Vyúčtování elektřiny a plynu musí obsahovat informaci, kdy skončí smlouva
Úředníci a zákonodárci průběžně přepisují legislativu, abyste měli pohodlnější život. Nyní upřesnili, jak má vypadat vyúčtování elektřiny a plynu. Fakturu dostanete každoročně, a najdete tam také datum, kdy skončí váš stávající odběratelský závazek. Někteří dodavatelé však našli kličky, kterými obcházejí spotřebitelská práva. Proto nespoléhejte pouze na státní správu, a svoje obchodní partnery vybírejte pečlivě.
Správní parťáci mají svá tajemství, která sdílejí pouze mezi sebou. Kupříkladu přátelský dodavatel elektrické energie vám ochotně vytiskne, pošle a případně také vysvětlí smlouvu, kterou jste spolu uzavřeli. Ale nikomu neprodá vaše citlivé osobní údaje: jméno a příjmení, fyzickou a e-mailovou adresu, ani telefonní číslo. Bohužel však existují obchodní společnosti, které postupují opačně.
Někteří dodavatelé tají klíčovou informaci
Následující příběh slýcháme opakovaně, od oklamaných českých občanů. Nejdříve dostali nabídku od podomního prodejce nebo telefonního operátora, aby odebírali „levnou” elektřinu a zemní plyn. Souhlasili, změnili dodavatele a teprve později zjistili, že udělali chybu – místo aby ušetřili, nyní zaplatí více nežli dříve. Navíc neobdrželi vytištěnou smlouvu ani obchodní podmínky, takže nevědí, kdy skončí jejich odběratelský závazek.
Oklamaní spotřebitelé tedy žádají svého povedeného dodavatele, aby jim chybějící dokumenty poslal, nebo aspoň odpověděl na prostou otázku: „Kdy mohu vypovědět naši smlouvu, aniž byste mi naúčtovali vysoký deaktivační poplatek?”
Leckterý dodavatel odpoví vyhýbavě, například: „Smlouva trvá 3 roky ode dne, kdy jsme vám začali dodávat elektřinu. Pokud nám nejdříve 4 měsíce a nejpozději 3 měsíce před jejím uplynutím neoznámíte, že trváte na jejím ukončení, budete automaticky převedeni na jiný produkt.” Jenomže přesné datum neprozradí, a navíc neposílá faktury, přestože požaduje měsíční zálohy…
Vyúčtování elektřiny a plynu od roku 2022
V celé Evropské unii platí Obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR), aby nikdo nemohl svévolně zneužívat vaše telefonní číslo, e-mailovou adresu ani jiné citlivé kontakty. Od Nového roku 2022 navíc nabude účinnosti vyhláška č. 207/2021 Sb. Tam Energetický regulační úřad (ERÚ) upřesňuje, jak má vypadat vyúčtování elektřiny nebo zemního plynu. Vypíchněme zásadní novinky:
Spotřebitel musí dostat vyúčtování každý rok.
Dodavatel musí na faktuře uvést datum, kdy skončí odběratelův smluvní závazek.
Také pokud bude odběratel převeden na jiný produkt nebo ceník, na faktuře musí být specifikováno plánované datum.
Poslanci mezitím připravují novelu energetického zákona (č. 458/2000 Sb.). Chtějí vyjasnit a sjednotit lhůty, ve kterých můžete odmítnout automatické prodloužení svojí smlouvy.
Přátelské společnosti existují už dnes
Zákonodárci plní svoje sliby, když omezují klamavé obchodní praktiky a posilují spotřebitelská práva. Různí šibalové, podvodníci a predátoři však hledají mazané kličky, jak obejít legislativu. Například vám nabídnou přihlášku do „výhodné energetické aukce”, ve které vám podle svých slov vyberou „nejlevnější cenu”. Ale jakmile podepíšete smlouvu, sledují jenom svoji provizi, a převedou vás ke drahému dodavateli…
Proto preferujte obchodní partnery, kteří byli féroví vždycky, přestože podle dřívější legislativy nemuseli. V našem cenovém srovnávači zjistíte, kolik můžete reálně ušetřit na elektřině nebo plynu. Porovnáváme také obchodní podmínky, zákaznický servis a reference energetických společností. Jakmile si vyberete nového dodavatele, zatelefonujeme vám, abychom probrali podrobnosti – kdy skončí vaše stávající smluvní závazky apod. Následně vám po kurýrovi doručíme smluvní dokumentaci, kterou můžete prostudovat a podepsat. Jestli chcete, po roce zkontrolujeme, jestli se neobjevila výhodnější nabídka.