Zpět na všechny pojmy
Pojmem tarifikace se označuje způsob, kterým poskytovatelé mobilních služeb určují cenu hovoru v závislosti na jeho délce. V tomto ohledu neplatí v České republice žádná regulace. Způsob tarifikace plně závisí na rozhodnutí operátora. Vždy si proto ověřte, jak daná společnost při počítání délky hovoru postupuje. Tarifikace do značné míry ovlivňuje, na kolik vás telefonát vyjde nebo kolik vám odkrojí volných minut.
Operátoři využívají různé druhy tarifikace.
Z pohledu zákazníka se jedná o nejméně výhodnou variantu. Operátor účtuje každou započatou minutu. Za pětisekundový hovor zaplatíte stejně jako za minutu. Telefonát, který trvá 62 vteřin, vás stojí dvě volné minuty.
Systém, ve kterém volající vždy zaplatí celou první minutu a následně každých započatých 30 vteřin.
První minuta se počítá celá, poté je hovor účtován po vteřinách. V porovnání s předchozími jde o výhodnější způsob, ale pokud si nepotrpíte na dlouhé volání, tak stále nebude ideální.
Nejspravedlivější systém. Operátor volání účtuje od začátku po vteřinách. Ve výsledku zaplatíte jen to, co provoláte.
Uvedené tarifikace patří k nejběžnějším, ale ne jediným. V cenících poskytovatelů narazíte rovněž na tarifikace 30+1, 60+30, 120+60 a další. Alternativní způsoby tarifikace se často využívají například u roamingových služeb nebo volání z pevných linek.
Měníte produkt, ale zůstáváte u svého operátora? Zkontrolujte si, že platí stejná tarifikace, na kterou jste zvyklí. Druh tarifikace se totiž může lišit i u produktů jednoho operátora. Mějte se raději na pozoru, na první pohled lákavá nová nabídka nemusí být tak výhodná.