Dopravní nehody u nás nejsou žádnou výjimkou. Proč k nim ale nejčastěji dochází? Na co si při řízení musíme dát zvlášť pozor, a co nás za volantem nejčastěji „zradí“? Nejen o těchto otázkách si povídala Tereza Tobiášová se svými hosty Tomášem Neřoldem z BESIP a moderátorem Petrem Cerhou alias Nastym.
Na základě statistik Policie ČR bývá viníkem číslo jedna nevěnování pozornosti řízení vozidla. V roce 2020 došlo v České republice celkem k 94 794 dopravním nehodám, přičemž nepozornost za volantem vedla ke vzniku 15 383 z nich. Často se necháme rozptýlit například mobilním telefonem, nastavováním navigace, otáčením se za pasažéry na zadních sedáčkách nebo i povídáním se spolujezdcem. Za volantem jednoduše zapomeňte na multitasking a vždy se na 100 % věnujte jen a pouze řízení. Na silnici totiž nenesete zodpovědnost pouze za sebe, ale i za své spolujezdce a další účastníky provozu.
Pro telefonování používejte handsfree.
Navigaci nebo hudební playlist si nastavit dopředu ještě před cestou.
Pokud při cestě nastane problém, například s dětmi, zastavte, vyřešte ho a pak pokračujte dál.
Jestli cestujete se spolujezdcem nebo partou kamarádů, rozdělte si při řízení role – navigátor, občerstvovač a tak dále, ať se řidič může opravdu věnovat jen řízení.
Při delší cestě s dětmi, například na dovolenou, naplánujte cestu na čas, kdy dětí spávají a po dobu jízdy jim zařiďte zábavu – například hry a pohádky na tabletu nebo oblíbenou knížku.
Další viníkem vzniku dopravních nehod bývá přecenění vlastních sil díky fyzické nebo psychické únavě. Určitě jste už slyšeli o strašáku jménem mikrospánek. Nesnažte se na něj vyzrát energetickými nápoji a kávou, ani doporučovanou rozcvičkou na benzínové pumpě. Jediným zaručeným receptem je řídit v odpočatém a bdělém stavu.
Pokud se na cestu chystáte v noci nebo brzy ráno, dopřejte si před cestou minimálně šest hodin spánku.
Nesedejte za volant hladoví.
Po každých dvou hodinách řízení si dejte alespoň patnácti minutovou přestávku. A po čtyřech hodinách ještě delší pauzu. I profesionální řidiči mají povinné přestávky, takže proč ne vy? Věřte nám, že jet na doraz co nejdelší úsek opravdu nemá smysl.
Za vznikem závažnějších dopravních nehod u nás pak může hlavně nepřiměřená rychlost a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a svým schopnostem. V loňském roce takto vzniklo 12 031 nehod, přičemž 179 z nich dokonce skončilo úmrtím. Bohužel, v tomto směru stále riskuje poměrně velké množství řidičů. V rámci sociologického výzkumu, který proběhl k dokumentu 13 minut, bylo například zjištěno, že:
Až 85 % dotázaných řidičů povolenou rychlost někdy překračuje. To ještě není takový problém. Varovnější je ovšem informace, že více než polovina těchto řidičů běžně překračuje povolenou rychlost v obci i mimo ni o 10 km/hod. Což riziko vzniku dopravní nehody poměrně zvyšuje. A 20 % řidičů tuto rychlost překračuje dokonce o 20 km/hod, což je opravdu vysoce nebezpečné,
Celkově řečeno – nemá smysl spěchat a zbytečně šlapat na plyn. Raději si svou trasu naplánujte s drobnou časovou rezervou 15 až 20 minut a uvidíte, že do cíle dojedete mnohem víc v klidu a také bezpečněji. Důležité je taky pamatovat na to, že na silnici nejsme sami a že nepatří jenom nám. I když jste řidič nebo řidička s tisíci ujetými kilometry a se spoustou zkušeností, ne všichni to mají stejně jako vy. Kvůli tomu může dojít na silnici k nečekaným situacím a „překvapením“, ve kterých je důležité míst dost času na odpovídající reakci. Pokud ale jedete příliš rychle, zbytečně se připravujete o potřebný manévrovací prostor.
Evergreenem je pak i řízení pod vlivem alkoholu. I když je v České republice nulová tolerance, stále se u nás najdou řidiči, kteří do auta sednou s desetinami i setinami promile. V roce 2020 tak bylo pod vlivem alkoholu a jiných omamných látek způsobeno dokonce 4 486 dopravních nehod. Je potřeba si uvědomit, že alkohol za volantem snižuje reakční dobu, zvyšuje agresivitu, a navíc způsobuje i efekt tzv. „tunelového vidění“, který člověku zužuje zorné pole. Takže pocit, že to člověk po pár skleničkách zvládne za volantem levou zadní, je opravdu velký omyl.
Na internetu najdete celou řadu “Alkulaček”, které vám pomohou zjistit, kdy přibližně můžete po požití alkoholu sednout za volant. Alkulačky se orientují podle pohlaví, tělesné váhy a podle počtu a druhu vypitého alkoholu. Jejich výsledky jsou ovšem POUZE ORIENTAČNÍ. Vždy záleží na individuálním spalování jedince a také na jeho fyzickém stavu.
Pokud chcete mít 100 % jistotu, kdy po požití alkoholu sednout za volant, pořiďte si spolehlivý alkohol tester.
Co tedy říci závěrem? Zachovejte si na cestách klid a rozvahu. Mějte ohled na své okolí a k méně zkušeným řidičům. Zbytečně nespěchejte a raději do cíle dojeďte o pár minut později než vůbec.
A pokud jste si ještě neposlechli náš podcast, tak to rychle napravte! Můžete se v něm těšit nejen spoustu zajímavých a důležitých informací, ale i na skvělou Terezu Tobiášovou a její hosty.
Tomáš Neřold je od roku 2018 pověřený řízením samostatného oddělení BESIP na ministerstvu dopravy České republiky. Vedle toho má na starosti také komunikaci ministerstva v oblasti dopravní bezpečnosti. Na ministerstvu působí od roku 2013, předtím byl parlamentním a politickým zpravodajem v České tiskové kanceláři.