Jaro se blíží, a tak je nejvyšší čas připravit motorku na sezónu a naplánovat si letošní výlety na dvou kolech. Proč se na jaře stává nejvíce nehod? Jak připravit motorku před vyjetím? A jak se zabalit na delší cestu do zahraničí? Přečtěte si užitečné tipy, ať vás na cestách nic nepřekvapí.
Pokud nepatříte k celoročním jezdcům, nejspíše vaše motorka přes zimní měsíce stojí zaparkovaná v garáži. Abyste měli stroj připravený na nadcházející sezónu, je ideální věnovat mu čas, ještě než nastane zima. Před zazimováním by měla být motorka očištěná, natankovaná a postavená na stojanu tak, aby nedocházelo k otlačení pneumatik. Měli byste také pravidelně dobíjet akumulátor, díky tomu prodloužíte jeho životnost.
Před první jízdou dofoukněte pneumatiky, dobijte akumulátor, zkontrolujte řetěz, brzdy a provozní kapaliny. Přečtěte si podrobný návod, jak připravit motorku po zimě na novou sezónu.
Podle BESIP je jaro pro motorkáře kritickým obdobím, stává se nejvíce dopravních nehod. Má to hned několik důvodů. Silnice ještě nejsou po zimě prohřáté a studený povrch snižuje přilnavost pneumatik. Komunikace bývají často znečištěné štěrkem po zimní údržbě. Navíc jezdci sedají na motorku po dlouhé pauze, nejsou vyježdění a ztrácí správné návyky. Nebezpečí hrozí také od řidičů ostatních vozidel, kteří si přes zimu odvykli na přítomnost motorkářů na silnicích.
Proto se po zimní pauze snažte krotit své nadšení a začínejte opatrně s kratšími vyjížďkami po méně frekventovaných silnicích. Vojtěch Lavický doporučuje postupně se vyjezdit: „Aspoň někde to vzít mimo město a trošku si na to zvyknout zase, jak se ta motorka ovládá. Hlavně v klidu, pomalinku a potom postupně zrychlovat.“
Jakmile se po zimě zahřejete pár kratšími vyjížďkami, můžete se pustit do plánování delší cesty. Pokud budete cestovat pouze v rámci Evropské unie, budete potřebovat:
občanský průkaz nebo cestovní pas,
řidičský průkaz,
osvědčení o registraci vozidla, tzv. malý techničák,
Jestliže plánujete podniknout delší cestu i za hranice Evropy, vždy si raději udělejte podrobný itinerář. Například do mnoha asijských zemí potřebujete vízum, proto si předem promyslete, co vše chcete stihnout, abyste se na hranicích nedostali do problémů.
U cest mimo EU si předem na dopravním inspektorátu zařiďte vydání mezinárodního řidičského průkazu. Existují dva typy mezinárodního řidičáku – podle Ženevské úmluvy je platný 1 rok a podle Vídeňské úmluvy je platný 3 roky. Každá země vyžaduje daný typ, některé státy akceptují oba. Jaký typ budete potřebovat vy, vám poradí přímo na úřadě.
S sebou si vezměte pasovou fotografii, občanský a řidičský průkaz. Mezinárodní řidičský průkaz vám vystaví na počkání za poplatek 50 Kč.
Jak je to s povinným ručením? Zelená karta vám platí na většině území Evropy – státy, kde pojištění neuznávají, budou na vaší zelené kartě přeškrtnuté. Pozor si dejte například na Kosovo, kde povinné ručení neplatí a budete si muset na hranicích uzavřít tzv. hraniční pojištění. Při cestách do zahraničí se vyplatí zapřemýšlet o doplacení havarijního pojištění, myslete také na kvalitní asistenční služby.
Samozřejmostí by mělo být cestovní pojištění, které kryje nejen zdravotní výlohy, ale rovněž škody způsobené třetí straně nebo krádež či ztrátu zavazadel.
Mějte vždy dostatečnou finanční rezervu – nevozte s sebou pouze platební karty, ale nechte si po ruce i určitý obnos v hotovosti. Cennosti nenechávejte na jednom místě, ale snažte se je mít u sebe, případně schované hned na několika místech na motocyklu.
Láká vás několika týdenní motorkářská výprava, ale děsíte se jazykové bariéry nebo případné administrativy? Existují různé společnosti, které fungují podobně jako cestovní kanceláře – na cestu se vydáte s jazykově vybaveným a zkušeným průvodcem a partou dalších nadšenců.
Jak uvádí Vojtěch Lavický, tyto agentury jsou velmi oblíbené v Jižní Americe, kde k itineráři nabízí i půjčení motorky a veškerého vybavení, nemusíte se tak vůbec o nic starat. Jen přiletíte, nasednete na motorku a můžete vyrazit s ostatními.
Při plánování dálkových cest se držte pravidla, že méně někdy znamená více. Plánujte denní etapy tak, abyste je bez problémů zvládli a do zamýšleného cíle dorazili ideálně ještě za světla.
S tím souvisí i využití navigace – při běžném cestování si bohatě vystačíte s klasickými aplikacemi, které nabízí mobilní telefony. Pro delší cesty existují nejrůznější mobilní aplikace pro motorkáře s popisem tras a zajímavých míst – patří mezi ně například GreatestRoad, Scenic nebo Eat Sleep Ride.
Dodržujte pravidelné přestávky a nejezděte na doraz. Pokud cestu pojímáte jako dovolenou, není účelem se během ní totálně vyčerpat. Navíc unavený řidič vystavuje sebe i ostatní účastníky silničního provozu mnohem většímu riziku. Jedete-li ve skupině, měli byste denní trasu přizpůsobit schopnostem nejméně zkušeného jezdce.
Vyrážíte na cestu se spolujezdcem či skupinou? Pak si pořiďte interkom – komunikační zařízení. Nejmodernější přístroje dokáží připojit až 24 jezdců, navíc se mohou propojit s vaším telefonem a přehrávat rádio, hudbu nebo pokyny navigace. Interkom se hodí především na dlouhé přejezdy po dálnicích, kdy je cesta pro řidiče i spolujezdce nudná. Pomocí interkomu spolu můžete během cesty jednoduše komunikovat a zabavit se.
Na dlouhých cestách je člověk často odkázán pouze sám na sebe, proto každý technický problém může způsobit velké komplikace. Je důležité před cestou stroj včas zkontrolovat, ideálně ho dát do kvalitního servisu, abyste stihli případné závady ještě vyřešit.
Zkontrolujte především stav pneumatik, světla, brzdy, svíčku a stav oleje. S sebou si přibalte základní nářadí, soupravu na lepení duší, izolační pásku apod.
Myslete také na povinnou výbavu. V České republice patří k povinné výbavě motocyklu pouze lékárnička a reflexní vesta. To se ale v zahraničí může lišit, například ve Francii jste povinni mít na přilbě reflexní nálepky. Před cestou si předem ověřte, co je v dané zemi součástí povinné výbavy.
Kromě motolékárničky, jež je součástí povinné výbavy, si s sebou vezměte také základní léky na bolest hlavy a zubů, proti horečce nebo střevním potížím. Nezapomeňte ani na dostatek léků, které pravidelně užíváte.
Na delších cestách byste oblečení na motorku rozhodně neměli podceňovat. Při výběru myslete především na bezpečnost a pohodlí. Mezi nejoblíbenější materiály, z nichž se vyrábí motorkářské oblečení, patří kůže, ale pro delší výlety není ideální.
Bohužel neexistuje univerzální oblečení ani přilba, které by se hodily pro každou příležitost. Vybírejte s ohledem na cíl cesty – jedete do tepla, do zimy nebo očekáváte častý déšť?
Vojtěch Lavický v podcastu upozorňuje, že si lidé často koupí motorku, ale na ostatním vybavení by rádi ušetřili a chtěli by se kompletně obléknout do 10 tisíc korun. Takovou částku ale zaplatíte jen za kvalitní helmu. Pokud se chcete obléknout na motorku kvalitně a bezpečně, připravte si asi 40–50 tisíc korun.
Na dlouhých cestách budete potřebovat také dostatek úložného prostoru. Kufry na motorku se vyrábí v různých provedeních a objemech, ale pro všechny platí, že důležité je především správné vyvážení. Motorka obtěžkaná zavazadly se hůře ovládá a má výrazně vyšší hmotnost, proto musí být být vyvážená po obou stranách. Nezapomínejte ani na zabezpečení zavazadel, můžete si pořídit také zámek na přilbu.
Přečtěte si podrobný článek o tom, jak vybrat výbavu na delší motorkářské výpravy.
V dubnu 2016 se Vojtěch Lavický vydal spolu se svou přítelkyní na cestu kolem kolem světa na motorce. Ujeli 65 tisíc kilometrů, navštívili 22 zemí a v sedle motorky strávili dlouhých 606 dní. O svých zkušenostech napsal knihu Na motorce kolem světa a snaží se motivovat i ostatní motorkáře, aby vyrazili objevovat svět.