V létě jezdíme autem nejen na rodinné výlety, ale také na společné dovolené. Někdo to vezme „jen“ do tuzemska, velká část z nás se však nezalekne ani dovolenkového roadtripu nebo cesty k moři – například do tolik oblíbeného Chorvatska. Jak se na takový zážitek co nejlépe připravit, aby nás nic nepříjemného nepřekvapilo? V našem podcastu zazněly všechny tyhle důležité informace.
Jestli je to už nějaký ten pátek, co byl váš vůz na kontrole v servisu, a vás čeká pěkná řádka kilometrů, raději ho nechejte prověřit odborníkem. Samozřejmostí je perfektní stav auta a platná technická kontrola. Sami pak na autě zkontrolujte:
Tlak v pneumatikách, a to s plně naloženým autem (v takovém případě je totiž musíte o něco víc nahustit) a dále za studena, aby nedošlo ke zkreslení údajů rozehřátou pneumatikou. Mimochodem, v létě se tlak v pneu doporučuje kontrolovat alespoň jednou za měsíc, v zimě dokonce dvakrát. Informace o tom, na jakou hodnotu mají být vaše pneumatiky nahuštěny, najdete na víčku nádrže nebo na jednom ze sloupků od dveří. Jestli máte novější vůz, o potřebě kola dofouknout vás budou informovat zabudované senzory.
Stav dezénu pneumatik. Ten má být u letních správně 1,6 mm, ale určitě ho nenechávejte dojít až na tuto mezní hranici. Obecně se doporučuje mít vzorek alespoň 3 mm. Nápomocné vám v tomhle případě budou indikátory opotřebení nebo pneuměřič.
Stav provozních náplní a kapalin, tedy vody do ostřikovačů, chladicí kapaliny a oleje.
Funkčnost osvětlení, tedy světel i blinkrů.
Povinnou výbavu. Zjistěte, jestli máte vše potřebné, a zaměřte se hlavně na lékárničku. Zajímat by vás také měla povinná výbava ve státech, kterými budete projíždět, protože i v rámci tranzitu danou zemí musíte splňovat místní pravidla. Obecně se například doporučuje mít ve voze tolik reflexních vest, kolik má auto míst. Vesty navíc musejí být vždy snadno dostupné přímo v kabině vozu, abyste je náhodou nedolovali někde v hlubinách kufru.
Z potřebných dokladů s sebou přibalte:
řidičský průkaz,
občanský průkaz nebo pas,
malý techničák,
zelenou kartu (pamatujte, že už nemusí být jen zelená, ale klidně doma vytištěná, tím pádem bílá),
evropský formulář záznamu o dopravní nehodě,
doklady týkající se cestovního pojištění a asistence.
„Doporučuji všem řidičům, aby měli připlacenou nějakou asistenci. Většinou se dá nějaká ta asistence doplatit k povinnému ručení. Ocenit by ji mohly především dámy, pro které může být těžké povolovat šrouby při výměně kola a tak dále. Takže asistence je užitečná už jen kvůli defektu. Platí navíc po celé Evropě, takže se hodí i v případě, kdy potřebujete odtah nebo náhradní vozidlo. Stačí zkrátka jenom zavolat a je to.“
A než vyrazíte, pořiďte si také potřebné dálniční známky. V mnoha případech se dají koupit předem a online. Takže je nemusíte řešit na poslední chvíli a bát se případné pokuty. Ta vám mimochodem může přijít klidně až pár měsíců po dovolené. Dále se také vyplatí podívat se na to, jestli vás cestou nečekají i nějaké specifické zpoplatněné úseky nebo tunely.
Kromě povinné výbavy se podívejte i na předpisy, které v zahraničí platí, především:
Rychlostní limity.
Denní svícení.
Zádržné systémy pro děti. U nás například platí povinnost mít dítě usazené v zádržném systému / s podsedákem do výšky 150 cm a váhy 36 kilo. V některých státech mohou být odpovědné osoby v téhle oblasti benevolentnější, ale jen do chvíle, kdy dojde k nehodě. Kinetika je při nárazu neúprosná a nemáte šanci dítě udržet například jen v náručí. Obecně se dá říct, že čím víc na západ cestujete, tím jsou pravidla v tomto směru přísnější a více kontrolovaná.
Použití antiradaru. Toto zařízení bývá v celé řadě států zakázáno a jeho použití se bere jako maření úředního výkonu.
Připravte se také na jiný styl řízení a pravidla. Například ve Španělsku používají na kruhovém objezdu blinkry úplně jinak než my, v Itálii zase při předjíždění auta troubí, a dá se říci, že směrem na jih jsou řidiči celkově temperamentnější.
Pořádně se vyspěte. Než sednete za volant, dopřejte si alespoň 6 hodin spánku.
Zkontrolujte, jestli máte zabaleno vše důležité.
Na cestě si dělejte pravidelné přestávky a střídejte se v řízení. Zvlášť pokud cestujete s dětmi, je potřeba je nechat častěji protáhnout a proběhnout.
Mějte také vždy dostatek benzínu v nádrži a nedojíždějte na rezervu. V Česku jsme sice zvyklí mít benzínku na každém rohu, ale ne všude to tak musí být. A pokud vám například v Německu dojde benzín na dálnici, můžete se „těšit“ na pěkně vysokou pokutu.
Při cestování ve vysokých teplotách je důležité dodržovat pitný režim. Proto s sebou mějte dostatek tekutin i čisté vody, kterou můžete využít i pro rychlé opláchnutí rukou a podobně.
Pokud máte v autě klimatizaci, klidně ji pusťte, ale pamatujte, že by její teplota měla být maximálně o 5 stupňů nižší oproti té venkovní. Jinak vám hrozí nachlazení, a zvlášť u dětí to může být cestou na dovolenou pěkně ošemetné.
Na zadní okna pořiďte stínítka a až budete parkovat, dejte na čelní sklo reflexní karimatku (pokud tedy parkujete mimo garáž a stín).
V autě také nenechávejte spreje a zapalovače, které by při vysokých teplotách mohly explodovat.
Na dovolenou se tedy v klidu a s rozvahou hezky připravte, jeďte opatrně, zbytečně nespěchejte a pak si hlavně v klidu a pohodě užijte dny volna.