Přetáčení reklam? Na kanálech Primy na něj zapomeňte
Od prvního června nemůžete u většiny internetových televizí přetáčet a přeskakovat reklamy při odloženém sledování stanic FTV Prima. Televizní společnost tak reaguje na ztráty příjmů způsobené neodvysílanými reklamami. Konkrétní důsledky pro diváka se však napříč jednotlivými poskytovateli liší.
Až o 300 milionů korun ročně méně
Sledování internetové televize nabralo v posledních letech na popularitě. IPTV/OTT služby využívala v roce 2021 více než pětina domácností. Ve věkové skupině od 15 do 39 let si internetovou televizi předplácí téměř třetina osob. Za oblibou těchto služeb stojí především tzv. nelineární vysílání. To není závislé na televizním programu – divák si pořad a čas sledování zvolí podle libosti. Pořad je možné kdykoliv zastavit, pustit zpětně a přeskočit lze i dlouhé reklamy. Diváci těchto možností pochopitelně rádi využívají. Zpětné zhlédnutí představuje u IPTV více než polovinu z celkové sledovanosti.
Méně nadšení jsou z těchto vychytávek provozovatelé televizních stanic. Velkou část jejich příjmů totiž tvoří peníze z reklamy. V případě, že diváci reklamy přeskočí, televizní stanice o tento příjem přichází. FTV Prima se s tímto problémem rozhodla bojovat a do smluv s provozovateli internetových televizí si stanovila nové podmínky, které mají těmto finančním ztrátám zabránit.
„Jsme první na trhu, kdo přišel za IPTV operátory s požadavkem omezení přetáčení reklamy, přestože toto téma leží na stole již mnoho let. Situace s přetáčením reklamy se pro nás jako komerční televizi stala postupně neúnosnou. Velkou roli v našem rozhodnutí hraje i skutečnost, že zpětné přehrávání pořadů, a s tím spojené přeskakování reklamy, se těší čím dál větší popularitě. Kvůli tomu ročně přicházíme až o 300 milionů korun, které bychom mohli zpětně investovat do výroby dalšího programu,“ popisuje Lukáš Kubát, ředitel pro strategii skupiny Prima pro iDNES.cz. FTV Prima zároveň spustila osvětovou kampaň Nepřetáčej, v níž své kroky vysvětluje veřejnosti.
Důsledky pro diváky se napříč poskytovateli liší
FTV Prima představila svým partnerům několik variant. Operátoři si mohou právo na přeskakování reklam zakoupit, případně aplikovat různé úrovně omezení. V rámci jednoho scénáře mohou diváci delší reklamní bloky přeskočit před polovinou jejich délky, například osmiminutové reklamy lze ukončit po třech minutách. Další alternativou jsou krátké reklamní spoty přesahující jednu minutu, které přehrávání čtyřikrát do hodiny přeruší.
U některých řešení mají diváci při sledování pořadu v archivu k dispozici 60 sekund na to, aby si našli bod, od kterého chtějí program sledovat. V tomto intervalu mohou reklamy libovolně přeskakovat.
Pokud poskytovatel IPTV na zmíněné varianty nepřistoupí nebo je nezvládne technicky zajistit, musí možnost přetáčení reklam na stanicích FTV Prima odstranit. Záleží jen na operátorech, jaké podmínky si s televizní společností odsouhlasí. Konkrétní důsledky pro diváka se tak odvíjí od poskytovatele IPTV. Některé subjekty přetáčení u kanálů FTV Prima odstranili s tím, že jsou požadavky příliš striktní. Jiní se rozhodli implementovat jeden ze scénářů navrhovaných Primou.
Reklamy na Primě si zatím zkrátíte jen u T-Mobilu
Jak k situaci přistoupila velká trojka operátorů? Společnosti O2 a Vodafone funkci posunu vpřed na kanálech FTV Prima zcela zakázaly. T-Mobile u své internetové televize aktuálně v archivu umožňuje přetáčení vpřed po zhlédnutí zhruba poloviny reklamního bloku. Během prvních 60 sekund lze reklamy přeskakovat libovolně. T-Mobile navíc reklamy barevně označuje na časové ose. Na srovnání přístupů velké trojky se podívejte v následující tabulce.
T-Mobile TV | O2 TV | Vodafone TV | |
---|---|---|---|
Živé vysílání | - Přetáčení vzad bez omezení - Přetáčení vpřed (u reklamních bloků) zakázáno | - Přetáčení vzad bez omezení - Přetáčení vpřed kompletně zakázáno | - Přetáčení vzad bez omezení - Přetáčení vpřed kompletně zakázáno |
Archiv | - Prvních 60 sekund přetáčení vzad i vpřed - Po uplynutí 60 sekund přetáčení vzad bez omezení, přetáčení vpřed dovoleno po zhlédnutí cca poloviny reklamního bloku | - Přetáčení vzad bez omezení - Přetáčení vpřed kompletně zakázáno | - Přetáčení vzad bez omezení - Přetáčení vpřed kompletně zakázáno |
Označení reklam na časové ose | ANO | NE | NE |
Neomezené přetáčení za příplatek | NE | NE | NE |
Neomezené přetáčení ani jeden z hlavních operátorů v současnosti nenabízí. U některých poskytovatelů však tuto možnost máte. Patří k nim například SledovaniTV nebo Lepší.TV. Poplatek za neomezené přetáčení na kanálech FTV Prima vás u těchto společností vyjde na 69 Kč, respektive 59 Kč za měsíc.
Řešením je změna poskytovatele IPTV
Nejste spokojeni s tím, jak k problematice přetáčení reklam na kanálech FTV Prima přistupuje váš poskytovatel internetové televize? Podmínky domluvené mezi oběma společnostmi bohužel nijak neovlivníte. Pokud nemáte možnost si za přetáčení reklam připlatit, představuje jediné řešení změna poskytovatele.
Nejlevněji pořídíte internetovou televizi v balíčku služeb spolu s mobilními tarify a internetem. Naši zákazníci díky balíčkům ušetří v průměru více než 5 tisíc korun ročně. Nabídky hlavních operátorů si můžete srovnat v naší online kalkulačce.