Jak si správně nastavit zálohy za energie?
Kdo odebírá elektřinu nebo zemní plyn, posílá dodavateli pravidelnou platbu. Zálohy odcházejí většinou jednou za měsíc, u menších spotřeb čtvrtletně. Jednou za rok pak dodavatel připraví vyúčtování, na kterém je buď přeplatek, nebo nedoplatek. V takové chvíli je dobré se zamyslet nad nastavením záloh za energie a platit tolik, aby byl účet vyrovnaný.
Výše záloh za energie není pevně stanovená. Záleží na dohodě mezi odběratelem (domácností) a dodavatelem. Pravidla ohledně nastavování záloh upravuje energetický zákon a také obchodní podmínky mezi dodavatelem a zákazníkem. Legislativa říká, že zálohy musejí být přiměřené k předchozí spotřebě v odběrném místě. Když se například změní počet osob v domácnosti a sníží se spotřeba, dodavatel by měl při vyúčtování sám snížit zálohy. A naopak.
„Energetický zákon jasně a jednoduše říká, že pokud dodavatel elektřiny nebo plynu uplatňuje zálohové platby, mohou být stanoveny nejvýše v rozsahu důvodně předpokládané spotřeby pro další období,“ dodává Michal Kebort, tiskový mluvčí Energetického regulačního úřadu. Důvodem pro navýšení zálohy může být například nárůst spotřeby v odběrném místě, vzhledem k čemuž stoupne odhadovaná spotřeba i pro další období. Stejně tak může do záloh promluvit zvýšení cen energií.
Ani vysoké, ani nízké zálohy
V zájmu zákazníka i dodavatele by mělo být vyrovnané roční vyúčtování, tedy ani příliš velký přeplatek, ani příliš velký nedoplatek. Solidní dodavatelé navrhují nastavení záloh férově, tedy se přiklánějí ke skutečné spotřebě. Může se ale stát, že někteří dodavatelé budou zálohy zbytečně navyšovat, takže na jejich účtech vznikají přeplatky, což mohou být i několikatisícové sumy. Získat je pak od nich zpět nemusí být zrovna lehké.
Dodavatel nemá právo navyšovat zálohy, pokud pro to nejsou důvody – například už zmíněná narůstající spotřeba. Když to dodavatel zkouší, měli by se lidé ihned ozvat a nastavení záloh rozporovat. „Někdy jde o pouhý omyl, který dodavatel rychle napraví. Vyšší zálohy ale mohou účelově účtovat společnosti, které se ocitly ve finanční tísni a snaží se tím alespoň na krátký čas napravit svou nedostatečnou likviditu,“ dodává Miroslav Rottner, ředitel Odboru právní ochrany spotřebitele na Energetickém regulačním úřadě.
Výhodná ale není ani opačná situace, tedy když dodavatel navrhne podezřele nízké zálohy. Přes počáteční finanční úlevu to totiž bude opět odběratel, kdo bude tratit. „Někde jsou spotřebitelům nabízeny zálohy nesmyslně nízké, jinde jim dodavatel slibuje, že u něj budou platit jen deset měsíčních záloh ročně. Zádrhel ale přijde s vyúčtováním, kde se nedostatečná výše záloh projeví nedoplatkem,“ konstatuje Miroslav Rottner s tím, že při stejné spotřebě a podobné ceně jsou nižší zálohy jen prodejní lákadlo.
Jak si spočítat správnou zálohu
Se zálohami za energie je to tak, že jejich návrh, takzvaný rozpis záloh, zasílá dodavatel, a to společně s ročním vyúčtováním. Nový rozpis záloh mohou očekávat také lidé, kteří měnili dodavatele. Vždy je záhodno najít si chvilku, vzít si k ruce kalkulačku a počítat, zda jsou zálohy za energie nastavené férově a jestli odpovídají spotřebě domácnosti.
Důležité je znát při tom parametry odběrného místa, zejména:
roční spotřebu (nejčastěji udávanou v megawatthodinách – MWh),
distribuční sazbu (například D02d, D25d, D57d a podobně),
výši jističe (například 3x 25 A nebo 1x 25 A),
název produktu, který u dodavatele máte (liší se cenami).
To jsou údaje, které můžete snadno vložit do on-line kalkulátoru elektřiny nebo zemního plynu a zjistit tak, kolik vás bude energie stát za rok. Potom snadno vypočítáte, v jaké výši byste měli platit měsíční zálohu.
Pamatujte přitom, že záloha by měla být nastavena v takové výši, aby součet jednotlivých záloh za rok odpovídal ceně za spotřebovanou energii. Má to ale jedno důležité pravidlo, zatímco kalendářní rok má dvanáct měsíců, platební kalendář dodavatelů může být rozdělen jen do jedenácti zálohových plateb. Dvanáctá platba je pak výsledkem ročního zúčtování s případným nedoplatkem.
Nejlepší bude příklad. Domácnost v Plzni žije v bytě a ročně spotřebuje 2 MWh elektřiny. Energií svítí, napájí běžné spotřebiče, ale netopí ani neohřívá vodu. Má instalovaný jistič 3x 25 A. Elektřinu odebírá od společnosti ČEZ a má uzavřenou smlouvu na dobu neurčitou (tedy produkt bez fixace). Pokud se spotřeba ani cena nezmění, letos za energii zaplatí něco málo přes 13 tisíc korun. Když si zálohy rozdělí na jedenáct plateb, měla by platit 1 182 korun měsíčně, což může zaokrouhlit na 1 200 korun měsíčně a mít tak malou rezervu, pokud by spotřeba přece jen mírně narostla, nebo by dodavatel lehce zdražoval.
Důvody pro změnu záloh
Samozřejmě, zálohy nejsou nic fixního. Situace na trhu se může měnit, stejně jako se může měnit i spotřeba v odběrném místě. Pokud do domácnosti přibude náročný spotřebič, například přímotop nebo klimatizace, je lepší dodavatele kontaktovat a domluvit se s ním na navýšení zálohy. Jakmile energie zdražují, a to skokově (například o deset či dvacet procent), je opět lepší domluvit se na navýšení zálohy, protože zvlášť v domácnostech s vysokou spotřebou může být nedoplatek vysoký.
Všichni zavedení dodavatelé jsou pak změnám záloh otevření. „Zákazník se může s dodavatelem dohodnout na změně výše zálohy a upravit ji podle své aktuální skutečné spotřeby. Je to možné on-line nebo na zákaznické lince,“ říká Božena Herodesová, tisková mluvčí společnosti E.ON.
I společnost ČEZ, největší dodavatel elektřiny na českém trhu, umožňuje změny záloh hned několik způsoby. „Nejjednodušší cestou je internet, respektive naše aplikace, v níž lze zálohy změnit okamžitě. Lidé se také mohou obrátit na naše call centrum nebo zajít do některého z našich zákaznických center,“ uvádí tiskový mluvčí Roman Gazdík.
Úpravu záloh v aplikacích nebo v on-line klientských systémech umožňuje většina zavedených dodavatelů. Je ale potřeba dávat si pozor na vysoký nedoplatek, který by mohl vzniknout zásadním snížením záloh. To by domácnosti mohlo způsobit finanční potíže. Znovu tak platí pravidlo, že pro zákazníka i pro dodavatele je vždy lepší, když jsou měsíční zálohy v dostatečné výši a odpovídají spotřebě.
Jak si vyřídit změnu záloh
Když máte nedoplatek nebo přeplatek
O změně výše záloh byste měli uvažovat vždy, když na ročním vyúčtování vznikne nedoplatek nebo přeplatek. Dobrý dodavatel vám v takovém případě navrhne změnu zálohy sám, v jiném případě se hlaste o svá práva.
Většina dodavatelů přeplatky vrací, pokud jde o vyšší částky. Menší obnos mohou převést do dalšího období a použít je na umoření zálohy nebo její části. Někteří dodavatelé mají ve svých obchodních podmínkách uvedeno, že přeplatky vrátí například až od částky 200 korun a výše. Vždy ale můžete svého dodavatele o vrácení přeplatku požádat, měl by vám vyhovět.
Když však dodavateli platíte na zálohách méně, než byste měli, můžete mít nedoplatek, a ten po vás bude firma požadovat. Jsou-li zálohy nastaveny špatně, může jít o částky v řádech tisíců korun. Jestli jste ve finanční tísni a nemůžete dluh uhradit, je lepší dodavatele co nejdříve kontaktovat a domluvit si splátkový kalendář. Vyhnete se tak dluhové spirále, která může vyústit až k odpojení energií.
V případě obou situací je pak správná doba na nový rozpis záloh, který bude více odrážet aktuální spotřebu v odběrném místě a ceny energií.
Máte právo na reklamaci
V ročním vyúčtování může dodavatel udělat chybu. Stejně tak se může bránit úpravě záloh, aby lépe odpovídaly skutečné situaci v odběrném místě. V takovém případě využijte svá práva a vyúčtování reklamujte.
Nejlepší je písemná cesta. „Spotřebitelé třeba raději volají, ale bez písemné reklamace nemají důkaz o tom, že ji skutečně podali a co bylo jejím obsahem. Navíc písemnou reklamací prokážou i datum, kdy byla podána,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Datum je na reklamaci důležitým údajem, protože dodavatel má na vyřízení podnětu patnáct dní. Rozdíl v platbách, pokud má odběratel pravdu a má nárok na vrácení peněz, musí dodavatel vyrovnat do třiceti dní. Když se reklamace týká odebraného množství energií, lhůta se prodlužuje na třicet dnů, protože je nutná spolupráce dodavatele s distributorem.
Co musí obsahovat správná reklamace
Jméno a příjmení,
datum narození,
bydliště,
zákaznické číslo (najdete na faktuře),
číslo odběrného místa (najdete na faktuře),
popis pochybení dodavatele,
přidat můžete fotografii měřidla nebo jiný důkaz.
Zastání na ERÚ
Pokud se při jednání s dodavatelem dostanete do potíží, nezůstávejte na tíživou situaci sami. Dozor nad energetickým trhem provádí Energetický regulační úřad, který pomáhá mimo jiné i s mimosoudním řešením sporů. Kontaktovat můžete přímo oddělení pro spotřebitele, které pomáhá s řešením reklamací nebo se spory o výši záloh.