Bezpečné cestování: EU zavádí nová pravidla pro povinné ručení
Podle statistik EU na evropských silnicích každým rokem zemře více osob. Mezi častými oběťmi jsou bohužel také děti, chodci, cyklisté i starší lidé. EU se proto rozhodla novelizovat směrnici o povinném ručení a zajistit větší bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu.
Návrh na novou směrnici týkající se povinného ručení schválil Evropský parlament v polovině letošního února a předal ji Radě EU. Pokud bude směrnice v nové podobě schválena, čeká nás řada změn včetně navýšení pojistného plnění. Mezi navrhovateli je také česká europoslankyně Dita Charanzová, které se na problematiku bezpečné dopravy specializuje.
Nová směrnice EU má přinést nová pravidla. Patří mezi ně například garance spravedlivého odškodnění poškozených, stejné podmínky pojištění pro všechny občany EU a snížení počtu nepojištěných vozidel provozovaných na veřejných komunikacích.
EU chce méně mrtvých a méně nepojištěných aut
Silnice v Evropě patří k nejbezpečnějším na celém světě. Přesto zde každým rokem zemřou desítky tisíc lidí. Například v roce 2017 v Evropě při dopravních nehodách zahynulo více než 25 000 osob a dalších 135 000 osob bylo těžce zraněno. Jenom v České republice zemřelo ve stejný rok 502 lidí a 2 339 osob utrpělo vážná zranění. Loni počet mrtvých opět vzrostl a to na 565 osob.
Nejen v ČR, ale v celé EU představují poměrně velký problém nepojištěná vozidla. Dojde-li k nehodě, je náprava škoda daleko komplikovanější a poškozený se nedočká odpovídajícího odškodnění. Na území EU se údajně pohybují 2 a 3 % aut, která nejsou řádně pojištěna. Například Rumunsko uvádí 25 % nepojištěných aut jenom na svém území. EU plánuje zvýšit počet přeshraničních kontrol, jejich účelem bude právě kontrola povinného ručení pomocí rozpoznávání SPZ.
Garance vyplacení odškodnění a stejná minimální úroveň pojistného krytí
Známy jsou také případy, kdy oběti zůstaly bez krytí z důvodu krachu pojišťovny. Nově mají pravidla všem občanům EU zajistit, že v případě platební neschopnosti pojistitele zodpovědnost přejde na stát viníka, který nehodu způsobí a zaviní. Stát by měl vyplacení odškodného garantovat do 6 měsíců od vzniku nehody. Řešením je garanční fond takový, jako máme například v ČR.
V případě újmy na zdraví by měly oběti nárok na odškodnění ve výši přes 156 milionů korun bez ohledu na počet poškozených nebo přes 30 milionů korun pro každého poškozeného. Tuto částku si mohou členské země upravit, ale pouze směrem nahoru. Stejná pravidla a částky by se týkaly škod na majetku.
Českou republiku toto ustanovení prý nijak negativní neovlivní, protože už nyní máme nastavený minimální limit na částce 35 milionů korun. Hůře na tom budou země dále na východ (např. Rumunsko a Bulharsko), kde jsou aktuální limity cca o 20 % nižší. Je pravděpodobné, že zavedení nových limitů přinese výrazné zdražení povinného ručení.
Elektrokola a segwaye zatím bez povinného ručení
Povinné ručení se nakonec nebude týkat elektrokol, elektrických koloběžek a segwayů, jak bylo původně slibováno. "Vztahovat povinné ručení automaticky na každé vozítko, které má motor či motorek, je nesmyslné, čímž ale neříkám, že případná rizika nemohou být řešena jiným typem pojištění - například odpovědnosti za škodu," vysvětluje europoslankyně Dita Charanzová.
Zajímavý je návrh na rovné podmínky týkající se řidičů a jejich škodního průběhu. Řidiči s perfektním bezeškodním průběhem pojištění by měli mít nárok na bonus v každé zemi EU, do které se přestěhují a přihlásí svůj vůz.