Zpět na všechny pojmy
S půjčkou je spojena celá řada rizik. Jedním z nich je platební neschopnost například z důvodů přechodných finančních potíží, kterou je nutno řešit co nejdříve s poskytovatelem půjčky. Jedním z doporučených způsobů řešení je prodloužení splatnosti půjčky.
Pokud klient zjistí, že jeho stávající finanční situace je natolik vážná, že nemá na uhrazení jedné či dokonce více splátek půjčky, měl by co nejdříve najít vhodné řešení se svým poskytovatelem půjčky. Prvním krokem je kontakt bankovní či nebankovní společností a konzultace dané situace.
Poskytovatel půjčky má zpravidla sám zájem na tom, aby se situace vyřešila k oboustranné spokojenosti. Mezi obvyklá řešení krátkodobé platební neschopnosti bývá například odložení splátek až o několik měsíců, snížení měsíční splátky a s tím související prodloužení splatnosti. Klient by měl počítat s tím, že prodloužení splatnosti zpravidla znamená prodražení půjčky.
Na základě dohody mezi poskytovatelem půjčky a jejím klientem je připravena písemná dohoda o prodloužení splatnosti, v níž jsou popsány podrobnosti prodloužení (např. datum, do kdy je splatnost prodloužená, nová výše měsíční splátky a další změněné podmínky včetně podpisů poskytovatele půjčky i klienta).
Prodloužení splatnosti je rovněž často spojováno s krátkodobými půjčkami, jejichž doba splatnosti se pohybuje okolo 30 dní. Není-li schopen klient půjčku do 30 dní splatit, může si dobu splatnosti prodloužit o stejnou lhůtu a to obvykle opakovaně.
S prodloužením splatnosti musí souhlasit poskytovatel půjčky. V případě mnoha půjček lze dobu splatnosti prodloužit automaticky v rámci jejich osobního účtu online (profilu). Prodloužení splatnosti v takovém případě bývá za poplatek, jehož výše je součástí smluvních podmínek.