Kreditní karta: Co dělat, když vám ji ukradli nebo jste ji ztratili?
Můžete ji ztratit jako každou jinou věc. A co hůř, mohou vám ji i ukradnout. Jistěže svoji kreditku opatrujete jako oko v hlavě, ale v životě se takové věci prostě dějí. Pokud jste o kreditní kartu přišli, hned jednejte a zablokujte ji. Sepsali jsme pro vás návod, jak postupovat a přinášíme rady také přímo od bank.
Svou banku kontaktujte ihned
Jakmile ztrátu kreditní nebo platební karty zjistíte, na nic nečekejte a kontaktujte svoji banku. Nejlepší je, pokud si pro všechny případy telefon na banku (nonstop linku) nebo přímo na svého bankovního poradce uložíte do telefonu.
Ačkoli banky působící v ČR mají různé služby a různé poplatky, ohledně ztráty kreditky se shodují: na nic nečekejte a okamžitě kartu zablokujte, což je služba, která je zdarma.
Blokaci můžete udělat:
po telefonu,
přes internetové bankovnictví
přes aplikaci v mobilu.
Zároveň si u banky můžete zažádat o vydání nové karty.
Společně s kartou jste mohli přijít i o hotovost nebo o doklady. Ve zlodějových rukou se tak mohly ocitnout všechny vaše citlivé údaje a vaše konto je v ohrožení. Proto kromě banky kontaktujte také Policii ČR, a to na lince 158, kde krádež nebo ztrátu oznámíte.
Zablokujte kartu
Zavolejte na policii
Pro jistotu pak sledujte pohyby na svém účtu a při podezřelých platbách znovu informujte policii.
Po blokaci karty jděte na pobočku
Jakmile bance oznámíte ztrátu nebo krádež kreditní karty, na vaši žádost kartu zablokuje. Může zablokovat také všechny elektronické transakce, jež jsou prověřované online.
Po telefonátu s bankou se na pobočku vydejte raději ještě osobně. Banka po vás může vyžadovat podpis potvrzení o ztrátě nebo odcizení karty. Pokud se nemůžete dostavit osobně, může za vás potvrzení vyřídit i jiná vámi pověřená osoba.
Pokud jste mimo území České republiky, například na dovolené, tak se s žádostí o pomoc můžete obrátit na jakoukoliv banku, která je členem mezinárodní asociace VISA nebo MasterCard. I ze zahraničí byste samozřejmě měli kartu nejdříve zablokovat telefonicky nebo online.
Nouzová hotovost nebo karta
Po ztrátě, respektive po zablokování karty, jste samozřejmě přišli o možnost výběru z bankomatů a o možnost placení v obchodech. Novou kartu s novým PIN kódem by vám banka měla vystavit během několik dnů.
Pokud jste ale například v zahraničí a potřebujete peníze, protože nemáte dostatek hotovosti, můžete požádat o vydání nouzové hotovosti nebo nouzové karty (tzv. emergency cash nebo emergency card). To se ale prodraží a nutno podotknout, že jde o málo využívanou službu.
Nejen v zahraničí se vám může hodit karta od Revolut. Jak funguje a v jakých případech se vám vyplatí se dozvíte v tomto článku:
Odpovědnost za zneužití karty
Zákon uvádí, že v případě odcizení kreditky nese hlavní část odpovědnosti za způsobovanou finanční újmu bankovní instituce, která kartu vydala. Do doby nahlášení ztráty či zcizení platební karty ale nese okradený majitel karty na vzniklé škodě spoluúčast v maximální výši 50 eur (dnes přibližně 1 190 Kč) I proto je nutné ztrátu rychle nahlásit.
Záleží ale na okolnostech ztráty karty, zejména pokud vlastník karty zavinil její ztrátu hrubou nedbalostí, nemá banka povinnost vzniklou škodu hradit. Mezi hrubou nedbalost patří třeba i PIN kód poznamenaný na papírku a uložený v peněžence spolu s kartou. Potom je snadné, aby zloděj peníze vybral.
Pojištění kreditní karty
Proti zneužití platební karty se samozřejmě můžete pojistit. Všechny banky takovou službu nabízí. Pojištěním se chráníte právě v případech, kdy o kartu přijdete a vykutálený zloděj vám z konta vybere peníze. Užitečné jsou v tomto směru také limity – například pro výběr z bankomatu nebo při placení online.
Přehledně: Co doporučují banky
ČSOB
Na svém webu ČSOB radí při ztrátě karty neotálet a hned vše nahlásit na telefonní číslo: +420 495 800 111. Od nahlášení karty už nenesete žádnou zodpovědnost za provedené platby. Zároveň banka informuje, že jakékoli podezřelé platby byste měli ihned ohlásit. Pokud si myslíte, že kartu najdete, můžete ji zablokovat dočasně, což vás ale nezbavuje odpovědnosti za provedené platby. Trvalou blokaci zvolte, pokud vám kartu ukradli a požádejte rovnou o vydání nové.
Česká spořitelna
U České spořitelny můžete zablokovat kartu několika způsoby:
v aplikaci George,
telefonicky na linkách +420 800 207 207 (pro volání z ČR) nebo +420 956 777 901 (pro volání ze zahraničí),
osobně na pobočce.
Moneta
Také v případě banky Moneta můžete využít různé způsoby blokace karty. Například internetové bankovnictví nebo mobilní aplikaci. Pokud se vám to nedaří, volejte do banky, a to na zákaznickou linku +420 224 442 424 . K blokaci kreditní karty potřebujete znát její číslo. Pokud ho neznáte, tak vám operátor položí kontrolní otázky. Zajít můžete také na pobočku, kde předložíte průkaz totožnosti.
Komerční banka
V Komerční bance doporučují ihned volat na linku +420 955 512 230, která je k dispozici nonstop.
"Kartu vám ihned zablokujeme (v bance tomuto procesu říkáme stoplitace), aby ji nikdo nemohl zneužít. Následně vám vydáme novou kartu, která vám během několika dní přijde poštou na vaši adresu, případně si ji můžete vyzvednout na pobočce," uvádí banka na svých stránkách.
Nezapomeňte, že blokace karty je nevratná, takže si rovnou objednejte novou. Pokud jste ztratili peněženku a jste bez peněz, zajděte na pobočku. KB umožňuje v rámci nouzového režimu vybrat až 6 500 Kč na pokrytí nezbytných výdajů.
UniCredit Bank
Nahlášení ztráty nebo krádeže karty vydané UniCredit Bank byste měli co nejdříve na informační lince +420 800 14 00 14 nebo na Emergency Line +420 221 210 012. Ze zahraničí volejte na +420 221 210 031.
Při komunikaci vás banka může požádat o následující údaje:
informace o držiteli karty,
informaci o bydlišti držitele karty nebo majiteli účtu,
heslo,
druh karty případně číslo karty.
Air Bank
Při ztrátě nebo odcizení karty, kterou vydala Air Bank, volejte co nejdříve na telefon +420 547 134 134 nebo si v internetovém nebo mobilním bankovnictví kartu zablokujte. Zajít můžete také na pobočku. Při blokaci karty si rovnou požádejte o vydání nové.
Raiffeisenbank
Telefon pro blokaci karty, kterou máte u Raiffeisenbank, zařídíte nejlépe pomocí bezplatné nonstop linky +420 412 440 000 (ze zahraničí volejte na číslo +420 412 446 400). Do banky můžete zajít také osobně. Pokud máte internetové bankovnictví nebo aplikaci, blokovat kartu můžete i takto.
Fio banka
„Abyste zabránili zneužití vaší platební karty, je nezbytné v co nejkratší době provést blokaci platební karty,“ radí Fio banka na svém webu.
Nonstop můžete volat na zákaznickou linku +420 224 346 777. Banka upozorňuje, že blokace platební karty je nevratný proces a je zdarma. Následně je nutné požádat o vydání nové platební karty a to na kterékoliv pobočce banky. Kartu vám znovu automaticky nevydají.
mBank
V případě, že máte konto u mBank, můžete kartu snadno zablokovat v internetovém bankovnictví nebo v mobilní aplikaci. Pokud preferujete telefonát, vytočte +420 222 111 999. Zvolit můžete mezi dočasnou a trvalou blokací. Ztrátu karty i s doklady pak nahlaste na policii a nezapomeňte si požádat o vydání nové kreditky.