Online cestovní pojištění: Na tohle si dejte pozor - 1. díl
Cestovní pojištění by při cestě do zahraničí mělo být samozřejmostí. Uzavírat ho přitom už nemusíte jen na pobočkách pojišťoven, ale i online z pohodlí domova. V takovém případě je ale dobré si na některé věci dát pozor, abyste pak ve chvíli, kdy půjde do tuhého, nebyli nepříjemně překvapeni.
Sjednání online ano, ale odkud?
Pokud si sjednáváte cestovní pojištění osobně na pobočce pojišťovny, je zcela logické, že tak činíte ještě před odjezdem na dovolenou. U sjednávání online by ale leckoho mohlo napadnout, že skýtá možnost sjednání i ze zahraničí. Na to si ale dejte pozor.
Řada pojišťoven má ve svých pojistných podmínkách uvedeno, že cestovní pojištění si u ní musíte sjednat ještě předtím, než opustíte Českou republiku. Pokud si tedy po příjezdu na přímořský apartmán uvědomíte, že na cestovní pojištění jste zapomněli, a budete chtít chybu napravit, pak takové pojištění nebude platné.
Jsou samozřejmě i pojišťovny, které umožňují sjednání odkudkoli, tedy i ze zahraničí. Je ale vhodné si předem pročíst pojistné podmínky, nebo se informovat například na infolince či na webovém chatu pojišťovny, jestli je taková varianta uzavření cestovního pojištění platná.
Platnost nemusí být okamžitá
Se sjednáním cestovního pojištění online se pojí i otázka začátku jeho platnosti. Když si jej sjednáváte ještě z domova, nastavíte si začátek platnosti na nějaký z následujících dnů, což pro žádnou pojišťovnu nebude problém.
Pokud si ale pojištění sjednáváte už ze zahraničí, může to být jiné. Některé pojišťovny umožní nastavit začátek platnosti od chvíle, kdy obdrží platbu. Pokud byste tedy zaplatili online přes platební bránu, platilo by vám pojištění prakticky okamžitě.
Jiné pojišťovny ale začátek platnosti podmiňují dalšími podmínkami. Jednak musí mít pojišťovna platbu na účtě, a jednak může umožňovat začátek pojištění až od následující půlnoci. I kdybyste tak zaplatili okamžitě, platnost pojištění bude od nového dne.
A vztahuje se jen na budoucí pojistné události
Zcela pochopitelně se pak pojištění vztahuje pouze na pojistné události, které se vám přihodí v budoucnu. Nefunguje to tedy tak, že se vám stane úraz, sjednáte si cestovní pojištění online ze zahraničí, a rovnou si zavoláte na asistenční službu, že máte problém.
Řada lidí zkouší každoročně trpělivost a znalosti pojišťoven. Ty ale mají řadu mechanismů, jak si zjistit, zda podvádíte, nebo ne.
Nezavazuje vás pojištění k následným platbám?
U cestovního pojištění, které se sjednává k platebním kartám, se vám může stát, že sjednání pojištění na jeden měsíc vás zaváže k placení na následující rok.
Banky často ke svým platebním kartám nabízí možnost si jako doplňkovou službu sjednat cestovní pojištění k této kartě. U některých bank pak po svém návratu můžete cestovní pojištění zase zrušit, jinde to tak lehké není.
Například MONETA Money Bank změnila v létě 2019 systém, jakým poskytovala cestovní pojištění k platebním kartám svým klientům. Do léta 2019 bylo možné pojištění kdykoli vypovědět. Od léta ale došlo ke změně podmínek a sjednání tohoto produktu vás zavazovalo k placení cestovního pojištění minimálně na 1 rok. Až poté jste jej mohli zrušit.
V případě, že zjistíte, že jste uzavřeli podobnou smlouvu, a nechcete platit pojištění po bankou určenou minimální dobu, můžete smlouvu vypovědět podle § 2805 občanského zákoníku. Ten říká, že smlouvu můžete vypovědět do 2 měsíců ode dne jejího uzavření, a to s 8 denní výpovědní dobou a bez udání důvodu.
Před uzavřením této doplňkové služby se proto dopředu informujte, k čemu se vlastně zavazujete, a co podepisujete.
Samozřejmostí je, že pokud máte sjednané cestovní pojištění k platební kartě, že s vámi tato platební karta cestuje na dovolenou. Jinak byste mohli mít v případě pojistné události potíže s tím, aby se náklady z cestovního pojištění hradily.
V následujícím článku se zaměříme na další informace, které byste při sjednání měli vědět.