Elektrometr

Jak si správně nastavit zálohy za energie?

4. 7. 2021
|
Délka čtení: 7 min.

Kdo odebírá elektřinu nebo zemní plyn, posílá dodavateli pravidelnou platbu. Zálohy odcházejí většinou jednou za měsíc, u menších spotřeb čtvrtletně. Jednou za rok pak dodavatel připraví vyúčtování, na kterém je buď přeplatek, nebo nedoplatek. V takové chvíli je dobré se zamyslet nad nastavením záloh za energie a platit tolik, aby byl účet vyrovnaný.

Výše záloh za energie není pevně stanovená. Záleží na dohodě mezi odběratelem (domácností) a dodavatelem. Pravidla ohledně nastavování záloh upravuje energetický zákon a také obchodní podmínky mezi dodavatelem a zákazníkem. Legislativa říká, že zálohy musejí být přiměřené k předchozí spotřebě v odběrném místě. Když se například změní počet osob v domácnosti a sníží se spotřeba, dodavatel by měl při vyúčtování sám snížit zálohy. A naopak.

„Energetický zákon jasně a jednoduše říká, že pokud dodavatel elektřiny nebo plynu uplatňuje zálohové platby, mohou být stanoveny nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby pro další období,“ dodává Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Důvodem pro navýšení zálohy může být například nárůst spotřeby v odběrném místě, vzhledem k čemuž stoupne odhadovaná spotřeba i pro další období. Stejně tak může do záloh promluvit zvýšení cen energií.

Ani vysoké, ani nízké zálohy

V zájmu zákazníka i dodavatele by mělo být vyrovnané roční vyúčtování, tedy ani příliš velký přeplatek, ani příliš velký nedoplatek. Solidní dodavatelé navrhují nastavení záloh férově, tedy se přiklánějí ke skutečné spotřebě. Může se ale stát, že někteří dodavatelé budou zálohy zbytečně navyšovat, takže na jejich účtech vznikají přeplatky, což mohou být i několikatisícové sumy. Získat je pak od nich zpět nemusí být zrovna lehké.

Dodavatel nemá právo navyšovat zálohy, pokud pro to nejsou důvody – například už zmíněná narůstající spotřeba. Když to dodavatel zkouší, měli by se lidé ihned ozvat a nastavení záloh rozporovat. „Někdy jde o pouhý omyl, který dodavatel rychle napraví. Vyšší zálohy ale mohou účelově účtovat společnosti, které se ocitly ve finanční tísni a snaží se tím alespoň na krátký čas napravit svou nedostatečnou likviditu,“ dodává Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele na Energetickém regulačním úřadě.

Výhodná ale není ani opačná situace, tedy když dodavatel navrhne podezřele nízké zálohy. Přes počáteční finanční úlevu to totiž bude opět odběratel, kdo bude tratit. „Někde jsou spotřebitelům nabízeny zálohy nesmyslně nízké, jinde jim dodavatel slibuje, že u něj budou platit jen deset měsíčních záloh ročně. Zádrhel ale přijde s vyúčtováním, kde se nedostatečná výše záloh projeví nedoplatkem,“ konstatuje Miroslav Rottner s tím, že při stejné spotřebě a podobné ceně jsou nižší zálohy jen prodejní lákadlo.


Žena sahá na topení

Jak si spočítat správnou zálohu

Se zálohami za energie je to tak, že jejich návrh, takzvaný rozpis záloh, zasílá dodavatel, a to společně s ročním vyúčtováním. Nový rozpis záloh mohou očekávat také lidé, kteří měnili dodavatele. Vždy je záhodno najít si chvilku, vzít si k ruce kalkulačku a počítat, zda jsou zálohy za energie nastavené férově a jestli odpovídají spotřebě domácnosti.

Důležité je znát při tom parametry odběrného místa, zejména:

  • roční spotřebu (nejčastěji udávanou v megawatthodinách – MWh),

  • distribuční sazbu (například D02d, D25d, D57d a podobně),

  • výši jističe (například 3x 25 A nebo 1x 25 A),

  • název produktu, který u dodavatele máte (liší se cenami).

To jsou údaje, které můžete snadno vložit do on-line kalkulátoru elektřiny nebo zemního plynu a zjistit tak, kolik vás bude energie stát za rok. Potom snadno vypočítáte, v jaké výši byste měli platit měsíční zálohu.

Pamatujte přitom, že záloha by měla být nastavena v takové výši, aby součet jednotlivých záloh za rok odpovídal ceně za spotřebovanou energii. Má to ale jedno důležité pravidlo, zatímco kalendářní rok má dvanáct měsíců, platební kalendář dodavatelů může být rozdělen jen do jedenácti zálohových plateb. Dvanáctá platba je pak výsledkem ročního zúčtování s případným nedoplatkem.

Nejlepší bude příklad. Domácnost v Plzni žije v bytě a ročně spotřebuje 2 MWh elektřiny. Energií svítí, napájí běžné spotřebiče, ale netopí ani neohřívá vodu. Má instalovaný jistič 3x 25 A. Elektřinu odebírá od společnosti ČEZ a má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou (tedy produkt bez fixace). Pokud se spotřeba ani cena nezmění, letos za energii zaplatí něco málo přes 13 tisíc korun. Když si zálohy rozdělí na jedenáct plateb, měla by platit 1 182 korun měsíčně, což může zaokrouhlit na 1 200 korun měsíčně a mít tak malou rezervu, pokud by spotřeba přece jen mírně narostla, nebo by dodavatel lehce zdražoval.


Plynový sporák

Důvody pro změnu záloh

Samozřejmě, zálohy nejsou nic fixního. Situace na trhu se může měnit, stejně jako se může měnit i spotřeba v odběrném místě. Pokud do domácnosti přibude náročný spotřebič, například přímotop nebo klimatizace, je lepší dodavatele kontaktovat a domluvit se s ním na navýšení zálohy. Jakmile energie zdražují, a to skokově (například o deset či dvacet procent), je opět lepší domluvit se na navýšení zálohy, protože zvlášť v domácnostech s vysokou spotřebou může být nedoplatek vysoký.

Všichni zavedení dodavatelé jsou pak změnám záloh otevření. „Zákazník se může s dodavatelem dohodnout na změně výše zálohy a upravit ji podle své aktuální skutečné spotřeby. Je to možné on-line nebo na zákaznické lince,“ říká Božena Herodesová, tisková mluvčí společnosti E.ON.

I společnost ČEZ, největší dodavatel elektřiny na českém trhu, umožňuje změny záloh hned několik způsoby. „Nejjednodušší cestou je internet, respektive naše aplikace, v níž lze zálohy změnit okamžitě. Lidé se také mohou obrátit na naše call centrum nebo zajít do některého z našich zákaznických center,“ uvádí tiskový mluvčí Roman Gazdík.

Úpravu záloh v aplikacích nebo v on-line klientských systémech umožňuje většina zavedených dodavatelů. Je ale potřeba dávat si pozor na vysoký nedoplatek, který by mohl vzniknout zásadním snížením záloh. To by domácnosti mohlo způsobit finanční potíže. Znovu tak platí pravidlo, že pro zákazníka i pro dodavatele je vždy lepší, když jsou měsíční zálohy v dostatečné výši a odpovídají spotřebě.

Jak si vyřídit změnu záloh

DodavatelOnlineTelefonicky

ČEZ

na lince 800 810 820

E.ON

na lince 800 77 33 22

Innogy

na lince 800 ‍11 ‍33 ‍55

Pražská energetika

na lince 800 550 055

Pražská plynárenská

na lince 800 134 134

Když máte nedoplatek nebo přeplatek

O změně výše záloh byste měli uvažovat vždy, když na ročním vyúčtování vznikne nedoplatek nebo přeplatek. Dobrý dodavatel vám v takovém případě navrhne změnu zálohy sám, v jiném případě se hlaste o svá práva.

Většina dodavatelů přeplatky vrací, pokud jde o vyšší částky. Menší obnos mohou převést do dalšího období a použít je na umoření zálohy nebo její části. Někteří dodavatelé mají ve svých obchodních podmínkách uvedeno, že přeplatky vrátí například až od částky 200 korun a výše. Vždy ale můžete svého dodavatele o vrácení přeplatku požádat, měl by vám vyhovět.

Když však dodavateli platíte na zálohách méně, než byste měli, můžete mít nedoplatek, a ten po vás bude firma požadovat. Jsou-li zálohy nastaveny špatně, může jít o částky v řádech tisíců korun. Jestli jste ve finanční tísni a nemůžete dluh uhradit, je lepší dodavatele co nejdříve kontaktovat a domluvit si splátkový kalendář. Vyhnete se tak dluhové spirále, která může vyústit až k odpojení energií.

V případě obou situací je pak správná doba na nový rozpis záloh, který bude více odrážet aktuální spotřebu v odběrném místě a ceny energií.


Uzávěry plynu

Máte právo na reklamaci

V ročním vyúčtování může dodavatel udělat chybu. Stejně tak se může bránit úpravě záloh, aby lépe odpovídaly skutečné situaci v odběrném místě. V takovém případě využijte svá práva a vyúčtování reklamujte.

Nejlepší je písemná cesta. „Spotřebitelé třeba raději volají, ale bez písemné reklamace nemají důkaz o tom, že ji skutečně podali a co bylo jejím obsahem. Navíc písemnou reklamací prokážou i datum, kdy byla podána,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Datum je na reklamaci důležitým údajem, protože dodavatel má na vyřízení podnětu patnáct dní. Rozdíl v platbách, pokud má odběratel pravdu a má nárok na vrácení peněz, musí dodavatel vyrovnat do třiceti dní. Když se reklamace týká odebraného množství energií, lhůta se prodlužuje na třicet dnů, protože je nutná spolupráce dodavatele s distributorem.

Co musí obsahovat správná reklamace 

  • Jméno a příjmení, 

  • datum narození, 

  • bydliště, 

  • zákaznické číslo (najdete na faktuře), 

  • číslo odběrného místa (najdete na faktuře),  

  • popis pochybení dodavatele, 

  • přidat můžete fotografii měřidla nebo jiný důkaz. 

Zastání na ERÚ

Pokud se při jednání s dodavatelem dostanete do potíží, nezůstávejte na tíživou situaci sami. Dozor nad energetickým trhem provádí Energetický regulační úřad, který pomáhá mimo jiné i s mimosoudním řešením sporů. Kontaktovat můžete přímo oddělení pro spotřebitele, které pomáhá s řešením reklamací nebo se spory o výši záloh.

Monika ŠaríkováVíce článků autora

Sdílet článek

Související články

  • únik plynu
    13. listopadu 2024|Jana Březinová
    Únik plynu v domácnosti: Jak ho odhalit a co dělat?

    I drobný únik plynu může mít fatální následky. Hrozí výbuch plynu nebo otrava. Víte, jak poznat, že u vás doma uniká plyn a co v takové situaci dělat? Zjistěte, jak se zachovat, a hlavně jak takovým situacím předcházet.

  • Revize elektroinstalace
    30. října 2024|Petr Woff
    Kdy je sazba D01d výhodnější než D02d?

    Pokud máte doma pouze úsporné elektrospotřebiče, jako ledničku a pračku, potom stojíte před jednoduchým dilematem. Buďto snížíte svoje fixní fakturační poplatky, ale zaplatíte více za elektrickou energii. Nebo ušetříte na samotné elektřině, avšak utratíte více za měsíční paušál. To jsou hlavní rozdíly mezi distribučními sazbami D01d a D02d. Spočítejme, která varianta vychází výhodněji pro vás!

  • Dlaně, voda, umyvadlo
    14. října 2024|Petr Woff
    Cena teplé vody zase zdražila. Spočítejte si, kolik zaplatíte

    Jakmile důkladně zateplíte svůj rodinný dům nebo byt, vaše náklady na vytápění razantně klesnou. Ale stále potřebujete teplou vodu, kterou používáte v koupelně a kuchyni. Tato nezbytná komodita stojí běžnou čtyřčlennou domácnost 14 784 Kč/rok! Ovšem když nakoupíte palivo od levnějšího dodavatele, cena teplé vody klesne až o čtvrtinu. Poradíme vám také další tipy, díky kterým jednoduše ušetříte ještě více!

  • Ovládání domácnosti z tabletu
    07. října 2024|Petr Pohůdka
    Chytrá domácnost: Jak vám pomůže ušetřit za energie

    Chytrá domácnost není jen o zvýšeném pohodlí. Při správném užívání vám přinese významnou úsporu za energie. Co ke smart home potřebujete a v jakých oblastech díky tomuto systému ušetříte?

  • Kominík na střeše - kontrola komínu
    30. září 2024|Petr Woff
    Revize komínů: Kdy je potřebná a kolik vás bude stát?

    Hasiči stále častěji vyjíždějí k požárům, které vznikly kvůli zanedbaným spalinovým cestám. Podle českých zákonů jsou přitom kontroly a revize komínů povinné. Lhůty závisejí například na tom, jestli vytápíte pevnými palivy, plynem, nebo jinak. Objasníme vám, jaké máte povinnosti a kolik můžete ušetřit na důkladné údržbě spalinových cest.

  • Odvzdušnění radiátoru
    25. září 2024|Petr Woff
    Odvzdušnění radiátorů: Jak na to?

    Obyvatelé velkých domů spoléhají na ústřední vytápění, které rozvádí teplo do všech obytných prostor. Jenže jeho efektivita klesá a provozní náklady stoupají, když otopnou soustavu zablokují vzduchové bubliny. Proto na začátku každé topné sezony potřebujete klíč na odvzdušnění radiátorů, nebo profesionálního topenáře. Tady najdete jednoduchý návod, jak rychle odvzdušnit topení.

  • Moderní pasivní dům
    24. září 2024|Petr Woff
    Jak snadno zjistit, kudy z domu uniká teplo, a co s tím udělat

    Jestli platíte vysoké účty za vytápění, vaší domácnosti pravděpodobně chybí důkladná tepelná izolace. Jakmile zateplíte slabá místa v domovní konstrukci, ušetříte až desetitisíce Kč ročně. Zároveň se ochráníte před další energetickou krizí. Poradíme vám, jak zjistíte, zda hlavní problém vězí ve fasádě, stropu nebo jinde. Pro začátek nepotřebujete termokameru, postačí vám bystré oči, uši a hmat.

  • Žena kontrolujte radiátor
    19. září 2024|Jana Březinová
    Přehledně: Kdy začíná topná sezóna v roce 2024

    Topná sezóna začíná 1. září a končí 31. května, ale kromě tohoto časového vymezení záleží i na teplotní podmínce. Když teplota poklesne alespoň dva po sobě jdoucí dny pod 13 °C, dojde k zahájení dodávek. Co dalšího byste o topné sezóně měli vědět?

  • Elektroměr s kasičkou
    25. července 2024|Petr Woff
    Kdy chodí roční a mimořádné vyúčtování za elektřinu?

    Dodavatel, od kterého kupujete elektřinu, po vás každý měsíc požaduje zálohovou platbu. Na oplátku by vám měl v pravidelných ročních intervalech posílat vyúčtování za elektřinu. Nejdříve však potřebuje, aby distributor odečetl příslušný elektroměr. Jestli spěcháte, proveďte samoodečet a požádejte o mimořádně vyúčtování elektřiny. Poradíme, jak na to.

  • Technik kontroluje kotel
    10. června 2024|Petr Woff
    Nová zelená úsporám 2024: Co se změnilo a jak žádat o dotaci?

    Vláda navýšila rozpočet pro oblíbený dotační program, který slouží na zateplení bytových a rodinných domů, instalaci energetických zdrojů a jiné chytré investice. Nová zelená úsporám v roce 2024 nabízí českým domácnostem o 10 miliard Kč více, než bylo původně plánováno. Stoupla podpora pro komplexní renovace, například pro zateplení a souběžnou instalaci fotovoltaické elektrárny. Aktuální jsou také kotlíkové dotace, protože od září budou zakázány staré nevyhovující kotle.fallback mark