Zpět na všechny pojmy
Daný pojem je známý po celém světě a souvisí hlavně s marketingem. A to nejenom konkrétních služeb, ale také technologií, nebo třeba produktů. Velmi blízko má franšíza třeba k oblasti obchodního zastoupení, které je velmi podobná. Dnes na tomto principu fungují třeba i četné pojišťovny, tedy konkrétně kanceláře konkrétních pojišťoven. Daný provozovatel pobočky tak jedná jménem samotné pojišťovny, ale ve skutečnosti není žádným jejím zaměstnancem, pouze s ní má podepsanou smlouvu.
Pojem franšíza je ale známý třeba i v rámci různých řetězců s rychlým občerstvením, nebo také v rámci realitních kanceláří. Tímto způsobem tak lze poměrně rychle a jednoduše rozšiřovat konkrétní značku a produkt, a to bez zbytečně velkých nákladů. O celkový provoz konkrétních poboček se totiž stará takzvaný franchisant. Tedy osoba, která do daného smluvního stavu jde.
Dnes je franšíza spojena také s tím, že každý franchisant je mateřské společnosti povinen odevzdávat i část svého obratu. Na druhou stranu může díky tomu využívat třeba její jméno, ale i osvědčené marketingové postupy. To každému podnikateli pomůže hlavně v tom, aby získal lepší postavení na našem trhu.