Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Arnošt Machytka
Arnošt Machytka

Arnošt Machytka je marketingovým ředitelem Skupiny Srovnejto. Jde o vášnivého motorkáře a majitele stroje Suzuki SV650. Protože je otcem dvou dětí, je pro něj bezpečnost na silnicích zásadní.

Josef Šiler alias Sršeň
Josef Šiler alias Sršeň

Adrenalin je Josefu Šilerovi, kterého znáte spíše pod přezdívkou Pepa Sršeň, vlastní. Svými kousky se bývalý kaskadér a motocyklový závodník několikrát zapsal do Guinessovy knihy rekordů. Prioritou je ale pro něj bezpečnost, i proto založil vlastní motoškolu.

Ať už vnímáte jízdu na motorce jako způsob dopravy nebo spíše adrenalinovou zábavu, měli byste v první řadě myslet na svoji bezpečnost. Bezpečná jízda tkví nejen ve vašich řidičských schopnostech, ale také v technickém stavu motorky. Zjistěte, jak si motocykl před jízdou správně připravit, na jaké chyby si dát pozor i jak si motorku pojistit. 

Jízda na motorce přináší pořádnou dávku adrenalinu, ale žádný zodpovědný motorkář by neměl zapomínat na ohleduplnost k dalším účastníkům provozu ani na svoji vlastní bezpečnost. Přece jen je řidič motorky mnohem zranitelnější než řidič auta. O to důležitější je nutné dodržovat zásady bezpečné jízdy. 

Podle majitele motoškoly Josefa Šilera je na prvním místě technický stav motorky, poté vzdělání a schopnosti řidiče, pokora a respekt – tedy nepřeceňování vlastních schopností a dovedností. Jako nejdůležitější totiž vidí předcházení pádům a dopravním nehodám. Teprve poté přichází na řadu ochranné oblečení a aktivní prvky ve vybavení motorky, které motorkáři pomohou v případě krizové situace či nehody. Ale nelze se na ně spoléhat, i se správným vybavením mohou být následky nehody fatální. 

Kontrola technického stavu motorky 

Před každou jízdou by si řidič měl zkontrolovat technický stav vozidla. Pamatujete si tuto poučku z autoškoly? Nejspíš ano, ale kolik řidičů to opravdu dělá? U motorky je kontrola před jízdou obzvlášť důležitá. Josef Šiler upozorňuje především na správný tlak v pneumatikách. Rozdíl pouhých dvou desetin atmosféry může způsobit, že motorka přestane být ovladatelná. Proto se tlak v pneumatikách musí u motorky kontrolovat před každou jízdou. 

Tlak mám kontrolovat před každou jízdou a za studena. Ne, že dojedu k pumpě, ale opravdu tam, kde parkuju motorku. Vzduch se ohřeje v pneumatikách a motorková pneumatika funguje až potom, co je vzduch ohřátý. Tím pádem nabyde 2–⁠3 desetiny atmosféry a pak teprve motorka funguje. To jsou tak drobné nuance, které u auta neřeším, u auta nepotřebuju zahřát gumy.

Josef Šiler

Přesný tlak v pneumatikách udává výrobce, najdete ho v manuálu motorky. Jednoduchý tlakoměr pořídíte za pár stovek a měření zabere sotva několik sekund. Kromě tlaku byste u pneumatik před každou jízdou měli zkontrolovat, zda někde nemají boule či trhliny. Důležitá je rovněž hloubka dezénu, která by neměla klesnout pod 1,6 mm. 

Co dalšího na motorce před jízdou zkontrolovat: 

  • celkový stav motorky a viditelná poškození, 

  • dostatek provozních kapalin, 

  • funkčnost osvětlení (včetně směrových a brzdových světel), 

  • funkčnost brzd, 

  • průvěs řetězu. 

Samozřejmostí je také čistota motocyklu. Očistěte především zpětná zrcátka, světla a registrační značku. Při jízdě na motorce pro vás může i zdánlivá maličkost, jako špinavá světla, znamenat, že vás jiní řidiči snadno přehlédnou. 

Aktivní a pasivní bezpečnostní prvky 

Aktivní a pasivní bezpečností prvky vás pomáhají chránit při jízdě na motorce. I za použití všech prvků ale pamatujte na to, že vám nezajistí 100% ochranu zdraví a života

Aktivní prvky 

Pomáhají předejít a zabránit nehodě. Jejich úkolem je minimalizovat následky střetu s jiným vozidlem či překážkou. Mezi aktivní prvky patří například: 

  • ABS (protiblokovací systém brzd), 

  • kontrola trakce, 

  • posilovač brzd nebo propojené brzdové systémy. 

Asistenční systémy mají svůj přínos pro bezpečnost provozu, ale mohou mít i negativní vliv na jezdce na motocyklu. V rámci silničního provozu mají hlavně preventivní charakter – v kritických situacích převezme asistenční systém část kontroly nad motocyklem nebo dočasně jezdci pomáhá při řešení krizové situace. Bohužel řidiči s asistenčními systémy často jezdí rychleji, než by si dovolili bez nich, a to je chyba. V žádném případě se na ně nelze stoprocentně spoléhat a jezdec by vždy měl svoji jízdu přizpůsobit tak, aby se do krizové situace pokud možno vůbec nedostal. 

Pasivní prvky

Mezi pasivní prvky ochrany patří vybavení motocyklisty a jeho spolujezdce. Ze zákona musí mít řidič i spolujezdec na motorce ochrannou přilbu – nezáleží na kubatuře stroje, helma patří i k jízdě na mopedu či skútru. Důležitá je rovněž ochrana zraku, kterou zajistí brýle nebo štít na přilbě.  

Dále se motocyklista může chránit speciálním motorkářským oblečením. Základem jsou kalhoty, bunda, rukavice a boty na motorku. Motorkářské oblečení se vyrábí z materiálů odolných proti prodření a zpravidla mívá zabudované chrániče na ramenou, loktech, kolenou a páteři. Ty lze přikoupit i samostatně, mezi nejvyužívanější patří chránič páteře. Další možností ochrany je airbagová vesta či bunda, která se nafoukne při pádu a ochrání záda, boky a hrudník. Oblečení na motorku by mělo mít zabudované reflexní prvky nebo si ho rovnou pořiďte ve fluorescenčních barvách. 

Autoškola, motoškola a další vzdělávání motocyklisty 

Na malé motorky a skútry získáte oprávnění automaticky k řidičskému průkazu skupiny B. Konkrétně se jedná o řidičský průkaz skupiny AM, který platí pro motocykly se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 ccm nebo s výkonem elektrického motoru do 4 kW, které jsou konstruovány do rychlosti 45 km/h. S řidičákem skupiny B navíc smíte řídit motocykly s objemem motoru do 125 kubických centimetrů a výkonu 11 kW, pokud je stroj vybaven automatickou převodovkou

Skútr o objemu motoru 125 ccm už ale snadno dosáhne rychlosti kolem 90 km/h. Než si na něj sednete bez jakýchkoliv zkušeností, měli byste umět jezdit alespoň na kole. Mnohem lepším řešením je vybrat si kvalitní autoškolu a udělat si řidičský průkaz přímo na motorku. 

Nástavbou na autoškolu je pak specializovaná motoškola, která se zaměřuje na zdokonalování řidičských schopností i rozšiřování teoretických vědomostí. Kurz v motoškole ocení nejen motorkáři začátečníci, ale i zkušení jezdci, kteří možná nevědomky dělají spoustu let stejné chyby. 

Své znalosti si můžete rozšířit díky informacím od BESIP nebo v odborných motoristických časopisech. Nespoléhejte se na diskuze na motorkářském fóru, tam často najdete zavádějící nebo dokonce životu nebezpečné informace od anonymním přispěvatelů. Čas od času neuškodí osvěžit si také základy první pomoci. 

Pojištění motorky

Stejně jako u osobních automobilů platí povinnost mít sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, tedy povinné ručení na motorku. To je naprostý základ, z nějž se kryjí škody třetí straně v případě, že způsobíte dopravní nehodu. 

Při pořízení nového a dražšího stroje můžete zapřemýšlet o uzavření havarijního pojištění. Nicméně, jak upozorňuje Arnošt Machytka v podcastu, havarijní pojištění se často nevztahuje na různé upgrady a tuning, například lepší podvozek. Pokud máte pochybnosti, vždy kontaktujte pojišťovnu předem a zeptejte se, zda se havarijní pojištění bude vztahovat i na doplňkové prvky. 

V rámci povinného ručení nebo havarijního pojištění si můžete sjednat úrazové pojištění pro řidiče, z nějž obdržíte smluvenou částku v případě trvalých úrazů či smrti následkem úrazu. Nicméně obvykle se jedná o nižší částky, kolem sta tisíc korun. 

Chcete-li si zajistit kvalitnější pojištění, musíte se porozhlédnout v nabídce životního pojištění. Ale pozor – jízda na motorce bývá často ve výlukách, a to především tehdy, když se věnujete jízdě na okruhu, účastníte se závodů či exhibicí nebo na ně trénujete. Proto si před uzavřením pojištění důkladně nastudujte podmínky pojištění a doptejte se v pojišťovně, zda se pojištění vztahuje na vámi provozované motoristické aktivity. 

Nejčastější chyby při jízdě na motorce

Majitel motoškoly Josef Šiler v podcastu popisuje nejčastější chyby při jízdě na motorce. Řidič je ztuhlý a dívá se dva metry před sebe na silnici. Bojí se třeba nerovností nebo štěrku na vozovce, a přitom úplně zapomíná sledovat provoz před sebou. Snadno tak přehlédne například auto zastavující přímo před ním a nestihne dobrzdit. 

Základní poučka pro jízdu na motorce říká, že stroj směřuje tam, kam míří pohled řidiče. Pokud jezdec pohledem hypnotizuje díry před sebou, tak do nich zcela určitě vjede. Bezpečnější je sledovat silnici co nejdále dopředu. Správný pohled dokáže při jízdě na motorce hodně věcí zachránit. Když se před vámi vyskytne překážka, nikdy nesměřujte pohled na ní, ale naopak tam, kudy se jí můžete vyhnout. S očima přilepenýma na strom do něj vletíte. 

Ztuhlost

Hlavně začátečníci, kteří nemají dostatek zkušenosti, jsou na motorce nervózní a nedokážou se pořádně uvolnit. S motorkou ještě nejsou úplně sžití a teprve si na ni zvykají. Chystáte se jako úplný začátečník do rušnějšího provozu? Zvykáte si na nový stroj? Pak si jízdu vyzkoušejte mimo frekventované silnice. Otestujte rozložení váhy na rovině, v náklonu, rozjezdy, zatáčky, brzdění, otáčení atd. Nesvírejte řidítka křečovitě, držte je jemně a ruce mějte pokrčené. 

Vysoké sebevědomí

Na silnici nejste sami, a proto je potřeba jezdit ohleduplně. Nejezděte zbytečně na plný plyn, ani příliš pomalu. Vždy se snažte předvídat nebezpečné situace a tak trochu přemýšlejte i za ostatní řidiče. Při jízdě ve skupině se nenechte strhnout zkušenějšími jezdci k rychlé a nebezpečné jízdě. Nejezděte na hraně svých možností. 

Pomalá jízda

Příliš pomalá jízda na motorce může při nedostatku zkušeností způsobit pád. Při zatáčení v malých rychlostech se příliš nenaklánějte a více používejte řídítka. Ve vyšších rychlostech stroj lépe drží stabilitu, ale je potřeba více pracovat s přenášením váhy. 

Špatné brzdění

Prudké brzdění může způsobit smyk a následný pád. Motorka má mnohem menší styčnou plochu pneumatik, takže má i mnohem delší brzdnou dráhu. Důležité je umět správně pracovat s přední i zadní brzdou. Brzdy ovládejte dvěma prsty, ať si zachováte cit a můžete brzdění správně dávkovat. 

Špatná rychlost a trajektorie v zatáčkách

Při jízdě do zatáček je nutné pracovat s přenášením váhy a správným náklonem motorky. Nejčastější chybou zvlášť u začátečníků bývá to, že začnou zatáčet příliš brzy. U zatáčení platí více než kdekoliv jinde, že motorka jede tam, kam směřujete svůj pohled. Očima vždy sledujte výjezd ze zatáčky

Leknutí v krizové situaci

Nejspíš nejčastější příčinou pádu je sáhnutí po přední brzdě v krizové situaci. Zejména v zatáčce se přední kolo při prudkém brzdění snadno zablokuje, řízení se zkříží a vy spadnete. Proto je důležité dívat se daleko dopředu, abyste případnou překážku viděli včas a stihli zareagovat racionálně. 

Nevhodné oblečení

U oblečení pamatujte hlavně na odpovídající kvalitu a praktičnost, ne na vzhled a design. Mezi motorkáři je oblíbené kožené oblečení, které také hodně vydrží. Na druhou stranu se v něm v létě můžete potit a nebudete se cítit komfortně. V chladnějším počasí zase myslete na dostatečně teplé oblečení – když vám bude zima, budete ztuhlí a hůř se vám bude řídit. 

Jízda u krajnice

Pokud jedete příliš u krajnice, řidiče ostatních vozidel to bude svádět k předjíždění v jednom pruhu, což pro motorkáře není bezpečné. Navíc okraj vozovky může být v některých místech utržený nebo na něm leží vrstva štěrku. 

Neodpovídající technický stav motocyklu

Pro bezpečnou jízdu je klíčová pravidelná údržba motorky, to už jsme si vysvětlili výše. Pokud se chystáte jezdit po celý rok, měli byste mít odpovídající pneumatiky. Problém s jízdou na motorce v zimních měsících totiž nespočívá jen v nebezpečí, že napadne sníh nebo se vytvoří náledí. Pneumatiky na motorku se potřebují zahřát na provozní teplotu, aby správně fungovaly, což může v chladném počasí být problematické. Na podzim a v zimě lépe fungují běžné cestovní pneumatiky, které jsou sice tvrdší, ale rychleji se ohřejí. Naopak sportovní gumy jsou měkčí, ale potřebují vyšší teploty pro zahřátí do provozního stavu. 

Nejčastější důvody nehod a úrazů na motorce

Ze všech nehod motocyklů jich až 80 % končí zraněním a více než polovina se stane na křižovatkách. Hlavní příčinou dopravních nehod bývá přehlédnutí motocyklu na křižovatce a nedání přednosti v jízdě. Kolizí končí často také vysoká rychlost, kdy se motocyklista přiblíží do křižovatky dříve, než řidič druhého vozidla očekává. 

Nejčastější důvody nehod

  • Nezkušenost: Motocyklista by měl vědět, na co jeho schopnosti i motorka stačí a postupně trénovat. Ze začátku si najděte kousek nepoužívané silnice nebo ještě lépe letištní plochu či velké parkoviště, kde si můžete zkoušet nácvik brzdění, slalomy a podobně. 

  • Alkohol: Jízda na motocyklu vyžaduje reflexy, a už jen trocha alkoholu podstatně ovlivňuje reakční dobu. 

  • Nadměrná rychlost: Nemusí jít jen o překročení povolených limitů, ale také o chvíle, kdy nepřizpůsobíte rychlost stavu vozovky a celkové situaci (například za deště, snížené viditelnosti apod.). 

  • Nepozornost: Na motorce si nemůžete dovolit vypnout ani na sekundu. Neustále je nutné být ve střehu, soustředit se a předvídat. Musíte být v pohodě a odpočatí – pokud to tak není, na motorku vůbec nesedejte a při dlouhé jízdě si dělejte pravidelné pauzy. 

Nejčastější úrazy

  • Nohy a klouby: Nejvíce zranitelná jsou kolena, lýtka, kotníky a chodidla. Základem ochrany jsou motorkářské kalhoty s chrániči a boty minimálně nad kotník. 

  • Road rash: Tzv. silniční vyrážka umí znepříjemnit pády i v nízkých rychlostech. Po pádu z motorky motocyklista klouže po silnici, čímž si sedře kůži. Ani na krátkou vyjížďku tak nepodceňujte kvalitní oblečení odolné proti prodření.  

  • Hlava a krk: Otřesy mozku, zlomeniny lebky – nikdy nevyjíždějte bez helmy, ani na skútru či mopedu. 

Pamatujte, že hned po nehodě je vaše tělo v šoku, díky kterému můžete získat pocit, že jste v pořádku. Proto vždy po pádu raději podstupte lékařské vyšetření, abyste měli jistotu, že jste neutrpěli žádné vnitřní zranění. Kvůli silnému šoku se někdy příznaky úrazu mohou objevit až po několika dnech, v některých případech dokonce po několika týdnech. 

Zásady bezpečné jízdy na motorce

  • Adrenalin stranou – užijte si rychlou jízdu, ale bezpečně a s ohledem na své okolí. 

  • Buďte trpěliví s řidiči začátečníky a pomalejšími jezdci. Své ego nechte doma – nemachrujte a nepřeceňujte své schopnosti. 

  • Dodržujte předpisy a pamatujte na dostatečnou viditelnost na silnici. 

  • Předvídejte a přemýšlejte za ostatní – sledujte své okolí, v rizikových situacích jeďte pomaleji, ať máte dostatečnou reakční dobu. 

  • Nesedejte na motorku se strachem. Je důležité mít při jízdě na motorce respekt, ale ne přehnaný strach. Kvůli nervozitě budete dělat zbytečné chyby. Stejně tak si nesedejte za řídítka naštvaní nebo když vaše myšlenky poletují bůhví kde. Na motorce musíte být vždy ve stoprocentní koncentraci. 

  • Využívejte svůj jízdní pruh, nejezděte příliš u krajnice – jednak vás lépe uvidí řidič protijedoucího vozidla a jednak vás ve zpětném zrcátku lépe uvidí řidič před vámi. 

  • Pamatujte také na mrtvé úhly každého vozidla a nejezděte například v zákrytu za sloupem zadního okna.

  • Nezapomínejte vypínat blinkry.

Co se týče předjíždění, buďte obezřetní zejména: 

  • v obci a zastavěných oblastech (pozor na děti, psy, zaparkovaná vozidla), 

  • kolem lesů (riziko srážky se zvěří), 

  • při předjíždění v koloně (hlavně v místech přechodů pro chodce), pokud předjíždíte v koloně na dálnici, nejeďte rychlostí o moc vyšší, než jakou se kolona pohybuje. 

Jak jezdit na motorce ve městě

Ve městě musíte být schopni rychle reagovat na vzniklé situace (náhlé zastavení automobilu, otevření dveří, odbočení bez blinkru). Pamatujte na dodržování dostatečného rozestupu a předvídatelnost jízdy, abyste nezaskočili či nezmátli ostatní řidiče. 

Důležité je svícení a odpovídající reflexní prvky. Čím jasněji budete vidět, tím lépe. Dávejte si pozor na kluzké povrchy (dlažební kostky, přechody pro chodce a dělicí čáry na vozovce, poklopy od kanálů, tramvajové koleje). Jakmile začne pršet, přes tato místa jezděte opatrně, prudce nezrychlujte, příliš se nenaklánějte, ani prudce nebrzděte. Při přejíždění železničních přejezdů a kolejí najíždějte co nejvíce kolmo. 

Jak jezdit na dálnici

Při jízdě na dálnici představuje největší riziko únava ze stereotypní jízdy. Dopřejte si tedy přestávky, protáhněte se, proberte se. Pozor dávejte při přejíždění z pruhu do pruhu. Předjíždějte opatrně a myslete na mrtvé úhly. 

I na dálnici samozřejmě platí pravidlo dodržování bezpečného rozestupu. Pokud jedete na dovolenou a máte naloženou motorku kufry, počítejte se změnou těžiště i vyšší váhou, a tím pádem delší brzdnou dráhou. 

Průjezd zatáčkou

Průjezd pravou zatáčkou

Pravou zatáčku najíždějte od prostřední dělicí čáry a nezatáčejte příliš brzy. Dělicí čáry se držte co nejdéle až do okamžiku, kdy do zatáčky vidíte. Pak sklopte motorku k pravému okraji silnice (pozor na místa s nezpevněným povrchem) a za vrcholem zatáčky přidávejte více plynu. 

Průjezd levou zatáčkou

Najíždějte od pravého okraje jízdního pruhu. U okraje zůstanete až do doby, kdy do zatáčky vidíte. Pak stočíte motocykl směrem ke středové čáře a můžete zrychlovat. Ve výjezdu se nechte vynést k pravému okraji. V zatáčce si od dělicí čáry nechejte dostatečnou rezervu. 

  • Řešte včas rychlost, kterou budete do zatáčky najíždět. V náklonu se už nebrzdí! Použití brzdy uvnitř zatáčky způsobí narovnání motorky, nebo blokaci předního kola.

  • Neuspěchejte zatočení, ať vás zatáčka nevynese do protisměru či mimo silnici. 

  • Nikdy nepřidávejte prudce plyn, dokud neuvidíte na konec zatáčky. Může vás zaskočit utahující se zatáčka.

  • Když do zatáčky nevidíte, nenajíždějte ji rychle. Nikdy nevíte, co vás překvapí.

  • Do zatáček je potřeba jet lehce pod plynem, aby byla motorka správně vyvážená.

  • Při průjezdu zatáčkami berte v potaz povrch silnice (písek a štěrk, olej na silnici).

  • Když máte pocit, že zatáčku nezvládnete nebo se náhle zavře, nezmatkujte. Snažte se ještě o větší náklon, směřujte pohled do výjezdu ze zatáčky. Motorka i pneumatiky většinou zvládnou mnohem větší náklon, než si troufá řidič. 

Co dělat při smyku na motorce

Při smyku předního kola jen málokdy stihnete zareagovat a většinou upadnete. Proto je nutné mu předcházet, například nebrzdit při náklonu v zatáčce. 

Při smyku zadního kola se ve většině případů motorka sama srovná. Nejlepší je tedy nedělat nic – především nezavírat plyn. Opět platí pravidlo – motorka pojede tam, kam směřujete svůj pohled. Nikdy se nedívejte na překážku, třeba strom nebo příkop vedle silnice. Naopak směřujte svůj pohled tam, kam se s motorkou bezpečně vejdete. Jakmile donutíte oči dívat se správným směrem, jemný pohyb těla motorku stabilizuje. Jakékoliv reakce při smyku dělejte pomalu a jemně. 

Spolujezdec na motorce

Na motorce nemusíte jezdit sami, ale můžete přibrat spolujezdce (mezi motorkáři se nazývá „batůžek“). Spolujezdec má povinnost nosit přilbu, ostatní ochranné prvky záleží na jeho zvážení – ideální je samozřejmě také motorkářské oblečení s chrániči. 

Při jízdě s batůžkem se změní těžiště, váha a jízdní vlastnosti motorky, proto byste se do společné jízdy měli pouštět jen v případě, že máte již nějaké zkušenosti. I spolujezdec musí dodržovat pár pravidel, aby pro oba byla jízda bezpečná. Nejlepší způsob je chovat se opravdu jako batoh – tedy zbytečně se nevrtět, neovlivňovat jízdu, splynout s řidičem. 

Zejména při náklonech se spolujezdec musí naklánět spolu s řidičem, nesnažit se motorku v zatáčkách rovnat do opačného směru. Spolujezdec se musí pevně držet, buď přímo řidiče nebo jednou rukou řidiče a druhou se zapřít o nádrž. Alternativou je držení za zadní madla, ale to je nevhodný způsob při vysokých rychlostech. Při prudkém brzdění se spolujezdec zapírá o stupačky.

Tereza Tobiášová

Tereza Tobiášová je česká moderátorka a scénáristka. Má ráda auta a po své nehodě i bezpečnou jízdu. Znát ji můžete například z Autosalonu na TV Prima nebo z Óčko.TV.

Arnošt Machytka
Arnošt Machytka

Arnošt Machytka je marketingovým ředitelem Skupiny Srovnejto. Jde o vášnivého motorkáře a majitele stroje Suzuki SV650. Protože je otcem dvou dětí, je pro něj bezpečnost na silnicích zásadní.

Josef Šiler alias Sršeň
Josef Šiler alias Sršeň

Adrenalin je Josefu Šilerovi, kterého znáte spíše pod přezdívkou Pepa Sršeň, vlastní. Svými kousky se bývalý kaskadér a motocyklový závodník několikrát zapsal do Guinessovy knihy rekordů. Prioritou je ale pro něj bezpečnost, i proto založil vlastní motoškolu.

Další epizody

Nepodceňto - Jak na prodej či koupi nemovitosti
Jak na prodej či koupi nemovitosti

Koupě či prodej nemovitosti představuje transakci za miliony korun, přesto ji někteří lidé podceňují. Je lepší zařídit si vše sám, nebo se spolehnout na realitní kancelář? Na co si dát pozor a jak ověřit technický stav nemovitosti? To a mnoho dalšího vysvětlují v podcastu Tomáš Štěpnička, ředitel pobočkové sítě M&M reality, a Pavel Štáf, zakladatel společnosti Bytecheck.

Nepodceňto - Jaký vliv mají návykové látky na řízení?
Jaký vliv mají návykové látky na řízení?

Alkohol za volantem patří k velmi častým příčinám dopravních nehod, ačkoliv v ČR platí nulová tolerance. Jak probíhá testování na alkohol a drogy nebo za jak dlouho odbouráte jedno pivo? Na tyto a další otázky odpovídá v podcastu plukovník Jiří Zlý, ředitel dopravní policie, a Ivan Douda, psycholog a odborník na pomoc závislým.

Nepodceňto - Co všechno kryje pojistka na blbost?
Co všechno kryje pojistka na blbost?

Pojištění odpovědnosti vám kryje záda v situacích, kdy způsobíte škodu někomu jinému – třeba vytopíte sousedy nebo srazíte jiného lyžaře na sjezdovce. Proč se pojištění odpovědnosti vyplatí a jak přesně funguje, vysvětlují v podcastu Jan Kalousek, produktový manažer pojišťovny Direct, a Tomáš Beck, obchodní ředitel společnosti Vindicia.

Nepodceňto - Základy internetové bezpečnosti
Základy internetové bezpečnosti

Zvolit si silné heslo, neklikat na podezřelé odkazy, nainstalovat si antivirový program… Co dalšího můžete udělat pro bezpečnost na internetu? O tom, co aktuálně ohrožuje uživatele internetu, si povídali Marek Růžička, ředitel BankID, a Karol Suchánek, expert na kybernetickou bezpečnost.

Nepodceňto - Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?
Čerstvě po autoškole. Na co se připravit?

V autoškole řidič odjezdí jen kolem 500 km, což ho zdaleka nepřipraví na všechny dopravní situace. Jak mohou začátečníci nabrat další zkušenosti za volantem a jaké auto by si měli pořídit? Nejen na tyto otázky odpovídají v podcastu Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR, a Robin Valeš, youtuber z kanálu Bez Komprese.

Nepodceňto - První pomoc při riskantních autonehodách
První pomoc při riskantních autonehodách

V určitých dopravních situacích je poskytnutí první pomoci náročnější – například u hromadné nehody na dálnici nebo nehody v tunelu. Jak se v těchto případech zachovat, probírali v podcastu Jana Poštová, mluvčí a operátorka pražské záchranné služby, major Josef Jeřábek z Pohotovostní motorizované jednotky Krajského ředitelství policie hlavního města Prahy a plukovník Michal Hodboď z Ředitelství služby dopravní policie.

Nájem nebo hypotéka. Co se dnes vyplatí?

Ceny nemovitostí a úrokové sazby hypoték vzrostly na rekordní úroveň. Vyplatí se jít do nájmu a čekat na zlevnění, nebo si vlastní bydlení pořídit i za současných podmínek? To v podcastu rozebírají hosté David Eim, místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance, a Daniel Bacík, zástupce Asociace nájemního bydlení a obchodní ředitel společnosti Czech Home Capital.

Nepodceňto - Jak se připravit na cestu s obytňákem
Jak se připravit na cestu s obytňákem

Dovolená v obytňáku nebo karavanu zažívá v posledních letech boom. Představa o svobodném a levném cestování na čtyřech kolech však někdy narazí na realitu. Jak probíhá cestování obytným vozem v praxi probírali v podcastu Lukáš Janoušek, šéf společnosti Campiri, a Jan Pacovský, spoluzakladatel podcastu Studio Karavan a autor blogu Vanisti.cz.