Internetbanking versus smartbanking: Znáte rozdíl i možná rizika?
Vzdálená správa financí, provádění platebních transakcí a dalších bankovních úkonů je již řadu let možné prostřednictvím počítačů a mobilů. Díky internetu nemusíme do banky chodit kvůli každé maličkosti. Jakými způsoby je možné finance spravovat a jaká rizika při tom hrozí?
Vznik a vývoj počítačů předcházel chytrým mobilním telefonům. Nejprve tedy banky klientům nabídly správu osobních financí přes počítač na základě internetového připojení. Tak vzniklo internetové bankovnictví neboli internetbanking.
S překotným vývojem chytrých mobilních telefonů se online bankovní služby brzy rozšířily o možnost správy účtu i přes mobilní telefon. Objevilo se mobilní bankovnictví, pro které se ujal anglický název smartbanking.
3 hlavní rozdíly mezi internetbankingem a smartbankingem
Mnozí lidé si tyto dva způsoby online správy bankovního účtu pletou. Mezi nimi však existují poměrně velké rozdíly.
Internetbanking umožňuje spravovat bankovní účet prostřednictvím internetového připojení. Smartbanking nabízí správu účtu pouze přes chytrý mobilní telefon.
K internetbankingu je třeba funkční připojení k internetu. Smartbanking je možné používat i offline.
Pro přihlášení do internetbankingu je nutná znalost přihlašovacího jména a hesla, u smartbankingu se využívají modernější metody, nejčastěji dotyková nebo hlasová identifikace.
Jak funguje internetbanking
Internetové bankovnictví klientům banky zprostředkovává vzdálenou správu osobních či podnikatelských financí bez nutnosti osobní návštěvy banky. Klient potřebuje pouze počítač s internetovým prohlížečem a připojením na internet a své peníze může snadno ovládat z kteréhokoliv místa na světě.
Přihlásit se lze z jakéhokoliv počítače. Jedinou podmínkou je internetové připojení. Z důvodu bezpečnosti se však doporučuje používat osobní nebo služební počítač, na který má přístup pouze uživatel. Pokud se přihlašujete z různých počítačů, dbejte na to, aby nedocházelo k uložení vašich přihlašovacích údajů.
K přihlášení slouží uživatelské jméno a heslo. Může jít o jedinečný číselný kód nebo heslo, které si uživatel zvolí. Po přihlášení může sledovat stav svého účtu, přijímat platby, provádět finanční transakce, zakládat a rušit trvalé a jednorázové platební příkazy a další.
K provedení každé platby je požadováno potvrzení autorizačním klíčem, jehož účelem je ochrana před zneužitím. Kód je uživateli zaslaný v podobě SMS zprávy na mobilní telefon.
Jak funguje smartbanking
Klient banky si musí nejprve do svého telefonu stáhnout oficiální mobilní aplikaci, kterou jeho banka nabízí. Následuje první přihlášení pomocí uživatelského jména a hesla, a poté už většinou stačí vložit krátký PIN kód, otisk prstů nebo hlasový povel.
Aplikace umožňuje kompletní správu účtu, sledování historie plateb, přijímání a zadávání platby, platby účtů, platební šablony, okamžité platby prostřednictvím platebních karet a další služby. Stále více klientů používá pouze telefon.
Výhody a možná rizika u smartbankingu
U smartbankingu je pozitivně hodnocena zejména možnost ovládat účet odkudkoliv pouze z mobilu. Současné bankovní aplikace bývají jednoduché a přehledné. Nejvíce dotazů se týká bezpečnosti.
Uživatelé se nejčastěji obávají zneužití v případě ztráty či krádeže mobilního telefonu. Banky klienty ujišťují, že smartbanking je vysoce zabezpečený. Cizí uživatel se do účtu nedostane. Nemluvě o tom, že telefon lze snadno a okamžitě zablokovat.
U běžného internetového bankovnictví je k provedení platby nutná ověřovací SMS zpráva s kódem. U smartbankingu se do účtu musí uživatel vždy přihlásit. K tomu používá jedinečný kód, otisk prstu či jiný moderní přihlašovací prostředek. Ten je nutný i k potvrzení platby.
Zásady bezpečného online bankovnictví
Ať už používáte internetové či mobilní bankovnictví nebo oboje, vždy dodržujte základní pravidla bezpečnosti, které zní: Nesdělujte přihlašovací údaje. Nikdy a nikomu.
Používejte bezpečné heslo. Nepodceňujte uzamčení telefonu heslem, otiskem prstu nebo skenem obličeje.
Chraňte PIN kód. Pravidelně měňte hesla a nepoužívejte stejná hesla pro různé služby.
Pozor na neznámé e-shopy. Nakupujte zásadně od důvěryhodných prodejců.
Aktualizujte ochranné mechanismy. Jednou za čas.
Zapamatujte si také:
Banky nikdy klienty nežádají o zadání osobních údajů, hesel ani údajů k platebním kartám prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Neotvírejte e-maily, přílohy a neklikejte na odkazy od neznámých a podezřelých odesílatelů.
Vždy si promyslete, jakou aplikaci či její doplněk stahujete a odkud. Aplikacím dávejte pouze minimální oprávnění, která odpovídají jejich účelu.