V březnu letošního roku to bude přesně 45 let, co spatřil světlo světla malý a svými rozměry nadmíru kompaktní, přitom však spolehlivý a oblíbený VW Polo. Společně s dalšími sourozenci, mezi které patří třeba Audi A1, Seat Ibiza nebo Škoda Fabia je Volkswagen Polo součástí koncernu německé automobilky Volkswagen AG. Čím si „pologolf,“ jak se modelu familiárně přezdívá, získal řidiče napříč kontinenty?
Malý vůz s nízkou spotřebou a přiměřenou cenou
Prvotním cílem německého koncernu Volkswagen AG bylo představit trhu a široké veřejnosti malý vůz nižší třídy, který za přiměřenou cenu poskytne spotřebiteli automobil s nízkou spotřebou a provozními náklady a zároveň mu nabídne určitou míru pohodlí a luxusu. Nebudeme lhát, když doplníme, že VW Polo je vozem spíše městským, nežli terénním. Ostatně, kdo od něj vlastně čekal cokoli jiného?
První generace nabídla sedan i sporťák
Vůbec první Volkswagen Polo sjel z výrobní linky ve městě Wolfsburg v březnu 1975. První generace se vyráběla v letech 1975 až 1981 a byla takřka totožná s Audi 50. Nabídla jak sedan (Volkswagen Derby), tak sportovní verzi Polo GT. V roce 1979 neminul vůz facelift, který ho doplnil o plastové nárazníky, novou masku, unikátní vnitřní výbavu a originální přední světlomety.
Auto, které v „osmdesátkách“ milovali
Druhá generace VW Pola se vyráběla v letech 1981 až 1994 a plně vyhovovala požadavkům 80. let. Důraz tady byl kladen především na silnější motory, proto se objevuje verze Coupé GT-G40, kterou následuje elektronické jedno i vícebodové vstřikování paliva a také pětistupňová převodovka. Facelift druhé generace vylepšil světla, nárazníky a interiér.
Třetí generace byla značně variabilní
Třetí generace byla označována jako Polo 6N a vyráběla se v letech 1994 až 2001. Tady si přišli své i ti nejnáročnější. Šlo totiž o nejrozšířenější variantu tohoto modelu, která zahrnovala třeba airbagy nebo systém ABS. K dostání byl jak třídveřový, tak pětidveřový hatchback. Zajímavostí je čtyřdveřový sedan s označením Classic a pětidveřové kombi s názvem Variant, které bylo ale vlastně modifikovanou variantou Seatu Cordoba.
Čtvrtá a pátá generace nezapomíná na původní filosofii
Výroba čtvrté generace probíhala v letech 2001 až 2004. Zde se řešilo především vybavení. K dispozici byl úplný, avšak cenově přijatelný, „základ“, či výbavou nabitý automobil blížící se střední třídě. Absolutní novinkou byly ale tříválcové motory. Prozatím poslední pátá generace se začala vyrábět v roce 2009 a zájemci si mohou zvolit jedno ze čtyř provedení. K dispozici je standardní třídveřový a pětidveřový hatchback a nově rodinné MPV, cabrio a sportovní model GTI.
Povinné ručení a havarijní pojištění pro VW Polo
Ještě před tím, než vyrazíte s novým plechovým miláčkem na silnice, nezapomeňte si sjednat pojištění auta. Stejně jako u jiných modelů automobilů se ceny povinného ručení pro Volkswagen Polo u jednotlivých společností liší. Proto je dobré mezi sebou nabídky porovnat a vybrat variantu, která vám bude svými parametry nejvíce vyhovovat. Ušetřit můžete třeba tím, že si k povinnému ručení sjednáte zároveň i havarijní pojištění u stejné pojišťovny.