Boom elektrických kol a koloběžek: Kde končí zábava a začínají problémy?
Elektrické koloběžky a elektrokola zažívají boom. Ročně se prodá asi 100 tisíc elektrokol, a ještě více elektrokoloběžek. Takový nárůst s sebou nese problémy – nehody, zranění a nedodržování pravidel. Vyřeší situaci povinné ručení?
Sdílené elektrické koloběžky v Praze způsobují problémy
Elektrokoloběžky se totiž v posledních letech rozmohly v rámci měst, kde fungují jako sdílený dopravní prostředek. Například v Praze si můžete půjčit sdílené koloběžky Lime. Původně ušlechtilý nápad, který měl snížit emise a regulovat dopravu v centru, ale městům způsobuje problémy.
Lidé jezdí na elektrokoloběžkách po chodnících, v podnapilém stavu, ve dvou lidech – přitom to všechno je zakázáno. Ve vysoké rychlosti ohrožují chodce. Koloběžky se válí po chodnících a vandalové je hází i do Vltavy. Z toho důvodu se na magistrátu řeší, jak sdílené elektrické koloběžky v Praze zakázat nebo jejich provoz výrazně omezit.
Pojistěte se pro případ, že někoho srazíte
Na rozdíl od aut se na kolech a koloběžkách zatím neplatí povinné ručení. Když zaviníte nehodu a někoho zraníte nebo mu způsobíte materiální škodu, budete muset vše hradit ze svého. Můžete si ale pojistit odpovědnost v rámci pojištění majetku.
Hacknutá elektrická koloběžka jede až 50 km/h
Problém však představují i koloběžky v soukromých rukou. Podle statistik BESIP má 100–200 tisíc elektrokol a elektrokoloběžek upravený výkon, a tak jezdí až 50 km/h. Přitom legislativa povoluje maximální rychlost 25 km/h.
Zanedbatelná nejsou ani zdravotní rizika. V hlavním městě řeší každý rok více než tři stovky úrazů po pádu z elektrokoloběžky, nejčastěji se jedná o poranění hlavy a mozku. Většina lidí totiž jezdí bez helmy.
Pravidla jízdy na elektrokoloběžce a elektrokole
Z pohledu zákona se na uživatele elektrokoloběžek a elektrokol pohlíží stejně jako na cyklisty. Nejvíce se chybuje v tom, že elektrokoloběžky jezdí po chodníku, ale to je zakázáno.
Na elektrokoloběžce platí také povinná výbava, mj. nezávislé brzdy a odrazky. Za snížené viditelnosti musí mít koloběžka navíc bílé světlo vpředu a červené vzadu.
Česká republika nezavedla žádné omezení pro věk, kdy mohou elektrokoloběžku užívat děti. Avšak stejně jako u kola platí povinnost nošení ochranné přilby pro děti do 18 let. Na elektrokoloběžce, elektrokole i běžném jízdním kole je zakázáno jezdit pod vlivem alkoholu.
Cyklistická etiketa aneb Respektujte ostatní
Při jízdě na elektrokoloběžce nebo elektrokole byste neměli hledět pouze na to, jaká pravidla stanovuje zákon, ale také být ohleduplní k ostatním účastníkům provozu. Můžete se inspirovat cyklistickou etiketou, o níž mluvil bývalý cyklista Jiří Ježek a policejní preventista Ondřej Penc v podcastu Nepodceňto.
O tom, jak správně jezdit po silnici a předcházet kolizi s autem, jsme si povídali v podcastu s Romanem Kreuzigerem.
Pojištění na kolo a koloběžku
Pro kola, koloběžky ani jejich elektrické varianty zatím neplatí povinnost pojištění. Ovšem podle nového zákona, který by měl vstoupit v platnost od 23. 12. 2023, budou muset mít povinné ručení stroje s elektrickým motorem:
překračující rychlost 25 km/h,
vážící více než 25 kg a překračující rychlost 14 km/h.
Zákon se bude vztahovat na elektrokoloběžky, o dalších e-vozítkách se jedná. Elektrokola budou mít výjimku, protože motor plní pouze doplňkovou funkci.
Reálně se ale nová povinnost většiny vlastníků elektrokoloběžek nedotkne. Nejoblíbenější elektrokoloběžky ani zdaleka neváží 25 kg, obvyklá hmotnost se pohybuje mezi 12–17 kg.
Elektrokoloběžky nad 25 km/h a 250 W musí být pojištěné a registrované
Omezení na rychlost 25 km/h platí i dle zákona o silničním provozu č. 361/2000 Sb. Elektrokoloběžky s vyšší konstrukční rychlostí (nad 25 km/h a 250 W) se považují za motocykl, a tak již dávno na ně musíte mít řidičské oprávnění a také povinné ručení.