Zpět na všechny pojmy
Bankovní registr je takový registr dlužníků, který shromažďuje informace o všech finančních závazcích klientů českých bankovních institucích. V bankovním registru je uveden každý klient, který má sjednanou bankovní půjčku či jiný úvěrový produkt.
Prostřednictvím bankovního registru si české banky mezi sebou předávají důležité informace o platebních schopnostech (tzv. bonitě) a důvěryhodnosti svých klientů. Bankovní registr po určitou dobu (cca okolo 5 let) uchovává informace o každém uzavřeném úvěru a průběhu jeho splácení.
Klient, který své závazky řádně splácí, je brán jako solventní a důvěryhodný klient. Pozitivní záznam tedy představuje plus. Naopak klient, které své závazky splácí pozdě nebo dokonce vůbec, je považován za rizikového a jeho další žádosti budou s největší pravděpodobností okamžitě zamítnuty.
V České republice fungují dva hlavní bankovní registry Bankovní registr klientských informací (BRKI) a zájmové a nezávislé Sdružení na ochranu leasingu a úvěrů spotřebitelům (SOLUS).
Tento registr provozuje společnost Czech Banking Credit Bureau (CBCB) založená v roce 2000 skupinou českých bank (Česká spořitelna, ČSOB, Komerční banka, MONETA Money Bank a UniCredit Bank). Registr obsahuje pozitivní i negativní údaje o bankovních klientech.
V registru BRKI jsou evidovány následující typy úvěrů:
Hypoteční úvěr,
úvěr ze stavebního spoření,
spotřebitelský úvěr,
kreditní karta,
kontokorent,
leasing.
Jedná se o zájmové sdružení právnických osob, které si předávají informace o svých klientech. SOLUS není čistě bankovní registr, kromě bank do něj přispívají také nebankovní poskytovatelé půjček, telekomunikační operátoři, distributoři energií a další společnosti. SOLUS obsahuje pouze negativní informace o dlužnících.