Aby řidič získal jistotu za volantem, musí najezdit desítky tisíc kilometrů, přitom v autoškole odřídí asi jen 500 km. Proto není divu, že mladí řidiči patří k rizikovým skupinám. Jak mohou začátečníci nabrat další zkušenosti, jaké dělají nejčastěji chyby a jaké auto jim dobře poslouží v prvních letech za volantem?
Začínající řidiči obvykle vybírají mezi ojetými auty, aby se nemuseli bát každé oděrky. Na druhou stranu není vhodné příliš staré auto, protože začátečník se potřebuje soustředit na řízení, a nikoliv neustále řešit, že nemůže nastartovat nebo že auto táhne na jednu stranu, protože má vadnou geometrii.
První auto by mělo být jednoduché na obsluhu a řízení, nenáročné na servis a hlavně spolehlivé. Aleš Horčička z Asociace autoškol ČR v podcastu uvádí, že žáci si nejčastěji kupují auto, s nímž jezdili v autoškole. Mají ho osahané a zpravidla se jedná o malá auta typu Škoda Citigo, která pořídí i ve slušné výbavě za přiměřenou cenu.
Při výběru auta pro mladého řidiče se orientujte podle následujících faktorů:
Bezpečnost – Nízká cena by nikdy neměla jít na úkor bezpečnosti. Vždy volte auto, které má alespoň základní bezpečnostní prvky a které nebylo bourané. Youtuber Robin Valeš radí vybírat o něco výkonnější auto, jelikož je bezpečnější například pro předjíždění.
Spolehlivost – Technické problémy začínajícího řidiče zbytečně vystresují a nebude si vědět rady s jejich řešením.
Praktičnost – Někteří mladí řidiči touží po výkonných sportovních modelech, v běžném provozu ale taková auta nepatří k nejpraktičtějším, obzvlášť pro řidiče bez zkušeností. Volte raději menší auto či hatchback, s nímž se dá snadno manévrovat a parkovat.
Cena – Pokud nemůžete nebo nechcete do vozidla investovat velkou částku, buďte při výběru ojetiny velmi obezřetní. Při kalkulaci nezapomeňte na náklady na provoz a pojištění.
Mezi ojetinami pro řidiče začátečníky dominuje Škoda Fabia. K oblíbenými modelům patří také Volkswagen Polo, Opel Corsa, Ford Fiesta, Peugeot 206 a Renault Clio. Podle informací největšího českého prodejce ojetých aut AAA AUTO roste mezi řidiči do 30 let zájem o autonomní prvky výbavy, ale taky bezpečnostní systémy. Mnoho mladých řidičů se tak neobejde bez klimatizace, tempomatu, multifunkčního volantu, vyhřívaných sedaček či parkovacích senzorů.
Vybírat auto s manuální nebo automatickou převodovkou? Každý přístup má své zastánce a odpůrce. Jízda s automatem není tak náročná, a tak se začátečník může více soustředit na provoz. Avšak zkušenosti s manuálem mu mohou chybět v budoucnu. Nicméně i vzhledem k rozvoji elektromobility se předpokládá, že do budoucna trh ovládnou automobily s automatickou převodovkou.
Před pořízením prvního auta byste se měli zamyslet i nad tím, kolik zaplatíte za jeho provoz – pohonné hmoty, pravidelná výměna oleje, kapalina do ostřikovačů, údržba a doplnění chladiva do klimatizace nebo nákup dálniční známky. Dvakrát ročně vás čeká také přezutí pneumatik. To jsou náklady za předpokladu, že auto bude fungovat bez závad. U ojetých vozů však musíte počítat i s dalšími náklady na opravy. Ty se v průměru pohybují kolem 20 tisíc korun ročně.
Samostatnou kapitolou je pak pojištění auta. Věk řidiče je totiž jedním z hlavních ovlivňuje cenu povinného ručení. Podle statistik patří mladí řidiči mezi rizikové a je u nich větší pravděpodobnost pojistné události, proto pojišťovny pro lidi ve věku od 18 do 30 let obvykle stanovují vyšší pojistné. Konkrétní částky se u různých pojišťoven mohou lišit až o desítky procent, proto se vyplatí srovnat si nabídky pomocí online kalkulačky.
Podstatný vliv na cenu mají rovněž bonusy za bezeškodní průběh, jimiž pojišťovny zvýhodňují řidiče, kteří nebourají. Mladí řidiči před pořízením prvního auta žádné bonusy nemají, a tím pádem nedosáhnou na žádnou slevu. Z toho důvodu si často pojišťují svá vozidla na rodiče či jiné starší příbuzné. Na jednu stranu si tak pojištění mohou výrazně zlevnit, na druhou stranu jim za pár let budou nasbírané bonusy chybět.
Vše začíná výběrem kvalitní autoškoly. Předem se podívejte na reference, zeptejte se známých na doporučení nebo využijte web Autoškolský ombudsman. Aleš Horčička upozorňuje, že kvalitní autoškola by neměla sestávat jen z jednoho učitele s jedním vozem. Autoškola by měla být instituce se zázemím, učebnami a zkušeným personálem. Nerozhodujte se pouze podle ceny. Výcvik by měl být komplexní, abyste získali co nejvíce zkušeností.
Absolvování autoškoly je přesto pouze začátek, dobré řidiče dělá až praxe. Existuje několik obecných rad a tipů, které vám mohou v řidičských začátcích pomoci.
Nejdůležitější je co nejdříve po tom, co uděláme řidičský průkaz, pokračovat v řízení.
Sedněte za volant, jak nejčastěji to půjde, abyste sbírali zkušenosti. Jestliže si chcete vyzkoušet limity svého vozidla a svých řidičských schopností, můžete si pronajmout letištní plochu, kde nehrozí způsobení škod jako v běžném provozu.
Pokud nemáte finance na pořízení vlastního vozu, poproste o půjčení auta rodiče, starší sourozence nebo kamarády, abyste mohli trénovat. Víte-li, že nyní řidičský průkaz nevyužijete, raději autoškolu odložte na později – věk žáků autoškoly se v posledních letech zvyšuje a spoustu lidí si dělá řidičský průkaz až kvůli práci či po dokončení VŠ.
Podpora od zkušenějšího řidiče, ať už je to rodič nebo někdo z kamarádů, vám dodá potřebnou jistotu. Také pomůže s případným řešením nestandardních situací, s nimiž byste si sami nevěděli rady. Snažte se vyslechnout i kritiku od zkušenějších řidičů a nemyslete si, že jen váš přístup je ten správný.
Pro začátek se vyhněte nejfrekventovanějším trasám v dopravní špičce. Zvolte raději delší cestu s klidnějším provozem. Pokud budete jezdit stejnou trasu pravidelně, nemusíte tolik myslet na značky a křižovatky, ale můžete se více soustředit na samotné řízení, aby se vám všechny procesy zautomatizovaly. Postupně zvyšujte náročnost a zkoušejte jezdit i v provozu, kam jste se s autoškolou nedostali. Například ve větším městě, kde jezdí tramvaje.
Není ostudou zaplatit si další kondiční jízdy či školu smyku, abyste si osvojili chování auta i za nestandardních podmínek. Pro řidiče od 18 do 24 let existuje projekt Start Driving zaměřený na prohloubení jejich znalostí a dovedností. Zájemci se do kurzů mohou přihlásit zdarma. Nově se do projektu mohou zapojit i rodiče mladých řidičů, kteří svým dětem chtějí jít příkladem.
Čeští zákonodárci připravují novelu zákona o silničním provozu, s níž se počítá od roku 2024. Zahrnuje možnost získání řidičského průkazu již od 17 let s podmínkou následného řízení pod dohledem mentora. Bude se však jednat jen o alternativu, řidič si i nadále bude moci vybrat standardní postup, kdy autoškolu absolvuje až v 18 letech a poté ihned řídí bez omezení. Podobný systém funguje v Rakousku a Německu, kde si jízdu s mentorem od 17 let volí přibližně třetina řidičů.
Jako mentor může působit osoba, která má oprávnění skupiny B minimálně 10 let, je bezúhonná a splňuje další stanovené podmínky. Mentor se bude hlásit na úřad, registr řidičů zkontroluje podmínky a zapíše mentora k řidiči. Ten si může zvolit až 4 mentory.
Novela zákona počítá také s oprávněním tzv. na zkoušku, a to po dobu 2 let. V případě, že se čerstvý řidič dopustí vážného přestupku za 6 bodů, přestupku s automatickým zákazem řízení nebo trestného činu, musí na přednášku k dopravnímu psychologovi a následně do autoškoly na evaluační jízdu.
Počet dopravních nehod způsobených mladými řidiči sice podle statistik klesá, přesto mají na svědomí zhruba každou desátou dopravní nehodu a každého šestého zemřelého nebo těžce zraněného.
Nejčastějším prohřeškem mladých řidičů je nepřiměřená rychlost. Ta je příčinou 17 % všech dopravních nehod, u řidičů ve věkové skupině 18 až 20 let se ale téměř zdvojnásobuje (29,8 %). Rychlá jízda ohrožuje jak řidiče, tak jejich vrstevníky, kteří s nimi do aut nasedají. Často za nehodami stojí právě hecování mezi kamarády.
Za další příčiny nehod způsobených začínajícími řidiči můžeme považovat nedostatek řidičských zkušeností, a tím pádem špatný odhad při předjíždění, jízdě do zatáčky a parkování. Nešvarem je rovněž nevěnování pozornosti řízení kvůli mobilnímu telefonu a požití alkoholu či drog před jízdou.
Nebezpečné situace však vyvolává i opačný přístup, a to přehnaná opatrnost. Příliš pomalá jízda nebo dávání přednosti v místě, kde to není nutné, způsobují nepředvídatelnost pro ostatní řidiče a mohou vést ke kolizi.