Zrušený let: Jak dostat z aerolinky tučné odškodnění?
Letní sezóna je v plném proudu a s ní i dlouho vyhlížený čas dovolených. Jenže ne vždy běží cestování podle plánu, potíže mohou nastat již při odletu do vysněné destinace. Co dělat, pokud uvíznete na letišti v důsledku zpožděného letu? A na koho se obrátit, když váš let rovnou zruší?
Kompenzace za zrušený let: Na co máte nárok?
V případě, že byl váš let zrušen ze strany letecké společnosti, máte nárok na vrácení plné ceny za nevyužité letenky. Nárok vzniká i v situaci, kdy vám byla v rámci zpáteční letenky zrušena pouze jedna cesta. Oba lety ale musí být zakoupeny pod stejnou rezervací.
Většinou vám letecká společnost nejprve nabídne alternativní řešení v podobě jiného letu do stejné, případně jiné (vámi vybrané) cílové destinace. Jestliže kvůli zrušenému letu uvíznete v zahraničí, musí vás aerolinka dostat co nejdříve zpět domů.
Pokud vám aerolinka z nějakého důvodu nemůže nabídnout alternativní spojení, zajistěte si let sami a zpětně zažádejte o vrácení peněz za zrušenou letenku. A to včetně rozdílu mezi původní a novou letenkou. Schovejte si také účtenky za dodatečné výdaje, které vám vzniknou v průběhu čekání (ubytování, doprava na hotel a letiště atd.). I o jejich proplacení můžete v rámci kompenzace požádat.
Nepodceňujte cestovní pojištění
Co dělat, když uvíznete na letišti?
Zůstaňte v klidu. Každá situace má řešení.
Neprodleně kontaktujte leteckou společnost prostřednictvím zákaznické telefonní linky. Kontakt naleznete na internetových stránkách dopravce. Aerolinka vám nabídne náhradní řešení. Některé letecké společnosti mají na letištích zřízeny zákaznické přepážky, které můžete navštívit osobně.
Domluvte se s aerolinkou na jiném letu do stejné (nebo odlišné) cílové destinace, případně na vrácení celé částky za letenku.
Jakmile učiníte výběr, můžete začít řešit, zda vám vznikl nárok na kompenzace plynoucí z nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.
O benefity (např. stravu, ubytování) se musíte sami aktivně hlásit u letecké společnosti, která let pořádá.
Nárok na občerstvení vám vzniká, je-li váš let zpožděn o více než 2 hodiny (u krátkých letů do 1 500 km). V případě středně dlouhých letů (1 500–3 500 km) se jedná o 3 hodiny, u dálkových letů (nad 3 500 km) si na jídlo počkáte ještě o hodinu déle.
Jestliže je náhradní let plánován o jednu či více nocí později, musí vám aerolinka zajistit ubytování, plnou stravu a dopravu na letiště.
Občerstvení si vyzvedněte podle instrukcí na obdrženém poukazu. V případě, že vám náleží i náhradní ubytování, přesuňte se do něj a vyčkejte na náhradní let.
Pokud vám dopravce neposkytne občerstvení, ubytování a další služby, na které máte nárok, můžete si je zajistit sami. Na základě účtenek poté po dopravci požadujte proplacení těchto nákladů.
Jak vysoké odškodnění za zpoždění letu dostanete?
V Evropské unii platí nařízení, podle kterého mají klienti leteckých společností nárok na odškodnění v případě komplikací během letecké přepravy. Kromě unijních zemí se tato pravidla vztahují i na Norsko, Švýcarsko, Island a Velkou Británii.
Odškodnění za zpoždění letu se pohybuje v rozmezí od 250 do 600 eur (cca 6 000–14 400 Kč). Výše částky se odvíjí od délky letu (viz níže). Nárok na finanční kompenzaci vzniká při zpoždění v cílové destinaci o nejméně tři hodiny.
Výše odškodnění je stejná také u zrušených letů. Podle pravidel EU se totiž let odložený o tři a více hodin považuje za zrušený. Na kompenzaci nemáte nárok, jestliže vás dopravce o zrušení letu informoval:
více než 14 dní před odletem,
mezi 14 a 7 dny před odletem a zároveň vám bylo nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o dvě hodiny dříve a příletem nejvýše o čtyři hodiny později,
méně než 7 dní před odletem a zároveň vám bylo nabídnuto alternativní spojení s odletem maximálně o jednu hodinu dříve a příletem nejvýše o dvě hodiny později.
Výše náhrady za zrušený let: Do jaké kategorie spadáte?
Aby bylo možné čerpat kompenzaci za zrušený let, musí váš letový itinerář splňovat podmínky určené nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Let musí mimo jiné začínat či končit na území státu EU nebo zmíněných přidružených zemí. Zároveň musí být operován leteckou společností, která má sídlo na území některého z těchto států.
Konkrétní částka závisí na nejkratší vzdálenosti odletové a cílové destinace v rámci jedné rezervace. Do vzdálenosti se nezapočítávají mezipřistání či přestupy.
Odškodnění činí:
250 eur u letů do 1 500 km. Příkladem je let Praha–Paříž.
400 eur u letů delších než 1 500 km v EU a všech ostatních letů o délce od 1 500 do 3 500 km. Do této kategorie spadá například let Praha–Madrid.
600 eur u všech ostatních (delších) letů. Zde může jít třeba o let Praha–New York.
Odškodnění za zpoždění letu kvůli počasí nečekejte
K uvedeným pravidlům se pojí několik výjimek. Pokud byl váš let zrušen a letecká společnost vás přesměrovala na jiný let, který do cíle doletí od dvou do čtyř hodin později, má aerolinka nárok na snížení částky o 50 %.
Když dopravce prokáže, že ke zrušení letu došlo z důvodu nepředvídatelných okolností, náhrada vám nemusí být uznána vůbec. Za nepředvídatelné okolnosti se považuje například:
nestabilní politická situace v zemi odletu nebo příletu,
nepřízeň počasí,
obecná bezpečnostní rizika,
stávka personálu letiště či řídících letového provozu.
Na koho se s žádostí o odškodnění obrátit?
Koupili jste let u letecké společnosti? S žádostí o kompenzaci se obraťte přímo na ni. Někdy může být let provozován jinou aerolinkou. Odpovědnost pak přechází na leteckou společnost, která let uskutečňuje. I kompenzaci byste tedy řešili s touto aerolinkou – přestože jste letenku kupovali jinde. Při nákupu letenek přes zprostředkovatele (např. Pelikan.cz, Kralovna.cz, Letuska.cz apod.) musíte komunikovat s těmito subjekty.
Jak vypadá žádost o kompenzaci za zrušený let?
Leteckou společnost můžete kontaktovat prostřednictvím e-mailu. V žádosti uveďte detaily vašeho letu a rezervační údaje s tím, že byl váš let zrušen a dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 žádáte o úhradu odškodnění v odpovídající částce. Zároveň připojte číslo účtu včetně mezinárodního formátu IBAN. Příloha e-mailu by měla obsahovat kopie vašich letenek a příjmové doklady. Při komunikaci s leteckou společností lze využít například formulář EU pro stížnosti.
Co dělat, když vám letecká společnost nevyhoví
Ne každá letecká společnost se bohužel chová čestně. Občas se aerolinky snaží ze situace vykroutit nebo s vámi nebudou komunikovat vůbec. Pokud vás odbudou, zkuste se obrátit na Úřad pro civilní letectví (ÚCL), aby případ přezkoumal. Detailní informace o podání stížnosti včetně formuláře najdete přímo na webu ÚCL.
Nemáte čas zabývat se vymáháním náhrady za zrušený let? Pak můžete využít služeb specializovaného zprostředkovatele, který celý proces vyřídí za vás. V oblasti letecké dopravy takovou službu nabízejí společnosti Vasenaroky.cz, Airadvisor.com, Click2Claim.eu a mnohé další. Než se pro nějakého zprostředkovatele rozhodnete, zjistěte si výši poplatků a provize. Společnosti si při úspěšném získání finanční kompenzace zpravidla účtují kolem 15–30 % z vymožené částky.
Náhradu za zrušený let vám může vyřešit i banka
Odmítá-li vám aerolinka či prodejce vrátit platbu za zrušenou letenku, případně vůbec nekomunikuje, můžete se zkusit obrátit na svou banku se žádostí o tzv. chargeback neboli zpětnou platbu. Podmínkou je, že jste svou letenku hradili platební kartou, let byl zrušen ze strany letecké společnosti, platba proběhla před více než třiceti dny a nepřijali jste žádnou jinou možnost náhrady, například poukaz.
Reklamaci můžete podat na jakékoliv pobočce své banky, telefonicky nebo pomocí reklamačního formuláře. Žádost je třeba podpořit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s leteckou společností.
Kdo je připraven, není překvapen
Na eventuální komplikace s letem se můžete do určité míry připravit. Celý proces začíná již samotným nákupem letenky. Před zaplacením cesty zapátrejte v nejrůznějších fórech a diskuzích, kde byste měli najít reálné zkušenosti cestovatelů s vybranou aerolinkou či zprostředkovatelem. Ke kontaktům v telefonu si raději přidejte číslo na zákaznickou linku společnosti. V letištním chaosu vám tento krok ušetří čas i nervy.
Jestli vám daná společnost nabízí i pojištění zrušení letu, pečlivě si prostudujte pojistné podmínky. Zahrnuje pojištění dostatečné odškodnění za zpoždění nebo zrušení letu? Je jeho součástí kompenzace za ztracená/poškozená zavazadla? Pokud se vám zdá rozsah pojistné ochrany nedostatečný, vyřiďte si pojištění nezávisle na letecké společnosti.
Na zpoždění či zrušení letu se vztahuje klasické cestovní pojištění. Při sjednávání pojištění si ale tuto skutečnost raději ověřte, ne všechny pojišťovny podobnou službu nabízejí. Pojištění obvykle můžete uplatnit při zpoždění o minimálně šest hodin, ale hranice se napříč poskytovateli liší.
Jak na pojištění zrušení letu
Při výběru pojištění sledujte i limity pojistného plnění, výluky z pojištění a úroveň asistenčních služeb. Některé pojišťovny vám v případě zpoždění či zrušení letu samy zajistí taxi nebo ubytování. Vy pak nemusíte na místě nic platit. Kvalitně nastavené cestovní pojištění je otázkou několika stovek korun. Při pojistné události vám ale může ušetřit (mnoha)tisícové náklady, které byste jinak museli uhradit z vlastní kapsy.
Pro získání náhrady ze strany pojišťovny budete muset doložit osvědčení letecké společnosti potvrzující důvod zrušení letu, kopie letenky a údaje o letu (číslo letu, název letecké společnosti, letiště odletu a příletu, časy odletu a příletu podle letového řádu). Připojit musíte také všechny originální účtenky za jídlo, základní hygienické potřeby a další výdaje.
Pokud jste uvízli na letišti z důvodu zpožděného nebo zrušeného letu a cestovní pojištění byste si chtěli sjednat dodatečně online, mějte na paměti, že pojišťovna vám v tuto chvíli již pojistné plnění s největší pravděpodobností nevyplatí.