Co dělat v případě výpadku elektřiny?
Výpadek elektřiny může mít několik příčin. Přečtěte si, jak postupovat při výpadku elektřiny, abyste zjistili, v čem vězí problém a nemuseli trávit večer při svíčkách.
Lokální výpadek elektřiny ve vaší domácnosti
Nejčastěji je příčina výpadku elektřiny přímo ve vaší domácnosti. Spustili jste několik spotřebičů najednou? Překontrolujte, zda jenom nevypadly pojistky nebo se vydejte až k hlavnímu jističi. Ten najdete u elektroměru. Jistič může být vypadlý, přestože není v dolní poloze. Zkuste ho shodit a znovu nahodit.
Někdy se porucha vůbec netýká elektroinstalace, ale pouze daného spotřebiče. Fungují v domácnosti ostatní elektrické přístroje a světla? Pak se nejspíš jedná o poruchu pouze daného spotřebiče nebo elektrické zásuvky. Další příčinou může být přepálení pojistek nebo výpadek proudového chrániče – to, zda se problém nachází přímo ve vaší domácnosti, zjistíte snadno u sousedů nebo podle pouličního osvětlení.
Plánovaná odstávka nebo plošná porucha
Ponořila se do tmy celá ulice? Pak se jedná o plošnou poruchu. K té může dojít třeba kvůli bouřce či silnému větru, který poškodí elektrické vedení. Každý distributor má pro tyto situace dostupnou infolinku nebo webové stránky, kde zjistíte, o jakou se jedná poruchu a předpokládaný čas obnovení dodávek elektřiny.
Stejným způsobem můžete výpadek elektřiny také sami nahlásit nebo zjistit informace o plánované odstávce. Tu by vám distributor měl oznámit alespoň 15 dní předem. Často najdete písemné oznámení například na domovních dveřích. Rozhodnete-li se ověřit situaci na telefonní lince, počítejte s tím, že může být při nečekaných výpadcích přetížená. Proto bývá rychlejší vyhledat informace o poruchách na webových stránkách.
Kontakty distribučních společností v případě výpadků elektřiny
Distributor | Telefonní linka | Webová stránka |
---|---|---|
ČEZ | 840 850 860 | |
EG.D | 800 22 55 77 | |
PRE | 800 823 823 |
Pro nahlášení nové poruchy si připravte:
jméno a příjmení,
adresu a podrobný popis místa, kde k poruše došlo,
popis poruchy,
telefon, na který vás bude distributor kontaktovat.
Nezaplacená faktura a přerušení dodávek elektřiny
Neplatíte pravidelné zálohy na elektřinu nebo jste zapomněli uhradit nedoplatek, který jste obdrželi s ročním vyúčtováním? V tom případě nebude příčinou výpadek elektřiny, jako spíše přerušení dodávek kvůli neplacení faktur. Dodavatelé se k odpojení elektřiny uchylují až jako k poslední možnosti, když neplatíte své závazky a nekomunikujete. Pokud vám vznikl nedoplatek, který momentálně nejste schopni uhradit, kontaktujte neprodleně svého dodavatele. Často se dá dohodnout na splátkovém kalendáři nebo jiných možnostech platby, abyste přerušení dodávek elektřiny předem zabránili.
K přerušení dodávek elektřiny může výjimečně dojít také při změně dodavatele, pokud na sebe nenavazuje ukončení dodávek od původního dodavatele a zahájení dodávek od nového dodavatele. Proto je lepší řešit oba úkony v jednom kroku a vyřídit změnu dodavatele online.
Delší výpadek elektřiny – jak se na něj připravit?
Zastihl vás delší výpadek elektřiny? Pak nejspíš na vlastní kůži zjistíte, jak moc jste na elektrické energii závislí. Nebude fungovat plynový kotel ani tepelné čerpadlo a máte-li vlastní studnu s vodárnou, zůstanete i bez vody. Pokud je odstávka elektřiny plánovaná, vyplatí se na ni připravit a předtočit si vodu do zásoby. Výhodou mají majitelé kotlů na tuhá paliva nebo krbových kamen, protože si alespoň zatopí.
Dalším problémem při delším výpadku elektřiny způsobuje lednice a mrazák. Ty byste neměli otevírat, aby se dovnitř zbytečně nedostalo teplo. V plném zavřeném mrazáku vydrží potraviny až dva dny. Čím více je mrazák zaplněný, tím lépe se uvnitř zachová chlad – totéž platí i pro chladničku.
Při výpadcích elektřiny byste měli dbát také na svoji bezpečnost. Při pohybu v potemnělé domácnosti snadno můžete přijít k úrazu. Proto se hodí mít po ruce svítilnu na baterie nebo čelovku.