Češi na internetu: Zprávy, nákupy a seriály s českým dabingem
Bez internetu dnes nedáme ani ránu. Internet nám pomáhá v komunikaci s našimi blízkými, při nákupech, vzdělávání, ale zajišťuje také nepřeberné množství zábavy. Jak se Češi na internetu chovají a jaké zásadní změny v tomto ohledu přinesla pandemie koronaviru?
V ČR je více než 8 milionů internetových uživatelů
Internet v České republice využívá 85 % osob starších 10 let. Ve zprávě Češi online 2022 to uvádí Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). V praxi to znamená 8,1 milionu internetových uživatelů. Oproti roku 2015 narostl počet uživatelů o 19 %. Nejběžnějším zařízením s připojením k internetu zůstává počítač se 7,1 miliony uživatelů. Značně ho ale dohání telefon – internet v mobilu má k dispozici již 6,8 milionu Čechů. V porovnání s rokem 2015 jde o nárůst ve výši 135 %.
Využívání internetu je většinou pravidelné. Více než 82 % respondentů uvedlo, že internet používá několikrát denně, dalších zhruba 12 % 6–7× týdně. Průměrný čas věnovaný internetu napříč aktivními uživateli činí 16,7 hodin týdně. Průměrný Čech tedy stráví na internetu zhruba 36 dní za rok.
Spíše muži, mladší a vzdělanější osoby
V užívání internetu jsou mírně aktivnější pánové – online je 87 % mužů oproti 82 % žen. I v rámci ostatních sociodemografických skupin můžeme vysledovat značné rozdíly. Ty nejvýznamnější souvisí s věkem uživatelů. Ve věkových kategoriích od 10 až do 44 let se podíl aktivních uživatelů internetu pohybuje mezi 95–96 %. U respondentů ve věku 45–54 let sledujeme mírný pokles na 92 % a v kategorii nad 55 let využívá internet již jen 66 % osob.
Na postoji k internetu se podepisuje rovněž vzdělání a sociální postavení. Internet využívá 94 % osob s vysokoškolským vzděláním. Mezi uživateli se základním či nedokončeným vzděláním je to jen 75 %. Podobně tak pro ekonomicky neaktivní osoby bývá užívání internetu méně obvyklé než pro pracující jedince a studenty.
Nákupy Čechů se přesouvají do online prostoru
Co Češi na internetu běžně dělají? Nakupují, sledují zpravodajství nebo komunikují se svými blízkými. Na služby pro zasílání zpráv (WhatsApp, Messenger apod.) spoléhá 76 % uživatelů internetu. Zhruba 84 % uživatelů na internetu nakupuje. Značný nárůst v online nákupech nastal zejména v důsledku pandemie koronaviru. Vyplývá to z průzkumu společnosti CBRE z června letošního roku.
„Lidé aktuálně nakupují na e-shopech potraviny 2krát častěji než před pandemií, což znamená každý jejich 4. nákup. U drogistického a lékárenského zboží je to 3krát častěji a u oblečení a obuvi 2krát častěji. Občerstvení z restaurací a kaváren si lidé nechávají přivézt až 3krát častěji, ale současně tyto podniky fyzicky navštěvují v podobné frekvenci jako před pandemií. Zřejmě si po dlouhém období domácího vaření potřebují odpočinout – a zdá se, že vaří méně než v minulosti. Elektronika se hojně nakupovala online již před pandemií, takže ta zaznamenala pouze minimální nárůst, ovšem i tak zákazníci realizují svůj každý 2. nákup online,“ vysvětluje Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE. vysvětluje Pavel Urban, vedoucí správy obchodních center a retail marketingu v CBRE.
Češi chtějí být informovaní
Silnou pozici má podle průzkumu Češi online 2022 zpravodajství. Online zprávy sleduje 80 % uživatelů internetu. Při vážných událostech se denní zásah internetového zpravodajství pohybuje až okolo 4 milionů osob. Zájem Čechů o zprávy potvrzuje i další průzkum – Video na internetu od Nielsen Admosphere. Ten se zaměřuje na videoobsah na internetu. Podle výsledků průzkumu jsou nejsledovanějším typem videí zpravodajská videa. Dívá se na ně 37 % osob sledujících videoobsah online. Až poté následují seriály (36 %), filmy (34 %) či vtipná videa (31 %).
V rámci sledování seriálů na internetu stále dominuje české znění. Tři čtvrtiny diváků preferují seriály v češtině nebo slovenštině. Pouze 16 % dotazovaných upřednostňuje původní znění s českými titulky. Originální znění se těší větší oblibě především u mladších ročníků.
Věděli jste, že v mnoha evropských zemích běží seriály a filmy v televizi v originálním znění s titulky? Běžné je to například ve Skandinávii či Nizozemsku. Obyvatelé těchto států obvykle vykazují lepší znalosti anglického jazyka než lidé v ČR a dalších zemích, kde se drtivá většina pořadů dabuje.
Většina z nás konzumuje na internetu hlavně volně dostupný obsah. Za sledování seriálů, filmů, videí a TV vysílání zatím podle zprávy Češi online 2022 platí jen pětina internetových uživatelů. Pouze 6 % Čechů si připlácí za zpravodajství nebo přístup do elektronické verze novin a časopisů.
Hry oslovují hlavně mladší uživatele
Nezanedbatelné publikum mají také hry. Podle průzkumu Video na internetu od Nielsen Admosphere je hraje více než třetina internetových uživatelů, v kategorii od 15 do 24 let dokonce téměř polovina.
Údaje se vztahují k hraní na mobilu, na počítači si hry zahraje 27 % osob. Mezi uživateli vítězí zejména hry logické, strategické a střílečky.