Elektrický vůz

Auta mají fungovat jako výhodné powerbanky: Elektřinu levně načerpají a draze prodají

2. 6. 2021
|
Délka čtení: 4 min.

Přední automobilky, evropští a čeští politici mají plán, jak vyřešit zásadní energetický problém. Chtějí, aby nabíječky pro elektromobily fungovaly obousměrně. Automobily se potom stanou externími bateriemi pro elektrické distribuční sítě, čili powerbankami. Za slunečného nebo větrného počasí načerpají a uloží levnou elektřinu, kterou vrátí do zásuvky, až bude energie nedostatková a drahá.

Naši civilizaci pohánějí chytré lidské mozky, inovativní technologie a energetické komodity. Ovšem uhelné elektrárny zanedlouho doslouží, nové jaderné reaktory vznikají pomalu a obnovitelné zdroje závisejí na počasí, případně na geografických podmínkách.

Solární panely pracují, jenom když svítí slunce. Větrníky vyžadují vítr. Vodní elektrárny čekají na pořádný proud životodárné tekutiny. Takže potřebujeme dostupné velkokapacitní baterie (powerbanky), abychom během výrobních špiček ukládali elektřinu na dobu, kdy bude zamračeno, bezvětří a sucho.

Jaké externí baterie seženeme na současném trhu

V českých internetových obchodech najdeme dostatečné externí baterie, pokud chceme nastartovat benzínový automobil, nabít notebook nebo třeba zapnout holicí strojek. Energii můžeme čerpat přes různé konektory, případně bezdrátově.

„Stejně jako každý rok byla také letos na jaře patrná zvýšená poptávka po solárních powerbankách a generátorech,” napsala nám Pavla Hobíková ze společnosti Mall Group. Energii tedy dokážeme samostatně vyrobit a uložit, aniž bychom potřebovali distribuční síť. „Tyto modely ocení zejména dobrodruhové, kteří tráví celé dny i noci v přírodě bez přístupu k elektřině,” navazuje Ondřej Hnát ze společnosti Alza.cz.

„Obecně se nejlépe prodávají vysokokapacitní powerbanky s 10 000 mAh a více,” prozradil nám Tomáš Pilský ze společnosti CZC.cz. Přitom použil jednotku elektrického náboje: ampérhodinu (Ah), respektive její tisícinu (miliampérhodinu, mAh). Pokud má daná baterie jmenovité napětí 5 voltů, její kapacita činí 50 watthodin (10 Ah x 5 V = 50 Wh). Takže dokáže například na několik hodin rozsvítit úspornou zářivku.

Automobilové powerbanky, aneb V2G (vehicle-to-grid)

Lampička přijde vhod, typická tuzemská domácnost však zapíná také řadu dalších elektrospotřebičů. Během průměrného dne využije zhruba 8 300 watthodin, neboli 8,3 kilowatthodiny (kWh) elektrické energie. Musíme tedy razantně zvýšit kapacitu svojí powerbanky, abychom získali zálohu na několik dnů. Řešením mohou být elektromobily, jejichž baterie mají dneska běžně kapacitu přes 50 kilowatthodin.

V garážích zatím převažují benzínové a naftové vozy, jejichž paliva (respektive ropa) však patří mezi omezené zdroje. Česká vláda a Evropská komise proto předpokládají, že budou stále početnější elektromobily, které mohou sloužit jako dopravní prostředky anebo powerbanky. Nabíječky v garážích mají fungovat obousměrně:

  1. Za slunečného či větrného počasí, když nabídka (výroba) elektrické energie převýší poptávku (spotřebu), načerpáte do baterie levnou elektřinu.

  2. Jakmile se obloha zatáhne nebo přestane foukat, na trhu bude náhle nouze o elektřinu. Takže budete-li chtít, z vaší baterie se nevyužitá energie automaticky vrátí do distribuční sítě, pochopitelně za výhodnou cenu.

Tento model dostal anglické jméno „vehicle-to-grid”„vehicle-to-grid” (zkráceně V2G), česky „auto do sít씄auto do sítě”. Podporu má také v některých předních automobilkách. Nissan takhle vidí budoucnost automobilových nabíječek, Renault v praxi testuje prototypy a Volkswagen zařadil heslo V2G do svojí abecedy elektrické mobility.

Sdílet článek

Související články

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

  • Zdražení povinného ručení 2022 - Kalkulačka, model auta, mince a smlouvy o pojistce
    19. března 2024|Petr Pohůdka
    Zdražení povinného ručení a havarijního pojištění v roce 2024

    I v letošním roce se provoz vozidla nejspíš prodraží. Připlatíme si nejen za pojištění, ale i autoservisní práce a součástky. Nicméně inflace konečně klesá, a tak by nárůst cenové hladiny neměl být tak výrazný – u povinného ručení a havarijního pojištění experti očekávají nárůst v jednotkách procent. Jak se s případným zvyšováním pojistného poprat?

  • Předávání klíče k autu
    11. března 2024|Petr Pohůdka
    Kupní smlouva na auto a přepis vozu. Co všechno je potřeba?

    Budete kupovat vozidlo nebo se naopak snažíte prodat to své? V obou případech si dejte pozor na správné vypořádání dokumentů. Vždy byste měli uzavřít písemnou kupní smlouvu a včas vůz přepsat na nového majitele, jinak hrozí dokonce pokuty.