Zápis v registru dlužníků je strašákem mnoha žadatelů o půjčku. Opožděná splátka na auto nebo uhrazená faktura za telefon až po splatnosti vás může velmi rychle katapultovat mezi tzv. neplatiče. Dost možná pátráte po způsobu, jak z registru zase ven. Jde to, ale cesta je mnohem delší a složitější než ta dovnitř.
Základní české úvěrové registry jsou tři a dostanete se do nich už ve chvíli, kdy žádáte o půjčku nebo nějakou splácíte, protože shromažďují informace o platební morálce klientů bank, úvěrových společností, mobilních operátorů apod. Když máte dobrou platební morálky, záznam vám vrásky dělat nemusí. Horší je to ve chvíli, kdy se občas s nějakou tou platbou opozdíte. Skončíte s negativním záznamem, a i když svůj dluh rychle doplatíte, v registru můžete zůstat několik let. Dá se dosáhnout výmazu rychleji?
Registry, kam nahlíží (nejen) banky
Bankovní registr klientských informací (BRKI): registr sdružující informace bank. Najdete zde údaje o klientech mající půjčky, kontokorent nebo vlastní kreditní kartu. Pokud jste žádali o nějaký bankovní produkt, ale smlouva uzavřena nebyla, zůstane o vás informace v registru po dobu jednoho roku, v případě uzavření smlouvy je lhůta 4 roky.
Nebankovní registr klientských informací (NRKI): shromažďuje informace o klientech nebankovních společností. Informace v případě neuzavřených smluv drží registr 6 měsíců, u uzavřené smlouvy ještě 4 roky po splacení.
SOLUS: mimo bankovních a nebankovních společností sdružuje také poskytovatele energií, telefonních operátorů, pojišťovny a další. Po splacení zůstává záznam ještě další 3 roky.
Jak zjistíte, že máte v registru záznam?
Chcete-li si ověřit svou platební morálku, protože si jí nejste úplně jistí, jediný způsob je výpis z registru dlužníků. Existuje hned několik způsobů.
Výpisy z registrů BRKI a NRKI:
O výpis z obou registru můžete zažádat on-line. Obdržíte jej elektronicky nebo poštou. Další možností je osobní návštěva v jejich klientském centru Czech Credit Bureau v Praze 4 v ulici Na Vítězné pláni, přes datovou schránku nebo e-mail na adresu klient@crif.com. Poslední možností je samozřejmě žádost prostřednictvím pošty. Za internetovou verzi výpisu zaplatíte 100 Kč, za papírovou pak 200 Kč plus poštovné. Registry BRKI a NRKI nejsou propojené. Pokud chcete znát informace z obou, zažádejte si o Společný výpis za 180 Kč.
Výpis z registru SOLUS
Do registru SOLUS se dostanete s dluhy, které jsou po splatnosti 3 měsíce. Spodní hranice je 30 dní a zapisují se všechny dluhy nad 500 Kč. Teoreticky stačí jedna nezaplacená faktura za telefon a jste tam.
Informaci o tom, zda v SOLUSU zápis máte či ne, získáte na základě žádosti o výpis. Udělat to můžete přes SMS výpis za 99 Kč. Než však o výpis požádáte, potřebujete unikátní SIN kód, který stojí 50 Kč a přijde poštou do vlastních rukou. Pohodlnější je aplikace SOLUS, kde zaplatíte za první SMS 99 Kč a za každou další 30 Kč. Rychle získat přehled o svých závazcích můžete se službou Společnosti pro informační databáze na nejsemdluznik.cz za 200 Kč pro fyzickou osobu. Dorazí vám elektronicky přímo na váš e-mail.
Jak se dostat z registru dlužníků?
Z registrů BRKI a NRKI nelze provést výmaz dřív než po 4 letech od splacení dluhu. V registru SOLUS jsou to 3 roky od uhrazení dlužné částky. Pokud jste dlužili telekomunikačnímu operátorovi, zmizí váš negativní záznam za rok. Za určitých podmínek lze o výmaz z registru SOLUS požádat dříve než po uplynutí potřebné lhůty.
Výmaz z registru dlužníků SOLUS
V první řadě musíte znát název společnosti a pohledávku, kvůli které máte v registru záznam. Celou dlužnou částku neprodleně zaplaťte.
Vyžádejte si písemné potvrzení o bezdlužnosti od dané společnosti a vypovězte podepsanou smlouvu (pokud je to možné).
Současně se zrušenou smlouvou odvolejte i souhlas se zpracováním osobních údajů. Společnost tím pádem už nemá nárok nakládat s vašimi osobními údaji.
Nyní přichází na řadu samotný SOLUS. Písemně jej kontaktujte o vymazání vašich údajů.
Kdyby k odstranění záznamu nedošlo, máte možnost obrátit se na Úřad pro ochranu osobních údajů a požádat o nápravu. Dalším krokem je pak soud.
Negativní záznam automaticky neznamená konec nadějím na půjčku
I přes negativní záznam se naděje na úvěr vzdávat nemusíte. Banky pohlíží jinak na člověka, který zaplatil výjimečně pozdě jednu splátku a jinak na žadatele, který své závazky opomíjí pravidelně. Problémům je ovšem vždy lepší předcházet. Hlídejte si všechny své závazky a dávejte si pozor i na pozdní platby za telefon. Za potíže, které jsou s následným řešením spojené, vám nedbalost opravdu nestojí.