Zpět na všechny pojmy
Bankovní účet patří mezi základní bankovní produkty a určuje vztah mezi bankou a klientem. Na bankovním účtu jsou zaznamenány veškeré finanční transakce provedené mezi bankou a jejím klientem. Existuje několik typů bankovních účtu podle měny, zůstatku, účelu apod.
U bankovních účtů můžeme rozlišit několik typů. Podle typu měny je dělíme na tuzemské a devizové účty. Moderní bankovní účty však nabízí vedení účtu i v několika vybraných měnách.
Dále dělíme bankovní účty podle zůstatků na kladný (kreditní) nebo záporný (debetní) zůstatek. V případě kreditního zůstatku banka dluží klientovi a u debetního zůstatku je naopak. To znamená, že zákazník vyčerpal vlastní prostředky a čerpá peníze poskytnuté bankou.
Běžný bankovní účet - účet slouží k přehlednému hospodaření a manipulaci s finančními prostředky ať už v hotovostním či bezhotovostním režimu (platby, vklady, převody, bankovní příkazy, výběry z bankomatů atd.).
Spořicí bankovní účet- účet slouží k ukládání volných finančních prostředků ideálně s dalším zhodnocením. Peníze lze vybírat.
Termínovaný vklad - podobně jako spořicí účet i tento slouží k uložení a zhodnocení volných finančních prostředků. Úrok je však vyšší, ale peníze nelze po určitou dobu užívat.
K bankovním účtům jsou standardně nabízeny nejrůznější služby, které klientovi usnadňují správu finančních prostředků a jejich další užívání.
Internetové a mobilní bankovnictví - peníze lze spravovat na dálku prostřednictvím počítače či mobilního telefonu.
Platební karty (debetní i kreditní) - usnadňují užívání peněz prostřednictvím bezhotovostních plateb kartami či výběry hotovostí z bankomatů.
Kontokorent - klient může do určité výše přečerpat vlastní finanční prostředky (může jít do “mínusu”), za přečerpání však platí úrok.