Pojištění zkažené dovolené: Oficiální pojistka neexistuje. Peníze ale můžete získat zpět
Těšili jste se na vysněnou dovolenou, která ale nedopadla tak úplně podle vašich představ. Pobyt vám znepříjemnil hmyz na pokoji, zkažené jídlo nebo třeba absence slibovaných (a zaplacených služeb). Ačkoli oficiální pojištění zkažené dovolené žádná z tuzemských pojišťoven nenabízí, i přesto máte právo zájezd reklamovat a získat zpět poměrnou část zaplacených prostředků.
S cestovkou je situace jednodušší
Je potřeba si uvědomit, že každá cestovní kancelář odpovídá za služby, které jste si zaplatili. V roce 2008 dokonce vznikl speciální Kodex kvality (tzv. ITQ kodex), který pomáhá řešit zkaženou dovolenou a vyčíslit finanční kompenzaci. Kodex po vzoru západoevropských zemí přinesla do tuzemských vod známá pojišťovna a dnes se k němu hlásí i ti největší hráči na trhu.
Občanský zákoník upravuje povinnosti CK jen okrajově
ITQ Kodex vede k zefektivnění a zrychlení reklamačního procesu a zároveň zajišťuje mnohem větší transparentnost ve vztahu k zákazníkům. Kodex kvality tak pomáhá nejen cestovním kancelářím a pojišťovnám, ale především cestovatelům, u kterých se vysněná dovolená u moře nebo na horách proměnila ve zlý sen. Ačkoli o odpovědnosti cestovních kanceláří hovoří občanský zákazník, pojem „zkažená dovolenázkažená dovolená“ – jako takový už neupravuje.
Co všechno můžete reklamovat?
Dovolená se mohla v noční můru proměnit z různých důvodů. Problémem mohlo být ubytování, stravování, ale třeba i služby delegáta nebo doprava. Jen pro zajímavost - například za rozbitou klimatizaci dostanete slevu až 20 % a za zkažené jídlo až 30 % z ceny zájezdu. To samozřejmě pouze ve chvíli, kdy tyto nedostatky trvaly po celou dobu zájezdu. V případě, že trvaly kratší dobu, jsou uvedené kompenzace poměrně kráceny. Vše se ve finále nicméně hodnotí podle kompenzační tabulky.
Reklamovat můžete například:
Jiný než slíbený hotel
Jiné umístění hotelu
Jiný druh nebo úroveň ubytování
Pokoj bez výhledu na moře, pokud byl přislíben
Pokoj bez balkonu nebo klimatizace, pokud byly přislíbeny
Nefunkční toaletu a další vybavení
Nedostatečný úklid
Plíseň či hmyz na pokoji
Hluk během dne i noci
Zápach
Jednotvárná, zkažená nebo žádná strava
Špinavá pláž nebo bazén
Chybějící lehátka a slunečníky, pokud byly přislíbeny
Chybějící hlídání dětí, pokud bylo přislíbeno
Náš tip: Kromě slevy za problémový zájezd má zákazník navíc nárok také na denní odškodné, které začíná na rovné tisícikoruně.
Nebojte se reklamací přímo na místě
Abyste zvýšili šance na získání odškodnění zkažené dovolené, reklamujte problém ihned na místě. V první řadě kontaktujte delegáta nebo pracovníky hotelu a sepište s ním/s nimi protokol o závadě. Vše, co vám na ubytování/stravování apod. nevyhovuje, důkladně zdokumentujte (nahrajte video nebo vyfoťte). Pokud byste nedostatky nereklamovali během dovolené, můžete tak učinit ještě 90 dní po návratu. V takovém případě ale bude vymáhání odškodného o něco komplikovanější.