Zpět na všechny pojmy
Nebankovní registr dlužníků shromažďuje podrobné informace o finančních závazcích klientů nebankovních institucích. V nebankovním registru je evidován každý klient, který splácí nebankovní půjčku, jiný nebankovní úvěrový produkt nebo má finanční závazek u jiné společnosti přispívající do nebankovního registru.
Prostřednictvím nebankovního registru si nebankovní společnosti mezi sebou vyměňují hlavní informace o platební morálce (tzv. bonitě) a důvěryhodnosti všech svých klientů. Nebankovní registr po určitou dobu eviduje informace o průběhu splácení každé sjednané nebankovní půjčky.
Nedostatečná bonita bývá jedním z hlavních příčin zamítnutí žádosti o půjčku. Důležité jsou však nejen negativní informace o klientech, které své závazky splácí pozdě či vůbec. Při hodnocení platební morálky hrají roli rovněž pozitivní informace říkající, že dlužník své závazky splácí bez problémů a dle dohodnutých smluvních podmínek. Takový klient je považován za důvěryhodného a zodpovědného dlužníka, kterého si nebankovní instituce považují.
V České republice funguje jeden důvěryhodný nebankovní registr Nebankovní registr klientských informací (NRKI) a částečně zájmové sdružení SOLUS, které zahrnuje jak bankovní, tak i nebankovní informace o rizikových dlužnících.
V registru NRKI jsou evidovány následující typy úvěrů:
hypoteční úvěr,
spotřebitelský úvěr,
kreditní karta,
leasing.