7 tipů při výběru ojetého auta, které se nevyplatí podceňovat
Už dlouho sníte o vlastním plechovém miláčkovi, ale jste limitováni objemem finančních prostředků, které můžete jeho koupi obětovat? Pak se budete pravděpodobně dívat na ojetá auta. Abyste nekupovali zajíce v pytli a svého rozhodnutí následně nelitovali, je dobré vědět, jak koupit ojeté auto, na co se při jeho výběru a koupi zaměřit, a které detaily nepodcenit. Přinášíme vám rovnou sedm tipů.
Tip č. 1: Pozor na tachometr a „omlazení“ automobilu
Asi každý řidič touží po autě, které má „nalítáno“ pokud možno co nejméně kilometrů. Informovat o skutečném stavu by měl tachometr. Proč píšeme, že by „měl“? Důvodem je to, že v neseriózních prodejnách se můžete setkat s tachometry přetočenými. Podle aktuálních statistik se dokonce odhaduje, že jen v Česku má 42 % vozidel přetočený stav tachometru a každý čtvrtý automobil je úředně omlazen. Skutečnou historii se tak vyplatí ověřit na speciálních online platformách, kde se dozvíte informace o najetých kilometrech i roku výroby.
Zajímáte se, kde koupit ojeté auto? Sázkou na jistotu jsou prověřené autoservisy s dlouhou historií a řadou spokojených zákazníků.
Tip č. 2: Zajímejte se o původ vozidla
Statistiky jsou neúprosné a říkají, že každých 50 minut je v ČR odcizen jeden automobil! Navíc se sem dováží řada vozidel odcizených v zahraničí. Před koupí je proto dobré ověřit si, zda jste nekoupili kradený vůz, který vám policie může kdykoli zabavit. Pokud například kupujete vozidlo ze zahraničí, nechte si jeho původ ověřit specializovanou firmou. Zadarmo to pravděpodobně nebude, získáte ale jistotu, že jste nekoupili předmět trestné činnosti.
Tip č. 3: Zkontrolujte základní identifikátory vozidla
Laickou kontrolou lze zjistit o vozidlu mnohé. Podle identifikátorů třeba poznáte, zda kupujete vůz s parametry, které jsou uvedeny v technickém průkazu (TP), a zda opravdu kupujete vozidlo, které je v něm uvedeno. Může se totiž stát (a často se to také děje), že koupíte vozidlo dovezené ze zahraničí jako havarované, ze kterého byly použity doklady, vyříznuta část plechu s vyraženým VIN a identifikační štítky. Tyto mohly být následně umístěny do vozidla odcizeného. Auto tak bylo přihlášeno na doklady ze zahraničí a vy v podstatě kupujete kradené vozidlo
Tip č. 4: Prověřte „rodné číslo“ automobilu
Rodným číslem je v tomto případě myšlen tzv. VIN kód. Ten musí za každé situace souhlasit s údaji v technickém průkazu. Kód většinou najdete vyražený v motorovém prostoru (např. na krytu tlumiče, tzv. klobouku), na přepážce mezi motorem a kabinou vozu, na podlaze nebo v zavazadlovém prostoru. Zkontrolujte, jestli není pozměněn, neodborně přeražen nebo jestli někdo nemanipuloval s dílem, na kterém se VIN kód nachází.
Náš tip: Pokud kupujete automobil, který má VIN kód vyražený pod čelním sklem, zkontrolujte i ho. Jeho výměna a zfalšování je náročné, ne však nemožné.
Tip č. 5: Věnujte pozornost typovému štítku
Typový štítek nejčastěji najdete v motorovém prostoru nebo na sloupku vozidla. Sedět by měl s TP, proto se vyplatí ho zkontrolovat, ještě než si vůz odvezete domů. Pokud štítek chybí, je poškozený nebo neoriginálně uchycený, opět se zvyšuje pravděpodobnost, že s vozidlem není něco v pořádku. Problémem může být původ, ale třeba i havárie. Pokud štítek úplně chybí, registrační místo takový vůz nemusí přihlásit.
Tip č. 6: Typ a výrobní číslo motoru mnohé napoví
Zaměřte se na blok motoru, kde byste měli najít jeho typ a výrobní číslo. Také tyto údaje by měly sedět s TP (vydaným od 1. 7. 2001). Opět by vás mělo zajímat, zda s vyraženými čísly někdo nemanipuloval. Pokud by bylo číslo motoru poškozené, vyrezlé nebo nese razná plocha stopy úprav, automobil v žádném případě nekupujte!
Tip č. 7: Zajímejte se o stáří bezpečnostních pásů
Údaje na nich uvedené vás totiž mohou informovat o skutečném roku výroby automobilu. Datum výroby bezpečnostního pásu může mít různé formy (od přímého natištění data až po jednoduché zakódování do řady čísel). Najdete ho proto buď na látkové nášivce, nebo plastovém štítku v dolní části, v místě ukotvení bezpečnostního pásu. Samotné znaky pak mohou být natištěny na látce či vyraženy do plastového štítku.