Alkohol za volantem patří k velmi častým příčinám dopravních nehod, ačkoliv v ČR platí nulová tolerance. Navíc i po vystřízlivění se může únava odrazit ve fyzických a psychických schopnostech řidiče. Jak probíhá testování na alkohol a drogy, za jak dlouho odbouráte jedno pivo a jak je to s povinným ručením, když zaviníte nehodu pod vlivem?
Alkohol se stále drží poměrně vysoko v žebříčku příčin dopravních nehod. V loňském roce bylo u 4452 nehod u viníka zjištěno požití alkoholu, drogy se zjistily v 319 případech a při 84 nehodách byl řidič pod vlivem alkoholu i drog současně. Podle policejních statistik 41 z celkových 470 úmrtí při dopravních nehodách způsobili řidiči pod vlivem alkoholu.
Česko patří mezi země, kde platí nulová tolerance alkoholu. Řidiči tedy nesmí usednout za volant ani po jednom malém pivu. Dechová zkouška se provádí při každé silniční kontrole. Pokud něco nadýcháte, dechová zkouška se po několika minutách opakuje. Je-li odchylka větší než 10 %, dělá se ještě třetí dechová zkouška. Jestliže i ta se odchyluje, následuje odběr krve.
O ten můžete zažádat i sami, pokud jste alkohol opravdu nepožili a policie vám naměří do 0,24 promile. Jde o možnou odchylku měřicích přístrojů i všeobecně uznávanou biologickou hranici alkoholu, která se v dechu může vyskytovat přirozeně.
Naopak žádat o krevní testy, když jste pili a spoléháte na to, že cestou do nemocnice vystřízlivíte, se nevyplácí. Často to bývá spíše naopak a v krvi se naměří ještě vyšší hladina alkoholu.
Při udělování trestů za alkohol za volantem české zákony rozlišují množství požitého alkoholu.
Méně než 0,3 promile – Jde o přestupek, ale nelze ho řešit na místě. Ve správním řízení řidiči hrozí pokuta ve výši 2 500 až 20 000 Kč a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců. Za přestupek se neudělují žádné body.
Od 0,3 do 1 promile – Hrozí stejné sankce, ale zároveň se řidiči připíše 7 trestných bodů.
Více než 1 promile – Jedná se o trestný čin ohrožení pod vlivem návykové látky. Ukládá se podmíněný či nepodmíněný trest až 1 rok vězení (3 roky vězení při ublížení na zdraví nebo způsobení větší škody na cizím majetku), 7 trestných bodů, 25 000 až 50 000 Kč pokuta a zákaz řízení na 1–2 roky.
Za odmítnutí dechové zkoušky bude řidiči uděleno 7 trestných bodů, pokuta 25 000 až 50 000 Kč a zákaz řízení na 1–2 roky.
V rámci připravované novely silničního zákona by mělo dojít ještě ke zpřísnění trestů za jízdu pod vlivem alkoholu:
do 0,3 promile by pokuta měla vzrůst na 7 až 25 000 Kč, stále by však mělo jít o nebodovaný přestupek, nad 0,3 promile by se mělo přičíst pouze 6 bodů,
při odmítnutí dechové zkoušky by se měla horní hranice pokuty posunout na 75 000 Kč a hrozí až tříletý zákaz řízení.
Myslete na to, že nulová tolerance alkoholu platí rovněž na kole.
Za volant můžete beztrestně sednout po požití alkoholu pouze v případě tzv. krajní nouze. Při záchraně života a zdraví nemusí být řízení pod vlivem posouzeno jako trestný čin nebo přestupek. Úřady takové situace řeší jednotlivě a poměrně přísně. Nepoužívejte proto krajní nouzi jako výmluvu.
Rychlost odbourávání alkoholu je individuální. Kromě pohlaví a tělesné hmotnosti ji ovlivňuje řada dalších faktorů, jako je najezení, vyspání, užívání léků nebo aktuální fyzický a psychický stav. Lidé, kteří pijí alkohol jen příležitostně, ho odbourávají déle než ti, co pijí pravidelně.
Po vypití jednoho piva dosáhne hladina alkoholu maxima přibližně za hodinu, u mužů bude činit množství alkoholu v krvi asi 0,24 promile. Teprve poté začne tělo alkohol odbourávat. Za hodinu se zvládne zbavit zhruba 0,1 promile. Adiktolog Ivan Douda uvádí: „Čtyři hodiny po dopití jediného piva z hlediska měřitelnosti bych měl být úplně v pořádku.“ Ženám může vystřízlivění trvat až o 75 % déle.
Výše uvedený příklad je pouze průměrný údaj. Myslete na to ve chvíli, kdy budete používat nejrůznější online kalkulačky alkoholu, abyste zjistili, jestli jste schopní řídit. Stoprocentně spoléhat se nemůžete ani na domácí alkohol testery, jelikož nemají dostatečnou přesnost. A to zejména ty s polovodičovým čidlem. O něco spolehlivější jsou testery s elektrochemickým čidlem, avšak stále se jedná pouze o orientační měření.
Navíc vaše tělo a mozek jsou unavené i po vystřízlivění. „Je rozdíl úplné odbourání alkoholu a psychická a fyzická připravenost vnímat okolí a řádně se soustředit na provoz,“ říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý. Zhoršené reakce může tělo vykazovat ještě den až dva po odbourání alkoholu.
Neexistuje ani žádný zázračný recept na vystřízlivění. Nepomohou tučná jídla, černá káva, studená sprcha nebo pití citronové šťávy. Všechno jsou to prostředky, které dokážou zmírnit pocit opilosti, ale nijak nezrychlí proces odbourávání alkoholu z těla.
V porovnání s alkoholem je nehod způsobených pod vlivem drog řádově méně. Přesto se drogami za volantem zabýval Nejvyšší soud ČR a určil, jaká minimální koncentrace drog bude u řidičů trestná, aniž by bylo nutné psychiatrické zkoumání. Vinu řidiče tak lze prokázat pouze na základě zjištěné koncentrace návykových látek v krvi – jedná se například o 10 nanogramů THC na jeden mililitr či 75 nanogramů kokainu.
Zatímco dechová zkouška je součástí každé policejní kontroly, test na návykové látky se provádí pouze v případě, že mají policisté podezření na jejich požití před jízdou. Je-li řidič neklidný, podrážděný, agresivní nebo naopak utlumený, může policie přistoupit k orientačnímu testu ze slin. Jedním z důvodů, proč se drogy netestují tak často, je vyšší cena testů na drogy.
Stejně jako u alkoholu platí, že na výzvu policisty se orientačnímu testu na drogy musíte podrobit. Pokud odmítnete, hrozí pokuta 25 až 50 tisíc korun, zákaz řízení na 2 roky a přičtení 7 trestných bodů.
Policie ČR používá jednorázové testy DrugWipe 5S. Ty testují přítomnost návykových látek ve slinách, a to konkrétně marihuany, amfetaminu, metamfetaminu, opiátů a kokainu. Pomocí těchto testů lze detekovat požití tvrdých drog zhruba do týdne, THC se ovšem zjistí i několik týdnů po požití marihuany.
Po pozitivním testu ze slin následuje lékařské vyšetření z krve a moči. Z výsledků se stanoví přítomnost drog v těle a jejich koncentrace. Podle ní se určí, zda došlo k trestnému činu či přestupku. U drog platí stejné tresty jako u alkoholu.
Jak upozorňuje Ivan Douda v podcastu, problémy nezpůsobují jen nelegální drogy. Za volant byste neměli sedat ani po požití léků, které ovlivňují vaše reakce. Jedná se například o léky na spaní, na bolest či na uklidnění. Tyto léky sice policie neodhalí pomocí testů, ale řízení pod jejich vlivem je velmi nebezpečné. Nejste-li si jistí, zda můžete řídit po užití svých léků, informujte se u svého lékaře či lékárníka, nebo si důkladně přečtěte příbalovou informaci.
Všechny pojišťovny mají požití alkoholu a drog mezi výlukami. Pokud tedy způsobíte nehodu pod vlivem, bude pojišťovna krátit plnění. V praxi to funguje tak, že škodu vyplatí poškozenému a na vás ji pak bude vymáhat.
Dejte si pozor na to, že pojišťovna vám bude krátit plnění i v případě, že způsobíte nehodu pod vlivem alkoholu v zahraničí, kde jste dle místního zákona v toleranci. Pojišťovny totiž stanovují ve svých podmínkách nulovou toleranci, a to jak pro cesty v tuzemsku, tak v zahraničí.
Srovnáme vám nejlepší nabídky povinného ručení na trhu. Vámi vybrané pojištění vám naši specialisté pomůžou sjednat do několika minut.
A jak to je, když řídíte pod vlivem a stanete se účastníkem nehody, kterou zavinil někdo jiný? V takové situaci zůstává zavinění dopravní nehody u viníka, ale vy budete trestáni za jízdu pod vlivem alkoholu.
Experti ÚAMK po nedávné tragické nehodě v Bratislavě, kdy řidič s 1,6 promile alkoholu v krvi vjel na zastávku městské hromadné dopravy, usmrtil 5 mladých lidí a další zranil, připravili přehled, jaký vliv má alkohol na lidské vnímání a rozhodování.
Lidem roste sebevědomí, hůře odhadují vzdálenost i rychlost a mají sklon přeceňovat vlastní schopnosti. Z testů podle ÚAMK vyplývá, že schopnost řídit vozidlo (ale i kolo) se snižuje už po 10 g alkoholu, což odpovídá půl litru 10stupňového piva, které zvýší hladinu alkoholu v krvi na 0,2 až 0,3 promile.
Typické je prodloužení doby reakce – člověk v tomto případě opožděně reaguje na situace vyhýbacím manévrem, bržděním apod.
Snižuje se také soustředění nebo vnímání barev na semaforu. U motocyklistů a cyklistů se začíná projevovat porucha rovnováhy.
Nadále se prodlužují reakční časy jedince, ale paradoxně roste zbrklost a tendence podléhat náhlým rozhodnutím. Řidiči s takovým množstvím alkoholu v krvi jsou zpravidla nekritičtí ke svému řízení, to navíc často přerůstá až v agresivitu.
Začíná se projevovat takzvané „tunelové vidění“, kde při pohledu zdánlivě mizí okraje zorného pole. Lidé tak nedokážou rozpoznat objekty a osoby vpravo a vlevo na krajích svého zorného pole. Zatímco střízlivý řidič je schopný vnímat celý prostor, řidič s 0,8 promile v krvi už jen necelé tři čtvrtiny prostoru a řidič s 1,8 promile v krvi necelou třetinu.
Nastává dezorientace, lidé mají problém se soustředit na jízdu a řízení. Pomalé reakce navíc vedou k hrubým chybám, ať už v manuálním ovládání volantu, páček a pedálů, tak v chápání situace na vozovce, což vede k vysokému riziku dopravní nehody.
Česká republika je s nulovou tolerancí alkoholu v Evropě spíše výjimkou, stejná pravidla platí pouze na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. V ostatních zemích EU je určitá míra alkoholu v krvi povolena.
Mnoho zemí však pravidla upřesňuje podle věku řidiče – pro mladé a začínající řidiče nebo řidiče profesionály bývají limity přísnější. Například v Nizozemsku je možné řídit až s 0,5 promile alkoholu v krvi. Pokud má řidič řidičský průkaz méně než pět let a je mu méně než 24 let, automaticky se limit snižuje na 0,2 promile. Podobná pravidla platí také v Německu. Zkušení řidiči mohou mít až 0,5 promile, u začátečníků do 21 let a profesionálních řidičů je ale tolerance nulová.
Plukovník Jiří Zlý vede dopravní policii od prosince 2019. U státní policie slouží od roku 1992 a od roku 2007 stál v čele dopravní policie v Moravskoslezském kraji.
Ivan Douda je psycholog a odborník na závislosti. Na začátku 90. let spoluzaložil Středisko prevence a léčby drogových závislostí Drop In a je členem správní rady Výboru dobré vůle - Nadace Olgy Havlové.