Reklamace zájezdu krok za krokem
Místo výhledu na oceán koukáte do oken protějšího hotelu. Jste vzhůru ještě o půlnoci, protože vás vzbudila parta opilých turistů, a navíc je vám zle z mušlí, které jste měli k obědu. Že jste si takhle vysněnou exotiku nepředstavovali? Poradíme vám, jak na reklamaci zájezdu, a přidáme pár tipů.
Smlouva o zájezdu napoví, na co máte nárok
Smlouva o zájezdu (viz par. 2521 a násl. občanského zákoníku) obsahuje všechny podmínky, které jste si s cestovní kanceláři dohodli. V případě jejich porušení máte právo na reklamaci. Doporučujeme před podpisem smlouvu důkladně projít. Pokud vám některé podmínky nebudou jasné (např. podmínky all-inclusive stravování), žádejte o jejich upřesnění. Vždy máte právo vyjednávat!
Nejčastější vady zájezdu podle České obchodní inspekce:
záměna hotelu
chybějící bazén
probíhající stavební úpravy
nedostatečné vybavení či velikost pokoje
chybějící výhled na moře, byl-li přislíben
nefunkční klimatizace
nedostatečný úklid pokoje
hluk z nočních klubů
Jak napsat reklamaci? Okamžitě a s dokumentací
Po pokoji lezou mravenci a nemáte slíbený výhled na moře? Stěžujte si hned. Zákon vyžaduje reklamaci bez zbytečného odkladu poté, co jste se o vadě dozvěděli, nejpozději ovšem do 30 dnů od skončení zájezdu. Všechny nedostatky pečlivě zdokumentujte: vyfoťte výhled z okna, natočte na mobil mravence pochodující po vaší posteli. Vše předejte cestovní kanceláři – obvykle delegátovi v místě pobytu. Zároveň požádejte o potvrzení reklamace.
Reklamace zájezdu: vzor
Jednotný formulář reklamace není stanoven, vždy však uveďte:
kdo reklamuje
vůči komu
podrobně popište závadu, nejlépe se také odvolejte na konkrétní ustanovení smlouvy, přiložte fotodokumentaci a případné účtenky
popište, jak chcete, aby byla reklamace vyřízena
Jaké mám nároky?
Cestovní kancelář je povinna sjednat nápravu ve vámi stanovené přiměřené lhůtě – například vás přestěhovat do jiného pokoje.
Pokud náprava není možná (jedná se tzv. neodstranitelnou vadu) - např. v letovisku nejsou žádné hotely s bazénem – máte nárok na slevu a náhradu škody.
Pokud náprava možná je, a cestovní kancelář v přiměřené době nekoná, máte právo vzít věci do vlastních rukou, třeba pronajmout pokoj vyšší kvality nebo zakoupit sprej proti hmyzu a pokoj vydezinfikovat sami. Schovejte si všechny účtenky, máte nárok na jejich úhradu.
Věděli jste, že…
cestovní kancelář nemůže omezit svou odpovědnost za vady poskytnutých služeb?
Pokud tedy najdete ve smlouvě o zájezdu třeba tuto větu: cestovní kancelář vylučuje svoji odpovědnost za vadně poskytnuté služby, je toto ustanovení neplatné (nepřihlíží se k němu). Jedná se o tzv. nepřiměřené ujednání ve spotřebitelské smlouvě.
Když náprava nebyla sjednána na místě
Pokud i přes vaši reklamaci nebyla sjednána náprava během zájezdu, nechte si tuto skutečnost potvrdit delegátem. Po návratu se obraťte na cestovní kancelář. Ta má na vyřízení reklamace 30 dnů. Pokud s výsledkem nejste spokojeni, můžete se obrátit na soud (případě nejprve věc řešit mimosoudně – např. prostřednictvím České obchodní inspekce).
Jak vysokou náhradu škody mohu žádat?
Podle zákona máte právo na slevu v přiměřené výši a odpovídající rozsahu a trvání vady. Při určení slevy se postupuje individuálně, vodítkem však může být tzv. Frankfurtská tabulka, která v ČR není právně závazná, je však našimi soudy používána podpůrně. Např. za nefunkční klimatizaci máte podle této tabulky nárok na 10-20 % slevy. Dále máte nárok na náhradu případné škody.
Až 50% náhradu škody můžete požadovat u následujících vad:
plíseň na pokoji
hmyz na pokoji
rez na pokoji
hluk v noci
neposkytnutí stravování (pokud bylo v ceně)
Věděli jste, že…
kromě občanského zákoníku upravují vaše nároky i mezinárodní smlouvy a předpisy EU? Např. podle nařízení EU o letecké přepravě můžete dostat za zpožděný let kompenzaci až 600 eur.
Můžu reklamovat, když nemám radost z dovolené?
Tzv. újmu za narušení dovolené můžete uplatnit jen ve výjimečných případech, kdy byla vada natolik závažná, že vám zkazila celý zájezd nebo jeho podstatnou část.
Vadu však musí způsobit cestovní kancelář porušením svých povinností. Třeba když z all-inclusive bufetu dostanete salmonelu a místo radovánek na pláži trávíte dovolenou na hotelovém WC, nebo když u poznávacího zájezdu nedostanete slíbeného průvodce v češtině a nerozumíte tak výkladu.
Nereklamujte déšť ani cvrkající cikády
Některé situace naopak reklamovat nelze: typicky ty, které cestovní kancelář nemůže ovlivnit. Jedná se např. o déšť, zvuky přírody nebo čekání na check-in, pokud proběhl do smluvně stanovené hodiny.
Cestovní kancelář neumí ani ovlivnit přírodní katastrofy (tzv. vyšší moc: typicky povodně či zemětřesení). V tomto případě vám musí poskytnout potřebnou asistenci a uhradit ubytování po dobu max. 3 dnů, pokud nebude možné odcestovat v termínu.
Pojistěte si bezpečnou dovolenou
I při koupi zájezdu doporučujeme sjednat cestovní pojištění. Kryje totiž nejen léčebné výlohy (ty se mohou vyšplhat až do milionů korun), ale často i odpovědnost za škodu a právní pomoc.
Vhodné je také pojištění storna zájezdu a přerušení cesty. I když vám pojištění nabídne přímo cestovní kancelář, porovnejte nejprve podmínky jednotlivých pojišťoven. Můžete tak ušetřit spoustu peněz.
Když si zařídím cestu „na vlastní pěst“
Koupili jste sami letenky od Emirates a zabookovali hotel v Egyptě? Zákon vás v tomto případě nechrání stejně jako v případě cestovní smlouvy. Reklamovat musíte u konkrétního poskytovatele, smlouva se může řídit jiným než českým právem i jazykem. Zkuste třeba vymáhat chybějící bazén u soudu v arabštině. Před odjezdem proto nepodceňte přípravu, a také se nezapomeňte pojistit!