Povinné zimní pneumatiky

  • Kdy platí povinnost přezout zimní pneumatiky

  • Jak přezout pneumatiky a jak se o ně starat

  • Chraňte své auto havarijním pojištěním

Zimní pneumatiky: Povinnost ukládá zákon


Povinnost přezout vozidlo na zimní pneumatiky ukládá zákon 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích.

Zákon stanovuje, že vozidlo musí mít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na silnici nachází souvislá vrstva sněhu, led či námraza, nebo se dá vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že tato situace nastane.

Povinnost zimních pneumatik platí pro vozidla kategorie M a N, tedy motorová vozidla, která mají alespoň 4 kola a jsou určena pro přepravu osob nebo nákladu. Zároveň je stanovena minimální hloubka dezénu, a to na 4 mm u vozidel s hmotností do 3,5 tuny a 6 mm pro vozy nad 3,5 tuny.

Pokuta za jízdu bez zimních pneumatik

Ze zákona tedy nevyplývá jednoznačná povinnost přezout před 1. listopadem na zimní pneumatiky. Od kdy je jejich použití vhodné, se odvíjí zejména od počasí. Pokud panuje teplý podzim, nemusíte do pneuservisu spěchat bezpodmínečně na konci října. Stejně tak můžete přezout zpět na letní pneumatiky už během března. Nebude-li na silnici sníh či námraza, nehrozí vám pokuta.

Myslete ovšem na to, že na podzim a na jaře se počasí může změnit ze dne na den. Jestliže vyjedete na zasněžené a ledovaté silnice bez zimních pneumatik v období daném zákonem, koledujete si o pokutu až 2 000 Kč. Přestupek není ohodnocen trestnými body.

dopravní značka povinná zimní výbava

Dejte si pozor na dopravní značku "Zimní výbavy"

Riziku pokuty se pak vystavujete po celý rok v úsecích označených dopravní značkou „Zimní výbava“. Jedná se o modrou ceduli s autem a sněhovou vločkou. Na silnice označené touto značkou smí vjet pouze vozidla vybavená zimními pneumatikami, a to po celý rok, jestliže dodatková tabulka neudává jinak. Setkáte se s ní jen v horských oblastech.

Zimní gumy zajistí větší bezpečnost

Nicméně mějte na paměti, že zimní pneumatiky mají svůj smysl, i když silnice nepokrývá sníh a led. Všeobecně platí, že zimní gumy dosahují lepších vlastností než ty letní při teplotách přibližně pod 7 °C. Vyrábí se z měkčí směsi, a proto nabízí vyšší přilnavost v nízkých teplotách. To se projevuje větší stabilitou vozidla v zatáčkách a kratší brzdnou dráhou.

Stejně tak vám zimní gumy lépe poslouží v hustém dešti, protože hlubší dezén stihne od kol odvést větší množství vody, a tím brání aquaplaningu (=ztráta přilnavosti pneumatiky k vozovce vlivem vody). Z hlediska bezpečnosti byste proto přezutí na zimní gumy neměli podceňovat.

Zimní pneumatiky a pojištění vozidla

Zákon a případná pokuta je jedna věc, ale do problémů se můžete dostat také kvůli pojištění. Porušíte-li zákonnou povinnost zimních pneumatik a na namrzlé silnici způsobíte nehodu, může vám pojišťovna krátit pojistné plnění.

Vozidlo totiž není způsobilé k provozu na pozemních komunikacích a neodpovídá požadavkům bezpečnosti silničního provozu, což patří k výlukám z pojistného plnění – jak u povinného ručení, tak u havarijního pojištění.

Nicméně nemusíte mít obavy, že by se všechny nehody automaticky svedly na stav vašich pneumatik. Musí existovat příčinná souvislost mezi nepřezutím pneumatik a vznikem nehody – třeba když nedobrzdíte na stopce a narazíte do auta před vámi.

Hledáte levnější povinné ručení?

Placení povinného ručení se nevyhnete – stejně jako zákon ukládá povinnost přezout na zimní pneumatiky, vyžaduje od všech řidičů i platné pojištění. Proč ale platit zbytečně víc, než musíte? Srovnejte si pojištění vozidla s naší kalkulačkou a najděte nejlevnější povinné ručení. Rychle, jednoduše a online.

Kdy je nejlepší období na přezutí pneumatik

S ohledem na zákon a počasí, které obvykle v ČR panuje, nastává nejlepší termín na výměnu pneumatik na přelomu října a listopadu. Zpět na letní gumy pak můžete přezout na přelomu března a dubna. Tyto termíny ovšem patří k obdobím, kdy pneumatiky přezouvá většina řidičů. Pokud tedy plánujete navštívit pneuservis, objednejte si termín včas – čekací doba bývá i několik týdnů.

V žádném případě byste neměli na zimních pneumatikách jezdit v létě. Zdá se vám jako ekonomické řešení dojet zimní gumy s hloubkou dezénu pod 4 mm jako letní, kterým stačí dezén jen 1,6 mm? Ekonomické možná, ale zároveň velmi riskantní. V teplém počasí totiž zimní gumy vykazují horší přilnavost k vozovce a mají delší brzdnou dráhu.

Návod, jak přezout pneumatiky

  • K přezutí pneumatik budete potřebovat zimní pneumatiky na disku, klíč na matice a příruční zvedák (hever).

  • Zařaďte rychlost a zatáhněte ruční brzdu, abyste zabránili pohybu auta.

  • Pomocí klíče povolte matice, dokud je auto ještě na zemi.

  • Umístěte hever pod auto a zvedněte ho tak, aby bylo kolo ve vzduchu.

  • Postupně odšroubujte všechny matice a sundejte kolo.

  • Nasaďte kolo se zimními pneumatikami. Dejte pozor na správný směr otáčení kola – šipka vyobrazená na gumě musí směřovat po směru jízdy.

  • Nasaďte matice a utáhněte je. Postupujte křížem a vždy jen o několik otáček, aby se kolo přitáhlo rovnoměrně.

  • Spusťte auto zpět na zem a matice ještě důkladně dotáhněte.

  • Stejný postup opakujte u ostatních kol. Vždy vyměňujte jen jedno kolo.

  • Po ujetí několika desítek kilometrů zkontrolujte dotažení kol. Dbejte rovněž na správný tlak v pneumatikách.

Po výměně pneumatik sledujte, jak se auto chová. Slyšíte klepání, cítíte nezvyklé vibrace nebo auto táhne jedním směrem? Na vině může být špatně nasazené kolo, ale také poškozené disky. S tím si doma neporadíte, a proto se raději vydejte do nejbližšího pneuservisu.

Jsou potřeba nové pneumatiky, nebo stačí ty z loňska?

V první řadě se orientujte podle hloubky dezénu. Zákon stanovuje minimální hloubku dezénu na 4 mm, ale platí, že čím hlubší, tím lepší. Nové pneumatiky mají hloubku dezénu přibližně 7 až 8 milimetrů.

Zkontrolujte také celkový stav pneumatik. Nesmí být vyboulené, jednostranně sjeté nebo jinak poškozené. Pokud vykazuje jedna pneumatika větší opotřebení, měli byste vždy vyměnit celý pár na jedné nápravě.

Zajímejte se rovněž o stáří pneumatik. Datum výroby pneumatiky je vyznačen na její boční straně. Je součástí kódu DOT – zpravidla dvanáctimístný kód udává na posledních čtyřech pozicích právě termín výroby. Například čísla 3120 značí, že pneumatika byla vyrobena v 31. týdnu roku 2020. Gumy ztrácí optimální vlastnosti přibližně po 4 letech od výroby, a to i když se vůbec nepoužívají.

Jak vybrat zimní pneumatiky

Zimní pneumatiky nesou označení M+S (mud and snow – bláto a sníh), ale pod stejným kódem najdete i celoroční a terénní pneumatiky. Proto se raději spolehněte na značku horského štítu a vločky, kterou na sobě mají výhradně zimní pneumatiky. Rozměr pneumatiky volte podle parametrů stanovených výrobcem pro vaše vozidlo.

Kvalitu zimních pneumatik jen těžko ověříte, a proto při koupi dejte přednost spolehlivým prodejcům a pneuservisům. Ohlídejte si také datum výroby. Levné pneumatiky, zimní či letní, mohou značit právě to, že jsou již několik let staré.

Chcete si ušetřit starosti s přezouváním a pořídit si celoroční pneumatiky? Odborníci od nich spíše odrazují. V zásadě platí, že i ty nejlepší celoroční pneumatiky představují velký kompromis. Na sněhu a ledu dosahují horších vlastností než zimní pneumatiky, v horkém počasí se zase nevyrovnají letním pneumatikám.

Údržba a skladování pneumatik

Aby vám pneumatiky co nejdéle sloužily, je potřeba se o ně správně starat. Po výměně je umyjte a nechte důkladně oschnout. Skladujte je na suchém a tmavém místě v teplotě mezi 10–15 °C.

Abyste zabránili deformaci pneumatik, dbejte na správnou polohu uložení. Pneumatiky na ráfcích skladujte horizontálně, mohou být vyskládány na sobě. Ovšem nejlepší je pořídit si speciální stojan, na němž jsou kola zavěšená, a tak zůstávají pneumatiky ve vzduchu. Samostatné pneumatiky skladujte naopak ve vertikální poloze a alespoň jednou za měsíc je pootočte, aby se zatěžovaly různé části.

Víte, že?

Některé pneuservisy nabízí i uskladnění pneumatik? Pokud kvůli přezutí gum pravidelně míříte do servisu, připlaťte si tuto službu a nemusíte si dělat starosti s uskladněním pneumatik. Celoroční úschova pneumatik vyjde asi na 600 až 1 200 Kč ročně.

Zimní pneumatiky v zahraničí

Jak je to s povinností zimních pneumatik u našich sousedů?
Německo
v Německu

Není stanoveno přesné období pro použití zimních pneumatik. Na vozidle je musíte mít v okamžiku, kdy na silnici leží sníh, led nebo námraza.

vlajka Slovenska
na Slovensku

Platí podobná pravidla a zimní obutí budete potřebovat za zimních povětrnostních podmínek, nezávisle na datu v kalendáři.

Rakousko
v Rakousku

Platí povinnost zimních pneumatik od 1. listopadu do 15. dubna, pokud to vyžadují povětrnostní podmínky. Jedná se tak o stejný systém jako v ČR, pouze je posunutý datum, do kdy jsou povinné zimní pneumatiky, až do poloviny dubna.

Polská vlajka
v Polsku

Neexistuje povinnost zimních pneumatik, přezutí se pouze doporučuje.

Srovnaný magazín

  • muž sedící v autě - co najdeme v technickém průkazu
    10. října 2024|Petr Pohůdka
    Co najdete v technickém průkazu?

    Česká republika se digitalizuje a pociťují to i řidiči. Úřady vám od roku 2024 nevydají velký technický průkaz v papírové podobě. Informace o svém voze najdete v elektronickém registru, kam se přihlásíte přes internet. Malý technický průkaz zůstává ve fyzické formě, ale dočkal se mnoha změn. Jaké informace se v něm nachází?

  • 16. září 2024|Jana Březinová
    Změny pro řidiče od 1. října 2024: Další novinky v povinném ručení

    Rok 2024 je pro řidiče plný změn. Od 1. října 2024 přichází další várka z nich, tentokrát se týkají povinného ručení. Nově bude nutné pojištění vozidla zaplatit hned při sjednání, jinak nebude platné. Na druhou stranu už u sebe řidiči nemusí vozit zelenou kartu. Jaké další novinky na řidiče čekají?

  • dopravni_nehoda_hadajici_se_muzi
    13. června 2024|Jana Březinová
    Výluky v pojištění – přehled situací, na které se pojistka nevztahuje

    Pojistné podmínky mívají desítky stran, a tak se je nikomu nechce číst. To je ale chyba. Ve výlukách totiž zjistíte, na co se pojištění nevztahuje. Ignorace těchto výjimek vás může stát miliony korun. Abyste o výlukách získali lepší představu, připravili jsme pro vás jejich přehled u různých typů pojištění. Na konci článku najdete ty vůbec nejabsurdnější záludnosti pojistných podmínek.

  • technická kontrola vozu
    26. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Vše, co potřebujete vědět o STK

    Pravidelné návštěvě STK se nevyhne žádný majitel vozidla. Kdy musíte na STK vyrazit, jaká je cena technické kontroly, na co se technici zaměřují a co dělat, když vaše auto na STK neprojde? Shrnuli jsme pro vás všechny důležité informace o STK včetně změn platných od roku 2024.

  • motorka vedle auta
    26. dubna 2024|Jana Březinová
    Když se potká auto a motorka: Nejčastější příčiny problémů a jak je řešit

    Většinu problémů mezi motorkáři a řidiči aut by vyřešilo, kdyby se jedna skupina dokázala vžít do té druhé. Jenomže velká část řidičů za řídítky motorky nikdy neseděla, a tak nedokáže posoudit, jak se její jízdní vlastnosti liší. Motorkáři zase zapomínají, že oni sice většinou vyjíždí pro radost, ale na silnicích potkávají řidiče, kteří třeba vystresovaní spěchají do práce.

  • Muž pije pivo při řízení auta
    15. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Bodový systém a pokuty 2024

    Od ledna roku 2024 platí v České republice nový bodový systém. Pro řidiče by měl být přehlednější. Vážné přestupky jsou postihovány přísněji, u banálních provinění se tresty naopak zmírnily. Jaké jsou hlavní změny a kde najdete bodový stav řidiče?

  • Koupě ojetého auta
    08. dubna 2024|Petr Pohůdka
    Jak dovézt auto z Německa: Vše, co potřebujete vědět

    Německý trh s ojetinami je v mnoha ohledech lákavější než ten český. Za západními hranicemi se dají pořídit modely, které v tuzemsku často chybí. Jak koupit auto v Německu a co je potřeba k přihlášení vozidla ze zahraničí? Připravili jsme pro vás průvodce nákupem auta v Německu.

  • servis a kontrola motorky
    31. března 2024|Jana Březinová
    Jak připravit motorku před sezónou?

    Většina motorkářů svůj stroj ukládá k zimnímu spánku. Dlouhé stání mu ale neprospívá, proto k přípravě motorky na sezónu přistupujte svědomitě. Snížíte tím riziko poruch i nehod.

  • Žena telefonuje kvůli prasklému čelnímu sklu
    30. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit prasklé čelní sklo

    Jeden odražený kamínek dokáže napáchat škodu za desítky tisíc. Není divu, že připojištění skel patří k nejoblíbenějším doplňkovým pojištěním. Sjednává si ho každý čtvrtý řidič. Která pojišťovna vám nabídne nejvýhodnější podmínky a jak prasklé sklo řešit?

  • 24. března 2024|Jana Březinová
    Jak řešit nabourané auto na parkovišti

    Podle statistik pojišťoven se s odřeným autem na parkovišti setkalo 9 z 10 řidičů. Jak si s nehodou poradit, ať už jste ji zavinili vy, nebo jiný řidič? A co dělat, když viník od nehody ujede?

Potřebujete poradit?


Využijte naše bezplatné poradenství. Naši specialisté jsou vám k dispozici.