Jak postupovat, když vám zničí zavazadlo?
Na dovolenou se řada turistů těší i několik měsíců. Málokdo pak ve svém plánu počítá i s tím, že by mohly nastat komplikace a jeho let by mohl být například zrušen, opožděn, či by ho dokonce nestihl.
Jak postupovat, když vám zničí zavazadlo?
Někdy se dovolená bez starostí bohužel neobejde. Jedním z problémů, které vás po cestě mohou potkat, je poničené zavazadlo. Zejména při letecké přepravě často dochází k poškození kufrů. Nejčastěji jde o ulomená kolečka, případně popraskanou konstrukci, pokud jde o skořepinové kufry. Nárok na odškodnění pochopitelně máte, ale je potřeba dodržet určitý postup.
Situaci řešte už na letišti
Při letecké přepravě za vaše zavazadlo zodpovídá letecký dopravce, a to od chvíle, kdy od vás zavazadlo převezme. Pokud jej tedy zničí, je povinen vám škodu nahradit. Pokud ale budete chtít za poškození kufru získat nějakou kompenzaci, je nejlepší variantu situaci vždy řešit ihned po příletu ještě na letišti. I s poškozeným kufrem vyhledejte reklamační které se přímo tímto zabývá. Naleznete jej pod názvem „Baggage Claim“, případně „Baggage Service Office“ nebo „Baggage Handling Desk“.
Tam s vámi pověřený pracovník vyplní záznam o poškození zavazadla, tzv. „Damage Property Report“, případně „Property Iregularity Report“ (PIR). K tomu budete potřebovat váš palubní a zavazadlový lístek.
V záznamu budou uvedeny vaše identifikační údaje, přibližná hodnota kufru a další informace. Bez tohoto dokladu se bohužel žádné kompenzace nedočkáte.
Nahlášení poškození rovněž neodkládejte. Ze zákona na to sice máte 7 dní, ale pokud opustíte letiště, bude se vám hůře dokazovat, kde a jak škoda vznikla. Naproti tomu pokud k oddělení reklamací zamíříte ihned po příletu, je evidentní, že s rozbitým kufrem jste nejspíše z domova neodcestovali.
Na reklamačním oddělení s vámi musí sepsat zmíněný protokol v každém případě, nezáleží na tom, jakou leteckou společností jste cestovali. Nenechte se proto odbýt. Bez protokolu nemáte šanci získat jakoukoli kompenzaci. Na některých letištích se však může nacházet více oddělení reklamací, přičemž každé má na starosti jinou skupinu leteckých společností. V takovém případě opravdu musíte najít to reklamační oddělení, pod nějž vaše letecká společnost spadá.
Zkuste svou pojišťovnu
S nárokem na kompenzaci se pak nejdříve zkuste obrátit na svou pojišťovnu. Tam bude záležet na tom, co má daná pojišťovna v pojistných podmínkách a jak široké krytí jste si v rámci cestovního pojištění sjednali.
Pokud nemáte pojištění zavazadel vůbec sjednané, nemá smysl pojišťovnu v tomto případě kontaktovat. Pokud ale zavazadla pojištěna máte, zkuste s pojišťovnou situaci řešit.
V takovém případě doložíte formulář z letiště o poškození zavazadla, doklad o koupi kufru, případně čestné prohlášení o jeho ceně a přiložíte fotografie poškozeného zavazadla. A následně je potřeba vyčkat, jakou částku vám pojišťovna vyplatí.
Některé pojišťovny však mají ve výlukách, že pojištění zavazadel se nevztahuje na jejich poškození při letecké přepravě.
Kontaktujte dopravce
Pokud u pojišťovny nepochodíte, máte ještě další možnost, jak se domoci kompenzace za poškozený kufr. A to kontaktovat přímo leteckou společnost. Kontakt na ní bude uveden přímo ve formuláři, který jste dostali na letišti.
Komunikace s leteckou společností ale bude pravděpodobně vyžadovat znalost angličtiny. Postup je však podobný, jako když žádáte o vyplacení pojistné částky u pojišťovny. Do e-mailu popíšete vaši situaci a naskenujete následující doklady:
Damage Property Report
Doklad o koupi zavazadla
Palubní lístek
Zavazadlový lístek
Fotografie dokládající poškození
Doklad o koupi je v tomto případě velmi důležitý a má vliv na to, jakou částku vám letecká společnost následně vyplatí. Pokud doklad nemáte, i tak samozřejmě můžete žádat o kompenzaci, ale bude nižší.
Na to, abyste kontaktovali leteckého dopravce a požádali o kompenzaci, máte 21 dní od převzetí poškozeného zavazadla. Pokud se vám tedy zavazadlo poškodilo při cestě na dovolenou a tato dovolená je delší než 3 týdny, budete muset kompenzaci řešit už během ní.
Kolik peněz můžete získat?
Montrealská dohoda říká, že pokud jste učinili vše proto, abyste své zavazadlo ochránili, máte nárok na přiznání kompenzace. Ochranou z vaší strany se myslí například obalení folií, cílené nepřeplňování apod. V praxi ale takové podmínky většina leteckých společností neřeší.
Maximální částka, kterou vám na základě přiznané kompenzace mohou vyplatit, je 1131 SDR, tedy Special Drawing Rights, což je měnová a účetní jednotla využívaná v rámci Mezinárodního měnového fondu. Její hodnota se odvozuje od průměrné hodnoty měn USA, EU, Japonska, Velké Británie a Číny. Aktuálně tato částka představuje přibližně 35 737 Kč.
Neznamená to ale, že poškozením kufru získáte více peněz, než původně stál. Konečná vyplacená částka se stanoví podle stáří zavazadla, závažnosti poškození a dalších faktorů.
Výhodnější pro vás je, když máte k dispozici doklad o koupi. Pokud jej nemáte, tak mezinárodní úmluvy vám může letecká společnost vyplatit jen 50 % z uvedené hodnoty zavazadla.
Jak si nechat peníze vyplatit?
Problematické může být i následné vyplácení peněz. V drtivé většině případů vám totiž letecká společnost zašle peníze z jiného než českého účtu. Za příchozí platbu ze zahraničí si ale banky mohou účtovat poplatky až několik set korun. Jsou ale samozřejmě i výjimky a některé banky tyto platby neúčtují vůbec. Předtím, než ale letecké společnosti sdělíte číslo účtu, informujte se u banky, jaký poplatek vám z takové příchozí platby strhne.
Stržení poplatku je možné se vyhnout několika způsoby. Například máte banku, která tyto poplatky neúčtuje. Nebo vám banka umožní si zaplatit nějaký jednorázový balíček, v rámci kterého máte určitý počet příchozích plateb ze zahraničí bezplatný. I tak sice platíte peníze, musíte si koupit balíček, ale cena může být výrazně nižší než několik set korun za příchozí platbu ze zahraničí.
Další variantou je pak například karta Revolut, která za takové platby neúčtuje nic. Peníze vám připíše automaticky v té měně, ve které přišly. Následně si tuto částku můžete převést na české koruny a utratit v rámci běžných nákupů v kamenném obchodě či na internetu.
Někde dostanete nové zavazadlo
Pro někoho je papírování a vyřizování celé záležitosti v cizím jazyce příliš náročné. Řada leteckých společností se tak situaci snaží řešit už na místě. Po příletu s poškozeným kufrem se tak můžete setkat s tím, že vám letecká společnost na reklamacích nabídne nový kufr, úměrně velký tomu vašemu.
Není přitom nutné věci na letišti přehazovat z jednoho zavazadla do druhé a měnit kus za kus. Pokud budete souhlasit s tím, aby vám dali nové zavazadlo, jednoduše si odnesete váš rozbitý kufr i nový kufr z reklamačního oddělení.
Pak vám ale z pochopitelných důvodů zaniká nárok na další kompenzaci, a to jak u letecké společnosti, jak u pojišťovny.
Nové zavazadlo vám samozřejmě mohou aerolinky nabídnout jako kompenzaci místo peněz. V takovém případě přihlíží k několika faktorům. Hledí se na značku kufru, velikost, materiál, počet koleček, nosnost a i barvu. V konečném důsledku vám mohou dát jako kompenzaci i kufr zcela jiné značky, ale měl by odpovídat kvalitou a provedením vašemu původnímu.
Rada na závěr
Pokud máte rádi jednoduchá řešení, bude pro vás nejsnazší si ještě před odletem na dovolenou sjednat cestovní pojištění, které zahrnuje i pojištění zavazadel pro případ poškození. V takovém případě budete škodu řešit s pojišťovnou, v českém jazyce a vše pro vás bude komfortnější.
Ujistěte se však, že se pojištění vztahuje i na poškození zavazadel při letecké přepravě.