Zkontrolujte si vyúčtování od Bohemky a jiných zkrachovalých dodavatelů, společnosti spotřebu často odhadují
Energetické společnosti nyní nestíhají, takže elektřinu i zemní plyn často vyúčtovávají odhadem. Pokud přitom nadhodnotí nebo podhodnotí vaši skutečnou spotřebu, můžete zbytečně přijít o několik tisícikorun. Proto jakmile změníte svého dodavatele, do 5 pracovních dnů proveďte takzvaný samoodečet. Eventuálně zvažte reklamaci fakturované spotřeby, která pro vás může, ale nemusí být výhodná.
Vyúčtování záleží na vašem domovském regionu, zvoleném ceníku a individuální spotřebě. Proto místní distributor (ČEZ Distribuce, EG.D, PREdistribuce, GasNet či Pražská plynárenská Distribuce) k vašemu odběrnému místu nainstaloval elektroměr anebo plynoměr. V ideálním případě přijde každoročně technik, aby osobně opsal naměřené hodnoty. Jenomže v České republice jsou miliony odběrných míst, která vyžadují pravidelnou či mimořádnou fakturaci.
Každý odběratel by měl aspoň jednou ročně dostat řádné vyúčtování.
Poté, co změníte svého dodavatele, byste měli do 25 dnů obdržet mimořádné vyúčtování.
Nečekejte na odhad a využijte samoodečet
Názorný příklad najdeme v nedávné minulosti. Skupina Bohemia Energy přestala maloodběratelům dodávat elektřinu (14. 10. 2021) a potom i zemní plyn (17. 10. 2021). Statisíce opuštěných odběratelů byly převedeny pod dodavatele poslední instance (ČEZ Prodej, E.ON Energie, Pražská energetika, innogy Energie, Pražská plynárenská). Distributoři měli následně do 10 dnů odečíst jejich elektroměry a plynoměry, aby byly nejlépe do 25 dnů (do 8. 11., respektive do 11. 11.) rozeslány faktury.
Takhle vypadal dokonalý scénář, ale popravdě – takový fofr nelze stihnout. Technici distribučních společností mají málo času na to, aby všechna odběrná místa a měřidla každoročně oběhli osobně. Proto podle Energetického regulačního úřadu mohou:
vaši spotřebu odhadovat (maximálně 2 roky po sobě) a
využít váš samoodečet (maximálně 3 roky po sobě).
Distributoři odhadují individuální spotřebu podle přesných pravidel, která jsou popsána ve vyhláškách Energetického regulačního úřadu. Pokud chcete ještě přesnější vyúčtování, využijte samoodečet. Svému distributorovi pošlete e-mail, ve kterém uvedete: EAN či EIC (identifikátor vašeho odběrného místa, bývá na faktuře), případně číslo elektroměru či plynoměru, a naměřenou spotřebu v kilowatthodinách (máte-li dvoutarifní distribuční sazbu, specifikujte vysoký i nízký tarif). Připojte aktuální fotografii daného měřícího přístroje.
Pozor! Samoodečet můžete provést 31. prosince, nebo 5 pracovních dnů poté, co změníte dodavatele! Technik distribuční společnosti musí váš elektroměr nebo plynoměr osobně odečíst minimálně jednou za 4 roky.
Reklamace se může, ale nemusí vyplatit
Možná jste dostali vyúčtování, které neodpovídá tomu, co naměřil váš elektroměr či plynoměr. Distributor vaši spotřebu nadhodnotil, nebo naopak podhodnotil. V takovém případě zvažte, zda fakturu reklamujete. Uveďme modelové příklady (čísla jsou pouze ilustrační):
Přecházíte k dodavateli poslední instance. Doposud jste platili 1 500 Kč/MWh, nyní vám megawatthodina zdraží na 5 000 Kč. Podle faktury máte původnímu dodavateli uhradit pouze 2 MWh, ačkoli elektroměr ukazuje 3 MWh. To pro vás není výhodné, protože zbylou megawatthodinu byste pravděpodobně museli doplatit později a dráž.
Přecházíte od dodavatele poslední instance na standardní ceník. Předtím jste platili 5 000 Kč/MWh, nyní vám megawatthodina zlevňuje na 3 000 Kč/MWh. Podle faktury máte zaplatit 5 MWh, ačkoli elektroměr ukazuje pouze 4 MWh. To pro vás evidentně není výhodné.
Případnou reklamaci zašlete fakturující společnosti písemně. Uveďte své identifikační údaje (jméno, adresu apod.), upřesněte smluvní vztah (například číslo vaší smlouvy) a popište chybu. Opět přiložte aktuální fotografii elektroměru nebo plynoměru. Protistrana má omezenou dobu (obvykle 30 dnů) na odpověď, za prodlevu získáváte právo na finanční náhradu.