Auta mají fungovat jako výhodné powerbanky: Elektřinu levně načerpají a draze prodají
Přední automobilky, evropští a čeští politici mají plán, jak vyřešit zásadní energetický problém. Chtějí, aby nabíječky pro elektromobily fungovaly obousměrně. Automobily se potom stanou externími bateriemi pro elektrické distribuční sítě, čili powerbankami. Za slunečného nebo větrného počasí načerpají a uloží levnou elektřinu, kterou vrátí do zásuvky, až bude energie nedostatková a drahá.
Naši civilizaci pohánějí chytré lidské mozky, inovativní technologie a energetické komodity. Ovšem uhelné elektrárny zanedlouho doslouží, nové jaderné reaktory vznikají pomalu a obnovitelné zdroje závisejí na počasí, případně na geografických podmínkách.
Solární panely pracují, jenom když svítí slunce. Větrníky vyžadují vítr. Vodní elektrárny čekají na pořádný proud životodárné tekutiny. Takže potřebujeme dostupné velkokapacitní baterie (powerbanky), abychom během výrobních špiček ukládali elektřinu na dobu, kdy bude zamračeno, bezvětří a sucho.
Jaké externí baterie seženeme na současném trhu
V českých internetových obchodech najdeme dostatečné externí baterie, pokud chceme nastartovat benzínový automobil, nabít notebook nebo třeba zapnout holicí strojek. Energii můžeme čerpat přes různé konektory, případně bezdrátově.
„Stejně jako každý rok byla také letos na jaře patrná zvýšená poptávka po solárních powerbankách a generátorech,” napsala nám Pavla Hobíková ze společnosti Mall Group. Energii tedy dokážeme samostatně vyrobit a uložit, aniž bychom potřebovali distribuční síť. „Tyto modely ocení zejména dobrodruhové, kteří tráví celé dny i noci v přírodě bez přístupu k elektřině,” navazuje Ondřej Hnát ze společnosti Alza.cz.
„Obecně se nejlépe prodávají vysokokapacitní powerbanky s 10 000 mAh a více,” prozradil nám Tomáš Pilský ze společnosti CZC.cz. Přitom použil jednotku elektrického náboje: ampérhodinu (Ah), respektive její tisícinu (miliampérhodinu, mAh). Pokud má daná baterie jmenovité napětí 5 voltů, její kapacita činí 50 watthodin (10 Ah x 5 V = 50 Wh). Takže dokáže například na několik hodin rozsvítit úspornou zářivku.
Automobilové powerbanky, aneb V2G (vehicle-to-grid)
Lampička přijde vhod, typická tuzemská domácnost však zapíná také řadu dalších elektrospotřebičů. Během průměrného dne využije zhruba 8 300 watthodin, neboli 8,3 kilowatthodiny (kWh) elektrické energie. Musíme tedy razantně zvýšit kapacitu svojí powerbanky, abychom získali zálohu na několik dnů. Řešením mohou být elektromobily, jejichž baterie mají dneska běžně kapacitu přes 50 kilowatthodin.
V garážích zatím převažují benzínové a naftové vozy, jejichž paliva (respektive ropa) však patří mezi omezené zdroje. Česká vláda a Evropská komise proto předpokládají, že budou stále početnější elektromobily, které mohou sloužit jako dopravní prostředky anebo powerbanky. Nabíječky v garážích mají fungovat obousměrně:
Za slunečného či větrného počasí, když nabídka (výroba) elektrické energie převýší poptávku (spotřebu), načerpáte do baterie levnou elektřinu.
Jakmile se obloha zatáhne nebo přestane foukat, na trhu bude náhle nouze o elektřinu. Takže budete-li chtít, z vaší baterie se nevyužitá energie automaticky vrátí do distribuční sítě, pochopitelně za výhodnou cenu.
Tento model dostal anglické jméno „vehicle-to-grid”„vehicle-to-grid” (zkráceně V2G), česky „auto do sít씄auto do sítě”. Podporu má také v některých předních automobilkách. Nissan takhle vidí budoucnost automobilových nabíječek, Renault v praxi testuje prototypy a Volkswagen zařadil heslo V2G do svojí abecedy elektrické mobility.