Hlásit se to musí: po svatbě změňte doklady i pojistky
Prohlížíte svatební fotky, dojídáte dort a v ruce máte občanku s přestřihnutým růžkem. Až skončí romantika, čeká vás kolečko po úřadech a známých. Než se vydáte na svatební cestu, přečtěte si, co zařídit po svatbě, když změníte příjmení.
Na svatební cestu se starým příjmením
Ale maximálně na tři měsíce. Tak dlouho platí pas po změně příjmení. Na svatební cestu proto klidně odleťte s vaším starým příjmením, rozhodně ale s pasem (i po Schengenu). Na občance budete mít odstřižený růžek, který může při kontrolách způsobovat problémy. Přibalit si nezapomeňte cestovní pojištění.
Nezapomeňte rezervovat letenky na to jméno, které budete mít při cestování v uvedené v pase. Pozdější změnu příjmení mohou letecké společnosti zpoplatnit.
Začněte občankou
Vyměnit si ale musíte i další doklady. Nejdřív si vyzvedněte oddací list s vaším novým příjmením. Matrika má na jeho vystavení 30 dní, obvykle ho ale získáte během několika dnů. Pak si vyřiďte občanský průkaz. Máte na to 60 dnů (platnost občanského průkazu po svatbě je 45 dní, požádat o něj musíte do 15 dnů od skončení jeho platnosti). Pokud chcete cestovat, vyřiďte si i pas (nejste povinni žádat o nový, neplatný pas ale musíte vrátit).
Jak na výměnu dokladů po svatbě
Doklad | Platný | Cena | Co si připravit |
---|---|---|---|
Občanský průkaz: |
| Zdarma |
|
Řidičský průkaz: | 5 pracovních dnů od změny příjmení |
|
|
Cestovní doklad (pas): | 30 dnů po změně příjmení |
|
|
Zdravotní pojištění: | 30 dnů po svatbě | Zdarma |
|
Zdraví pod novým jménem
Nezapomeňte ani na zdravotní pojištění. Některé pojišťovny změnu příjmení po svatbě zjistí automaticky z evidence obyvatel a rovnou vám poštou pošlou novou kartičku pojištěnce. Pro jistotu ale pojišťovně zavolejte nebo se stavte na pobočce (případně zkontrolujte účet online). Ze zákona máte totiž povinnost změnu hlásit do 30 dnů (týká se nejen jména, ale i trvalého pobytu a rodného čísla). Než se vytiskne nová kartička, můžete pojišťovnu požádat o provizorní doklad.
Bydlení, pojistky a odpadky
Máte byt nebo dům? Nezapomeňte nahlásit všechny změny. Týkají se nejen pojištění, ale i dalších služeb. Pojistku změníte jednoduše na kterékoli pobočce vaší pojišťovny, případně i online. Přitom můžete i aktualizovat staré pojistky a přehodnotit pojistné limity, připojištění nebo další služby. Nezapomeňte změnu jména nahlásit i na katastru. Pak oznamte změny na bytovém družstvu, společenství vlastníků, nezapomeňte na svoz odpadů, rozhlasové a televizní poplatky, poskytovatele plynu a elektřiny.
Stěhujete se po svatbě k manželovi? Vyřiďte si na poště tzv. dosílku - po určitou dobu vám bude přeposílat dopisy ze staré adresy.
Auto, dopravka a povinné ručení
Máte auto? Čekají vás hned tři změny: nový řidičák, techničák i povinné ručení. Řidičák musíte vyřídit do 5 dní od změny – pokud se ale opozdíte, pokuta vám nehrozí. Požádat můžete i přes Portál občana a vybrat si kterýkoli úřad v ČR, kde si ho pak vyzvednete. Na dopravní inspektorát musíte osobně: vezměte si s sebou kromě občanky i malý a velký technický průkaz a 50 Kč poplatek: změnu provedou na počkání.
Nakonec se stavte i na pojišťovnu: jméno musíte změnit i na povinném a havarijním pojištění. Tato změna je zdarma.
A tím všechno nekončí…
Změny musíte ohlásit i pro další úřední dokumenty: zbrojní pas, lovecký lístek, rybářský lístek, pilotní průkaz – prostě všechny doklady. Pokud podnikáte, nezapomeňte na živnostenský úřad a správu sociálního zabezpečení. Rozhodně dejte o změně vědět vašemu zaměstnavateli, bance nebo lékařům. A nezapomeňte vyměnit cedulku na poštovní schránce. Váš nový život může začít…